لامبورگینی «آونتادور SVJ»

صدای ناشی‌از احتراق موتورهای درون‌سوز و ریتم آنها به واسطه سیستم اگزوز برای علاقه‌مندان خودرو، از هر صدایی زیباتر است. اگرچه طراحی استایل و پیشرانه‌های قدرتمند ویژگی اصلی جذابیت خودروها هستند اما صدای خروجی به همان میزان و حتی در برخی موارد بیش‌از آن تاثیرگذار است.

به گزارش «اخبار خودرو»،صدای ناشی‌از احتراق موتورهای درون‌سوز و ریتم آنها به واسطه سیستم اگزوز برای علاقه‌مندان خودرو، از هر صدایی زیباتر است. اگرچه طراحی استایل و پیشرانه‌های قدرتمند ویژگی اصلی جذابیت خودروها هستند اما صدای خروجی به همان میزان و حتی در برخی موارد بیش‌از آن تاثیرگذار است. به‌ویژه اگر خودرو؛ اسپرت و دارای پیشرانه‌ قدرتمندی باشد، هنگام قرارگرفتن پشت فرمان این خودروها نخستین جمله‌ای که به ذهن راننده می‌رسد، این است: «گاز بده، تا مجذوبت شوند». براین اساس درادامه به 8 خودرو اسپرت که در لیست بهترین صدای موتور قرار گرفته‌اند، خواهیم پرداخت تا بدانیم در قلب تپنده و سیستم اگزوز آن‌ها برای جلب‌توجه ما چه می‌گذرد.

لامبورگینی «آونتادور SVJ»
آونتادور را باید جایگزین لایق سوپراسپرت محبوب و موفق لامبورگینی یعنی مورسیه‌لاگو دانست. این کوپه پرفورمنسی جدید که حدود یک دهه است روی خط تولید این سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی قرار دارد، نسخه‌ای کاملا ارتقایافته آن که در اکتبر سال 2018 در موتورشو پاریس معرفی شد، بیش‌از پیش رقبا را با چالش جدی مواجه کرد. در آونتادور SVJ  (که کوتاه‌شده عبارت سوپرولوچه جوتاست)همان پیشرانه 12سیلندر با آرایش وی‌شکل به حجم 6.5لیتری تنفس طبیعی در میانه بدنه این سوپراسپرت جا خوش کرده که البته به‌عنوان حجیم‌ترین و قوی‌ترین خودرو تنفس طبیعی حاضر در این لیست نیز شناخته می‌شود. 
مهندسان لامبورگینی با تغییرات محفظه احتراق و بهینه‌سازی آن، سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها و بهبود ورودی هوا به سیلندر توسط سیستم‌های مانیفولد ورودی متغیر توانسته‌اند حداکثر توان خروجی آونتادور SVJ را به 770اسب‌بخار و گشتاورش را به 720 نیوتون‌متر برسانند. اما چه عاملی سبب می‌شود آونتادور SVJ در لیست بهترین صدای موتور قرار بگیرد؟ آونتادور هر سال در لیست بهترین صدای موتور جهان بوده، اما به گفته کمپانی لامبورگینی در نمونه ارتقایافته پرفورمنسی آن یعنی SVJ با تغییر مکان اگزوزها به بالای دیفیوزرها، طراحی مخروطی‌شکل خروجی، استفاده از متریال فیبرکربن و تیتانیوم سبب افزایش صدا تا حدود 10درصد و بهبود راندمان موتور تا 17 درصد شده است. 
زمانی‌که دور موتور از 5هزار آرپی‌ام می‌گذرد سیال عبوری از اگزوزهای فیبرکربنی و تیتانیومی، صدای مهیج و جذابی را برای آونتادور SVJ تولید می‌کند. این سوپراسپرت ایتالیایی در 2.8ثانیه از حالت سکون به 100کیلومتر برساعت و حداکثر سرعت آن به بیش از 352کیلومتر برساعت می‌رسد.  

فراری «F8 تریبوتو»
فراری را بهترین سازنده سوپراسپرت جهان دانست زیرا تناسب وزن به قدرت محصولات پرفورمنسی این اسپرت‌ساز ایتالیایی تحسین‌برانگیز و زبانزد خودروسازان است. این خودروساز، اوایل سال 2019 از سوپراسپرت کوپه خود که جایگزین مدل 488 GTB است، رونمایی کرد. این سوپراسپرت تازه نفس فراری که  با نام F8 تریبوتو شناخته می‌شود، در زیر چهره کاملا تهاجمی و تنومند خود یک موتور 8سیلندر وی‌شکل 90درجه‌ای به حجم 3902سی‌سی مجهز به به تویین‌توربو دارد که710اسب‌بخار قدرت و 770نیوتون‌متر گشتاور با گیربکس 7سرعته با فناوری F1 را به چهارچرخ می‌رساند تا در 2.9ثانیه از سرعت صفر به 100کیلومتر برساعت برسد. با جست‌وجو در گوگل می‌توانید میزان صدای خروجی از پیشرانه 8سیلندر تویین توربو این سوپراسپرت فراری را بشنوید و آن وقت متوجه خواهید شد به‌دلیل همین خروجی‌های تیتانیومی به‌همراه یک واحد الکترونیکی( به‌منظور متغیر کردن زاویای خروجی) صدای تولیدشده از کیت اگزوز پرفورمنسی فراری مشابه موتور 12سیلندر است و همین‌موضوع جذابیت F8 تریبوتو را دوچندان می‌کند.
فورد موستانگ «شلبی GT500»

کمپانی فورد اواخر سال گذشته میلادی از نسخه جدید کوپه پرفورمنسی خود یعنی موستانگ شلبی GT500 پرده برداشت. ظاهر جدید و عضلانی در کنار المان‌های نوین و البته اندک فورد، استایل موستانگ شلبی GT500 را باوقار و البته جذاب جلوه می‌دهد. زیر کاپوت‌کشیده این کوپه ماسل‌کار؛ یک پیشرانه 8سیلندر وی‌شکل به حجم 5.2لیتر نصب شده است که با سوپرشارژهای توسعه‌یافته فورد و همچنین بدنه آلومینیومی حداکثر توان خروجی و گشتاور را به‌ترتیب به 760اسب‌بخار و 847 نیوتون‌متر می‌رساند. البته گیربکس 7سرعته دوکلاچه وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها برعهده دارد. اما آیا شلبی نیز مانند دو رقیب ایتالیایی حاضر در لیست صدای جذابی تولید میکند؟ طبق اعلام کمپانی فورد، اگزوزهای دوبل با چهارخروجی از جنس فولاد سبک‌وزن، کیفیت بالای طراحی و ساخت  هنگام پرداخت قطعه و از بین بردن زبری روی سطوح در زمان عبور دود از کانال‌ها، سطح صاف صدای خروجی بی‌نظیری را به گوش می‌رسانند که البته راندمان موتور نیز بهبود یافته است. درواقع سیستم اس‌-تایپ، اگزوزهای موستانگ شلبی GT500 را تشکیل می‌دهد که حجم زیادی از صدا را تولید می‌کند.

ب‌ام‌و «M8 کامپتیشن»
پیش‌از اینکه کمپانی ب‌ام‌و مدل پرفورمنسی کوپه تهاجمی خود را معرفی کند، در فضای مجازی ویدیوهایی از مدل M850i منتشر شد که در درگ 200متر شاهد صدای فوق‌العاده‌ای از سیستم اگزوز اِم‌پرفورمنس آن بودیم. اواسط سال 2019 کمپانی ب‌ام‌و از نسخه M8 و مدل پرفورمنسی آن  M8 کامپتیشن رونمایی کرد. قلب تپنده هر دو مدل مانند M850i؛ پیشرانه 8سیلندر با آرایش وی‌شکل به حجم 4.4لیتری و مزین به تویین‌توربو است که در مدل M8 کامپتیشن حداکثر 625اسب‌بخار قدرت و 750 نیوتون‌متر گشتاور را با گیربکس 8سرعته ام‌استپ‌ترونیک با هماهنگی سیستم xDrive به چهارچرخ منتقل می‌کند تا در 3ثانیه از حالت ایستاده به 100کیلومتر برساعت برسد. محصولات پرفورمنسی ب‌ام‌و از نظر صدای خروجی نسبت‌به رقبا ضعفی ندارند، البته پیش‌تر نیز سوپرسدان این کمپانی یعنی M5‌ کامپتیشن ازجمله بهترین نماینده‌های صدای موتور جهان بود. 

مرسدس‌بنز «AMG GT S»

آخرین به‌روزرسانی‌های مرسدس‌بنز برای سوپراسپرت خود یعنی AMG GT و نسخه‌های متعدد آن مانند S، Rپرو و C، سبب تولید کوپه‌ای شد که می‌تواند پاسخگوی نیازهای اسپرت‌دوستان باشد. AMG GT S از یک موتور 8سیلندر وی‌شکل چهارلیتری بای‌توربو بهره می‌برد که حداکثر قدرتی برابر 515اسب‌بخار و 670نیوتون‌متر گشتاور دارد. همچنین با گیربکس 7سرعته دوکلاچه اسپیدشفت در 3.8ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر برساعت دست  می‌یابد. اما آنچه سبب تمایز AMG GT S می‌شود، سیستم اگزوز بی‌نظیر AMG است که با استفاده از متریال تیتانیومی و کنترلگرهای الکترونیکی دریچه‌های خروجی، صدای جذابی را به گوش می‌رساند. در زمان قرارگیری پشت فرمان این سوپراسپرت مرسدس‌بنز، با انتخاب دو حالت اسپرت‌پلاس و رِیس (مسابقه) حجم صدای خروجی دوبرابر می‌شود و به‌راحتی به شما اجازه می‌دهد در خیابان‌ها جولان دهید. 
آستون مارتین «DBS سوپرلجرا»
اسپرت‌ساز بریتانیایی با معرفی مدل DBS سوپرلجرا بار دیگر منحصربه‌فرد بودنش ر در دنیای دودرهای پرفورمنسی را به اثبات رساند. DBS سوپرلجرا در ظاهر از زبان طراحی جدید آستون مارتین سود می‌برد زیرا چهره‌ای تهاجمی و نافذ دارد. موتور 12سیلندر وی‌شکل به حجم 5.2لیتری مجهزبه تکنولوژی تویین‌توربو؛ توانایی تولید 725اسب‌بخار قدرت و 900نیوتون‌متر گشتاور را دارد تا با گیربکس 8سرعته اتوماتیک ساخت ZF قدرت به دو محور جلووعقب برساند. خروجی دوبل چهارگانه در طرفین سپر عقب بسیار چشم‌نواز است همچنین طراحی اگزوزهای منحصربه‌فرد، متریال فولاد سبک‌وزن، روکش فیبرکربنی و البته دریچه‌های خروجی فعال صدای غرش این موتور 12سیلندر وی‌شکل را بیش از آنچه تصور می‌شود، جذاب جلوه می‌دهد. اگرچه صدای خروجی DBS سوپرلجرا هم‌تراز لامبورگینی آونتادور نیست اما باتوجه به پیشرانه قدرتمندش، حجم صدای بالایی دارد که مجذوب‌کننده است. 
آئودی «RS7 اسپرت‌بک»
هرچند تاکنون امکان تست آئودی  RS7 اسپرت‌بک فراهم نشده است اما براساس آنچه در ویدیوهای  منتشرشده از این کوپه چهاردر بیش از آنچه انتظار دارید، عمل می‌کند. کوپه چهاردر جدید آئودی که در سال جاری میلادی معرفی شد، با برخورداری‌از خطوط شکسته و فرم‌های تخت و انحنادار روی بدنه، استایلی زیبا و درعین‌حال چهره‌ای خشمگین و اسپرت دارد. موتور 8سیلندروی‌شکل به حجم چهارلیتری با فناوری تویین‌توربو در زیر کاپوت RS7 جا خوش کرده است. 
با تغییرات بخش پاشش سوخت، اصلاح اتاق احتراق و زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها؛ توان 600اسب‌بخاری و گشتاور 800نیوتون‌متری را به همراه گیربکس 8سرعته تیپ‌ترونیک اتوماتیک به چهارچرخ انتقال می‌دهد. خروجی دوبل از جنس آلومینیوم، دان‌پایپ فولاد سبک‌وزن و کنترل دریچه‌های خروجی الکترونیکی، هنگام افزایش دور موتور و فعال کردن حالت اسپرت؛ حجم صدای خروجی را بیشتر از آن چیزی است که یک موتور 8سیلندر به نمایش می‌گذارد. در درگ‌ شتاب اولیه صفر تا 100کیلومتر برساعت را در 3.6ثانیه طی می‌کند که سبب می‌شود صدایی مشابه یک سوپراسپرت 12سیلندر به گوش برسد.
تویوتا «سوپرا GR»
زیباترین کوپه جمع‌وجور، کم‌حجم‌ و البته کم‌قدرت‌ترین خودرو حاضر در این لیست، تویوتا سوپرا GR است. طراحی آوانگارد، حجم‌های برآمده روی بدنه و استایل ماهیچه‌ای، سوپرای جدید را جذاب و البته چشم‌نواز به نمایش می‌گذارد. همکاری کمپانی تویوتا و ب‌ام‌و در تامین قوای محرکه، به نصب موتور شش سیلندر خطی سه لیتری تویین اسکرول توربوشارژ باواریایی برای سوپرا منتج شد. این پیشرانه بنزینی موسوم به B58B30 قدرتی برابر 335اسب‌بخار و گشتاوری برابر 500نیوتون‌متر دارد، هرچند ارتقای 5 تا 10اسب‌بخاری و 10 نیوتون‌متری با نصب کیت اگزوز پرفورمنسی منحصربه‌فرد تویوتا نیز امکان‌پذیر است. کیت اگزوز از جنس آلومینیوم، بهره‌گیری از میدپایپ لوزی‌شکل، مافلر مستطیلی بزرگ و همچنین فعال کردن دریچه‌های خروجی در مدل GR، طنین غرش موتور شش سیلندر 335 اسب‌بخاری را  مخوف می‌کند.  
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • MohammadReZa IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 0
    سلام به تیم خوبتون خدای دمتون گرم من یکی که طرفدار پرپاقرص لامبورگینی اونتادور هستم دمتون گرم خسته نباشید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =