روشن‌وخاموش شدن چراغ‌چک آن‌هم به صورت5 مرتبه و به‌شکل چشمک‌زن، تنها به ECU موتور منوط می‌شود.

موتورسیکلت بنللی TNT25 مدل 96 دارم و هنگام استارت زدن، چراغ‌چک روی صفحه‌کیلومتر بعد از 5 بار چشمک‌زدن خاموش می‌شود. همچنین مدتی است هنگام صبح و زمانی که پیشرانه سرد است، موتور به‌سختی روشن می‌شود؛ البته پس از کمی کارکردن و گرم شدن موتور، چنین مشکلی ایجاد نمی‌شود؛ علت چیست؟

  به گزارش «اخبار خودرو​»،روشن‌وخاموش شدن چراغ‌چک آن‌هم به صورت5 مرتبه و به‌شکل چشمک‌زن، تنها به ECU موتور منوط می‌شود. به عبارت دیگر مشکلی در ECU موتور شما وجود ندارد؛ اما 5 مرتبه روشن شدن چراغ‌چک به‌دلیل بارگذاری نادرست ECU است. برای رفع چنین اشکالی باید از شخص متخصص یا آشنا به‌سیستم‌ سوخت‌رسانی انژکتوری کمک بگیرید و واحد پردازشگر موتور را مجدد راه‌اندازی کنید. اما همواره توصیه می‌شود برای رفع هرگونه اشکال به‌نمایندگی مربوطه مراجعه و توسط تعمیرکار آشنا به‌سیستم فنی، پروسه رفع ایرادات دنبال شود. 
همچنین درپاسخ به‌بخش دوم سوال شما باید گفت نخستین‌عاملی که منجربه‌تاخیر در روشن شدن موتور می‌شود، استفاده از روغن‌موتور نامناسب است. به‌بیان دیگر اگر ویسکوزیته روغن‌موتور مصرفی پایین‌تر یا بالاتر از آنچه کمپانی سازنده موتورسیکلت پیشنهاد داده، باشد، راه‌اندازی موتور زمان بیشتری را می‌طلبد. بر این اساس برای رفع مشکل در مرحله نخست باید از روغن‌موتور مناسبی استفاده شود. اما اگر به‌رغم استفاده از روغن‌موتور مناسب مشکل همچنان وجود داشته باشد، باید دو پارامتر دیگر مورد بررسی قرار گیرد.  
از آنجا که موتورسیکلت شما دارای سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری است و در این سیستم سنسورها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند، هرگونه اشکال در این قطعات الکترونیکی هوشمند می‌تواند دربه‌وجود آوردن چنین مشکلی تاثیرگذار باشد. به‌بیان دیگر ممکن است سنسورهای دمای‌موتور و محیط معیوب شده باشند یا به‌دلیل کارکرد نامناسبشان در ECU خطایی به‌وجود آمده باشد. در این صورت با اتصال دستگاه عیب‌یاب به ECU موتور، خطاهای مربوطه شناسایی و پاک می‌شوند و درصورت نیاز برای رفع مشکل، این دو سنسور توسط شخص متخصص و آشنا به‌سیستم‌های انژکتوری تعویض می‌شود. همچنین این اشکال می‌تواند ناشی از کارکرد نامناسب سیستم جرقه‌زنی نیز باشد. به‌بیان دیگر اگر یکی از قطعات سیستم جرقه‌زنی با مشکل مواجه شده باشد، می‌تواند چنین ایرادی را به‌وجود آورد. در این حالت برای رفع مشکل باید ضمن بررسی سیستم جرقه‌زنی و متعلقات آن از جمله پیکاپ و فاصله آن با فلایویل، درصورت نیاز این قطعه الکترونیکی تعویض یا فاصله آن با فلایویل تنظیم شود.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =