«GSX-R125»

اگرچه کلاس 125سی‌سی‌ جزو مقرون به‌صرفه‌ترین کم‌حجم‌های جهان است اما شاید گزینه‌ مناسبی به‌عنوان یک اسپرت هیجان‌انگیز نباشد. ولی تعبیر سوزوکی این مفهوم را متحول کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،اگرچه کلاس 125سی‌سی‌ جزو مقرون به‌صرفه‌ترین کم‌حجم‌های جهان است اما شاید گزینه‌ مناسبی به‌عنوان یک اسپرت هیجان‌انگیز نباشد. ولی تعبیر سوزوکی این مفهوم را متحول کرده است. زیرا کیفیت ساخت، اصلاحات در بخش‌های مکانیکی و به‌کارگیری تکنولوژی سبب می‌شود سوزوکی یکی از خاص‌ترین سازندگان موتورسیکلت در جهان باشد. این توصیف را باید در مورد GSX-R125 به‌کار برد. این سوپربایک کم‌حجم سوزوکی که لقب بهترین موتورسیکلت 125سی‌سی را از نظر نسبت قدرت به وزن دارد، نه تنها شعار این کمپانی ژاپنی نیست بلکه تیتر نخست مجلات و نشریات را نیز به خود اختصاص داده است. به‌همین‌دلیل ما  نیز در این شماره GSX-R125 را از نطر فنی بررسی خواهیم کرد .

استایل تهاجمی اما آیرودینامیک

سوزوکی GSX-R125 با استایل تهاجمی و تنومند،از سبک طراحی خانواده GSX-R بهره می‌گیرد زیرا از خطوط تیز و شکسته‌ای برخوردار است. به‌دلیل فلاپ‌های حجیم و هندسه باک، استایلی عضلانی و کاراکتری نافذ دارد اما با توجه به فاصله گلگیر عقب با تایر، تناسبات و حجم‌های روی بدنه، زاویه اگزوز ریس مانند یک سوپربایک است. چهره تهاجمی آن به‌دلیل انحنای پوزه، چراغ‌های وی‌شکل جلو مجهزبه LED و  فاصله محوری 1300میلی‌متری از پایین‌ترین ارتفاع سطح صندلی، حدود 785میلی‌متر در کلاس خود برخوردار است. به‌گفته کمپانی سوزوکی GSX-R125 با استایل آیرودینامیکی در تست‌های تونل باد توانست به بهترین ضریب آیرودینامیکی دست یابد. 

بالاترین سطح ارگونومی و هندلینگ

ارتفاع 785میلی‌متری سوزوکی GSX-R125 به معنای پایین‌ترین سطح ارتفاع راکب در کلاس خود است. فاصله قرارگیری راکب نسبت‌به فرمان و همچنین استفاده از دو صندلی بزرگ ریس برای راکب و سرنشین در کنار سیستم تعلیق هیدرولیکی تلسکوپی جلو  دامپر هیدرولیکی قابل‌تنظیم با اهرم‌های وی‌شکل جانبی سواری باکیفیت و دلچسبی را برای راکب و سرنشین به ارمغان می‌آورد. 
طراحان سوزوکی باتوجه استایل بدنه، زاویه قرارگیری راکب نسبت‌به فرمان را 25.5درجه‌ طراحی کرده‌اند که با ارتفاع پایین صندلی، بهترین سطح ارگونومی را در اختیار راکب GSX-R125 می‌گذارد. همین مساله هندلینگ عالی برای این سوپربایک کم‌حجم سوزوکی را پدید آورده است. البته تایرهای 80/90 در جلو و 70/130 در عقب با رینگ‌های 17اینچی آلومینیومی و سیستم تعلیق به‌روز (مجهزبه دامپرهای اجاست هیدرولیکی) رضایت‌بخش‌ترین سواری را برای سرنشینان در کلاس 125سی‌سی هدیه می‌دهند.

ساختار جدید و نوین 

متریال آلومینیوم در سازه شاسی و بدنه، امروزه مهم‌ترین ماده در طراحی و ساخت خودرو و البته موتورسیکلت محسوب می‌شود تا در کنار متریال‌های سبک‌وزن دیگر نسبت قدرت به وزن را در سطح ایده‌آل نگه دارد. فریم شاسی GSX-R125 از آلومینیوم بوده و تنه سبک وزن این سوپربایک کم حجم را تشکیل می‌دهد. 
طبق ادعای سوزوکی به‌رغم آنکه رینگ‌ها و ترمزهای دیسکی آلومینیومی مجهزبه سیستم ترمز ضدقفل ABS هستند و ماژول‌های جدید ساخت کمپانی بوش اما به طور شگفت‌انگیزی تمام متعلقات سیستم اعم‌از سنسورها، عملگرهای هیدرولیکی و ماژول‌ها تنها 0.59کیلوگرم وزن دارد که همین امر سبب شده است وزن خالص GSX-R125 به 134 کیلوگرم برسد که البته نسبت قدرت به وزن  را در بازه 0.11 حفظ کرده البته این عدد در 125سی‌سی‌های موجود در بازار در سطح بالاتری قرار دارد که نشان از برتری مهندسی سوزوکی است. 
البته برای توزیع وزن یکنواخت واحد کنترل پردازشگر مرکزی موتور ECM در زیر نشیمنگاه سرنشین عقب طراحی شده، همچنین رینگ‌های آلومینیومی در جلو و عقب و شاسی آلومینیومی؛ مرکز ثقل در میانه تنه و در پایین‌تر حد قرار دارد که به پایداری بسیار بالای آن کمک بسزایی می‌کند.

بهترین مشخصات فنی در کلاس خود

آنچه سوزوکی به آن می‌بالد قلب تپنده بسیار کوچک و البته قدرتمند GSX-R125 است.  یک موتور تک‌سیلندر به حجم دقیق 124.4سی‌سی همراه با چهارسوپاپ در سرسیلندر و سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری در بهترین حالت می‌تواند خروجی را به 15اسب‌بخار در 9500دور در دقیقه و گشتاور 11.5نیوتون‌متری را در 8هزار دور در دقیقه برساند. این قدرت خروجی بالا برای یک موتور تک‌سیلندر آن هم به حجم 125سی‌سی تحسین‌برانگیز است. اما چه مواردی در ایجاد چنین قدرت و گشتاوری موثر هستند؟ 
در موتورهای درون‌سوز بنزینی یا  اشتعال-جرقه‌ای که از تئوری اتو بهره می‌برند، پارامترهایی مانند دمای کاری، نسبت کورس پیستون، حجم مفید سیلندر، حجم و  نسبت تراکم، راندمان حجمی و توان موتور سبب می‌شوند یک مهندس مکانیک هنگام طراحی پیشرانه‌ کم‌حجم و همچنین حجیم آنها را در نظر بگیرد. براین اساس مهندسان سوزوکی، موتور بنزینی با حجم مفید 124.4سی‌سی  را طراحی کرده‌اند که نسبت کورس پیستون آن 1.505 به یک است، در حالی که در پیشرانه 600سی‌سی GSX-R600 این نسبت 1.576به یک بوده بنابراین عدد 1.505 به یک در موتور 125سی‌سی بی‌نظیر است. برای دستیابی به این عدد مهندسان سوزوکی قطر سیلندر را 62میلی‌متر و اندازه پیستون را 41.2 در نظر گرفته‌اند البته این نسبت در فاصله‌ رفت‌وبرگشت پیستون در سیلندر(کورس پیستون) به دست آمده است. 
ضمن اینکه دو سوپاپ هوا به قطر 24میلی‌متر و همچنین سوپاپ‌های دود به قطر 21 میلی‌متر روی دو میل‌بادامک طراحی شده‌اند تا ورودی یا به‌اصطلاح مکش هوا نسبت به همکلاسان خود بهتر و خروج دود نیز تسهیل شود. فضای متراکم، هنگام رسیدن موتور به نقطه مرگ بالا ایجاد می‌شود یعنی حالتی که پیستون در نقطه مرگ پایین قرار دارد که  نسبت تراکم در این موتور125سی‌سی نیز 11 به یک و به معنای نسبت تراکم ایده‌آل و افزایش راندمان موتور است که چنین نسبت تراکمی به‌لطف زاویه قرارگیری سوپاپ‌ها و هندسه پیستون ایجاد می‌شود. 
در طراحی پیستون که یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در طراحی موتورهای درون‌سوز مدرن به شمار می‌رود، از متریال نیکل-فسفات-سیلیکون-کاربید با پوشش مواد کامپوزیتی الکتروشیمیایی سوزوکی موسوم به SCEM استفاده کرده است و به‌گفته کمپانی سوزوکی نسبت‌به پیستون‌های آلومینیومی سبک‌تر و در عین‌حال دارای استحکام بالاتر، انتقال حرارت بسیار عالی است که سبب کاهش اصطکاک نیز می‌شود. 
البته ثبت‌اختراع جدید سوزوکی را نباید فراموش کرد زیرا با بهره‌مندی از متالوژی جدید، سیستم پاشش هیدرولیک به کمک روغن را برای قطعات متحرک مانند شاتون، میل‌لنگ و پیستون طراحی کرده است. زیرا پاشش روغن مستقیم زیر پیستون و روزنه‌های بسیار کوچک در شاتون و میل‌لنگ، حرارت قطعات را در دمای کاری نگه می‌دارد و سبب کاهش اصطکاک ناشی‌از حرکت قطعات و انرژی گرمایی حاصل از آن می‌شود. 
از آنجاکه موتورسیکلت‌های تک‌سیلندر از آلایندگی بالایی تولید می‌کنند بر این اساس مهندسان سوزوکی دو انژکتور چهارکاناله روی دریچه‌گازی- که قطری برابر 32میلی‌متر دارد- تعبیه کرده‌اند. ECM یا واحد پردازشگر موتور براساس اطلاعات دقیق دریافتی از سنسورهای دور موتور، دما و فشار ورودی، اکسیژن موجود در خروجی و دمای مایع خنک‌کننده رادیاتور، میزان پاشش سوخت را غنی یا رقیق می‌کند. 

تجهیزات و امکانات به ‌روز 
در بخش ایمنی GSX-R125 در محور جلو مجهزبه یک دیسک خنک‌شونده به قطر 290میلی‌متر با کالپیر دوپیستونه و در محورعقب به قطر 187 میلی‌متر با کالیپر تک‌پیستونه است. هر دو محور مجهزبه سیستم ترمز ABS با کانال جداگانه هستند که البته این سیستم ترمز ضدقفل جدید بوش، به نوعی عملکرد بهتری دارد و قدرت ترمزگیری را بهبود می‌بخشد. 
از مهم‌ترین آپشن‌های GSX-R125 باید به سیستم فوق هوشمند بدون‌کلید(کی‌لس) با عملکرد پاسخ‌وبازگشت اشاره کرد. در این سیستم راه‌اندازی، مهندسان سوزوکی با استفاده از یک ریموت مانند خودروهای مدرن این امکان را در اختیار راکب گذاشته‌اند که با نزدیک‌ شدن به موتورسیکلت (البته فاصله بسیار کم) بتواند استارت بزند و آن را روشن کند. البته یک حالت دیگر هم به منظور پاسخ و بازگشت است یعنی اگر موتورسیکلت خود (GSX-R125) را در پارکینگ بسیار شلوغی پارک کرده‌اید و مطمئن نیستید بتوانید آن را پیدا کنید، با فشردن دکمه ابتدا صدای هشدار بوق فعال می‌شود و پس از آن چراغ‌های LED جلو و عقب را روشن می‌کند تا به‌راحتی  بتوانید آن را پیدا کنید. 
همچنین یک نمایشگر LCD نیز در این موتورسیکلت تعیبه شده است تا دورموتور، سرعت، موقعیت‌دنده، ساعت دیجیتال، دو حالت مختلف برای نمایش سرعت و دورموتور، مصرف سوخت ترکیبی، نمایش زمان و تغییر روغن موتور، فشار باد تایرها، قفل یا باز بودن فرمان، مسافت‌شمار و دورسنج را به راکب نشان دهد. کاربردی‌ترین آپشن GSX-R125؛ سیستم روشن کردن آسان است، این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده که یک دکمه‌ای مانند موتورسیکلت‌های به‌روز روی دسته فرمان تعبیه شده و  با لمس آن موتور روشن می‌شود. همچنین دکمه‌ دیگری نیز  روی ریموت کی‌لس طراحی شده که با استفاده از آن می‌توان با نیز موتور را با حفظ کمترین فاصله راکب نسبت‌به موتورسیکلت آن را روشن کرد. قیمت پایه برای سوزوکی GSX-R125 حدود 4هزار و 190 دلار است.
 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Mohammad67 IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    0 0
    واقعا که سوزوکی حرف نداره، بنده ی مدل GSX250 را داشتم واقعا عالی بود. و دستمریزاد برای نویسنده خوب این مطلب که همه چی رو توضیح داد، فقط ی سوال از این مدل یعنی GSX125 تو ایران هست؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =