بازار خودرو اروپای غربی

درماه گذشته با بازگشایی نمایندگی‌های فروش دراسپانیا و فرانسه و بازگشت محتاطانه خریداران به‌شوروم‌ها صنعت‌خودرو اروپا شاهد نشانه‌های خفیفی از بهبود بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،درماه گذشته با بازگشایی نمایندگی‌های فروش دراسپانیا و فرانسه و بازگشت محتاطانه خریداران به‌شوروم‌ها صنعت‌خودرو اروپا شاهد نشانه‌های خفیفی از بهبود بود. براساس گزارش انجمن خودروسازان فرانسه در ماه مه فروش خودرو نسبت به‌دوره مشابه درسال گذشته 50 درصد کاهش داشته است. هرچند این وضعیت نسبت به‌کاهش 89درصدی ماه آوریل (نسبت به‌آوریل 2019) تا حدی امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد. 

  بهبود متزلزل 
دو گروه خودروسازی رنو و PSA اعلام کرده‌اند که بیشتر مشتریانی که همین ابتدا به‌نمایندگی‌های فروش بازگشته‌اند، کسانی هستند که از قبل خودروهایی را سفارش داده بودند؛ اما به‌خاطر قرنطینه نتوانسته بودند خودروهای خود را تحویل بگیرند. ژان دومینیک‌ سنار هفته گذشته در یک مصاحبه‌ تلویزیونی بااشاره به‌اینکه هرگونه تغییر وضعیت در افت فروش تاکنون «نیم‌بند» بوده است گفت: «من قبلا شاهد رونق‌های سریع‌تر و بهتری بوده‌ام.» 
دولت‌های اروپایی مشتاقانه داده‌های مربوط به‌فروش خودرو را به‌عنوان شاهدی بر تاثیر کنار گذاشتن محدودیت‌های سفت و سخت قرنطینه و اجازه از سرگیری فعالیت خودروسازان بر بهبود وضعیت صنعت‌خودرو دنبال می‌کنند. 
شرکت‌ها از فورد گرفته تا فولکس‌واگن که در زمان اوج‌گیری ویروس کرونا هفته‌های متوالی مجبور به‌تعطیلی کارخانه‌ها و شوروم‌های خود شدند، هنوز موفق نشده‌اند میزان تولید خود را به‌سقف مورد نظر نزدیک کنند.  نمایندگی‌های فروش مخالف اطمینان بیش از حد سرمایه‌گذاران به‌وضعیت شکننده بازار کنونی هستند و خریداران نیز نگران اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا و قرنطینه‌های احتمالی بعدی هستند. 
در ماه گذشته میزان ثبت خودروهای جدید نسبت به‌دوره مشابه درسال قبل با 73 درصد کاهش روبه‌رو بود. هرچند این میزان نسبت به‌کاهش 96.5 درصدی ماه آوریل (نسبت به‌دوره مشابه سال 2019) نشان‌دهنده بهبودی نسبی است. 

  وضعیت سایر کشورهای اروپایی
وضعیت درسوئد که دولت در آن به‌نمایندگی‌های فروش اجازه ادامه فعالیت را داده بود، کمتر روشن است و میزان ثبت خودروهای جدید در این کشور در ماه مه کاهش 50درصدی داشت که نسبت به‌کاهش 50 درصدی ماه آوریل تغییر چندانی نداشته است. ماتیاس برگمان، مدیرعامل گروه صنعتی BIL سوئد دراین‌باره گفته: «شیوع ویروس کرونا همچنان به‌تاثیر منفی خود بر بازار خودروسازی ادامه خواهد داد.» 
درهمین‌ماه تعداد خودروهای سواری ثبت‌شده در کشور نروژ به 5 هزار و 249 دستگاه رسید که نسبت به‌دوره مشابه سال گذشته 39 درصد کاهش داشته است. این درحالی‌است که کاهش فروش خودروهای پلاگین-هیبرید در این ماه تنها 14 درصــــــد افت پیدا کرده است.  
ماه گذشته در آلمان، میزان ثبت خودروهای جدید با تقریبا 50 درصد کاهش نسبت به‌دوره مشابه سال قبل روبه‌رو بود. براساس گزارش‌ها این ماه تنها خرید 168 هزار دستگاه‌خودرو به‌ثبت رسیده که این میزان  49.5 درصد کمتر از سال قبل بوده است. این پس از آن است که در ماه‌های آوریل و مارس‌ بازار خودرو آلمان به‌ترتیب  افت 61.1 درصدی و 37.7 درصدی را تجربه کرد. با اینکه آمار فروش مربوط به‌ماه مه نشان‌دهنده کاهش تنش‌ها در بازار است، اما به‌باور کارشناسان بخش خودرو هنوز دربحران جدی به‌سر می‌برد.  

  مشوق‌های دولتی
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان چهارشنبه هفته گذشته از جزئیات یک بسته تشویقی 146 میلیارددلاری برای بهبود اقتصاد این کشور خبر داد. اما به‌جز یارانه 6 هزار یورویی برای خرید خودروهای الکتریکی تاکنون هیچ‌کمک دیگری برای بهبود وضعیت خودروسازان اعلام نشده است. 
در ایتالیا نیز دولت درنظر دارد به‌خریداران جدیدترین نسل‌های خودروهای دیزل و بنزین‌سوز،  4 هزار یورو (4هزار و 550 دلار) کمک کند. 
میزان ثبت فروش خودروهای جدید در این کشور نیز در ماه مه با 50 درصد کاهش روبه‌رو بود که نسبت به‌فروش تقریبا صفر درماه‌های مارس و آوریل خود نشانه‌ای از تحرک جزئی بازار خودرو در این کشور است. 
با وجود تلاش دولت‌ها برای برگرداندن هرچه‌سریع‌تر وضعیت بازار به‌پیش از دوران کرونا این خطر همواره وجود دارد که با اوج‌گیری دوباره و موج‌های بعدی این بیماری و خطر تعطیلی دوباره صنایع و بازارها نمی‌توان چندان به‌رشد و بهبود وضعیت بازار خودرو در اروپا و البته سراسر جهان امیدوار بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =