هنگام روشن بودن خودرو، تولید هرگونه صدای غیرعادی از پیشرانه می‌تواند دو علت اساسی داشته باشد که باید بررسی شود.

خودرو کیا ریو مدل 88 دارم و چندروزی است بلافاصله پس از روشن شدن، صدایی نامتعارف از آن به‌گوش می‌رسد و به‌محض چرخاندن فرمان، موتور خودرو دچار لرزش شده و بعضی‌مواقع درصورتی که دورموتور پایین باشد، خاموش می‌شود. همچنین درصورت استفاده از کولر، موتور خودرو بد کار می‌کند و علاوه‌بر این، هنگام حرکت با دورموتور بالا، خودرو ناگهان با افت شتاب‌ مواجه می‌شود؛ علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»، هنگام روشن بودن خودرو، تولید هرگونه صدای غیرعادی از پیشرانه می‌تواند دو علت اساسی داشته باشد که باید بررسی شود. نخست‌اینکه باید بدانید خودرو شما مجهزبه‌فرمان هیدرولیک است و باتوجه به‌کارکرد آن ممکن است پمپ‌هیدرولیک خودرو معیوب شده باشد، یا به‌دلیل عدم‌نگهداری درست آن چنین‌مشکلی به‌وجود آمده باشد. دراین‌ حالت ضمن بررسی پمپ‌هیدرولیک فرمان، درصورت نیاز این قطعه مکانیکی را تعویض کنید. دوم‌اینکه دینام یا به‌عبارت صحیح‌تر آلترناتور خودرو دارای قطعات مکانیکی است که می‌تواند صدای تولیدشده از کارکرد قطعات متحرک را کاهش دهد. به‌عبارت ساده‌تر، آلترناتور یا همان دینام خودرو دارای بلبرینگ است که پس از مدتی کارکرد و با اتمام عمر مفیدش، معیوب شده و دیگر توانایی جذب ارتعاشات محوری را ندارد. براین‌اساس ضمن باز کردن آلترناتور و پس از بررسی بلبرینگ آن، درصورت نیاز این قطعه مکانیکی را تعویض کنید تا در زمان استارت، صدای غیرعادی تولید نشود. درنظر داشته باشید که برای عیب‌یابی دقیق و فاقد هرگونه اشکالی از شخص متخصص کمک بگیرید تا از مشکلات دیگری که در نتیجه عیب‌یابی غیراصولی به‌وجود می‌آید، جلوگیری شود. باتوجه به‌اینکه فرمان خودرو شما از نیروی هیدرولیک برای تسهیل در گردش فرمان بهره می‌برد، بنابراین وجود لرزش برای موتور خودرو در زمان چرخش فرمان، ناشی از دو علت عمده است.   قطعه‌ای الکترومکانیکی به‌نام استپرموتور دربرخی پیشرانه‌های دارای سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری تعبیه شده است و اگر این قطعه معیوب شده باشد یا به‌درستی کار نکند، در زمان چرخش فرمان باتوجه به‌تغییرات دورموتور و اینکه موتور باید نیروی لازم را برای به‌گردش درآوردن پمپ‌هیدرولیک فرمان تامین کند، توانایی تامین نیروی لازم برای قطعات مکانیکی چون پمپ‌هیدرولیک را نخواهد داشت و درنتیجه پس از گردش فرمان، موتور در دورهای پایین خاموش شده یا درنهایت منجربه‌لرزش پیشرانه می‌شود که برای رفع مشکل باید استپرموتور تعویض شود.    مدار هیدرولیکی خودروهای مجهزبه‌هیدرولیک، از سنسور فشار مربوطه برخوردار است و درصورتی‌که این سنسور دچار اشکال شده یا معیوب شود، میزان فشار هیدرولیک موجود روی فرمان را به ECU گزارش نمی‌دهد و در این حالت عدم‌اندازه‌گیری فشار میزان سیال در مدارات، منجربه‌لرزش موتور می‌شود. درچنین‌حالتی باید این سنسور مورد بررسی قرار گیرد تا درصورت وجود ایراد و عدم کارکرد درست، تعویض شود. بروز هرگونه اشکال در روندکاری موتور در زمان فعال شدن کولر، تنها مربوط به‌عملکرد استپرموتور است و درصورت خرابی یا کارکرد نادرست این قطعه الکترومکانیکی، در زمان استفاده از کولر موتور به‌اصطلاح زیر بار می‌رود و باتوجه به‌ماهیت استپرموتور، توانایی تامین نیروی موتور برای کمپرسور کولر را ندارد و درنهایت موتور بد کار خواهد کرد. 
دراین صورت باید ضمن متصل کردن دیاگ به ECU و پس‌از بررسی‌های کافی توسط مکانیک یا شخص متخصص، استپرموتور تعویض شود. باتوجه به‌اینکه در بخش پایانی سوال، شما به‌افت شدید شتاب تنها در دورهای بالای موتور اشاره کردید، باید گفت این مشکل منوط به‌سیستم سوخت‌رسانی موتور می‌شود و از آنجا که این سیستم از متعلقات بسیاری برخوردار است، براین اساس مشکل از رگلاتور فشار سیستم‌ سوخت‌رسانی است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =