آلفارومئو توناله

کمپانی آلفارومئو به مهندسان خود آموزش می‌دهد خودرویی بسازند که مشتری شیفته آن شود. این تفاوت اصلی آلفارومئو با دیگر کمپانی‌های خودروسازی است.

به گزارش «اخبار خودرو»، مهندسان کمپانی‌های خودروسازی وظیفه دارند خودرویی بسازند که شمارا متقاعد کند آن را بخرید، اما کمپانی آلفارومئو به مهندسان خود آموزش می‌دهد خودرویی بسازند که مشتری شیفته آن شود. این تفاوت اصلی آلفارومئو با دیگر کمپانی‌های خودروسازی است. خودروسازی که با شعار La meccanica delle emozioni به معنی مکانیک احساسات به تولید خودروهایی می‌پردازد که  مالکانش را شیفته خود می‌کند. امروز به مناسبت 110ساله شدن این برند اصیل ایتالیایی بیشتر با سرگذشت آلفارومئو آشنا خواهیم شد.

آلفا+رومئو

نام این کمپانی از دو بخش آلفا و رومئو تشکیل شده است. هنگام تاسیس خبری از قسمت دوم یعنی رومئو نبود و نام کمپانی فقط آلفا بود. البته آلفا نه به معنی اولین حرف از حروف الفبای زبان یونانی یا نام ذره‌ای در علم شیمی، بلکه این نام مخفف عبارت ایتالیایی Anonima Lombarda Fabbrica Automobili به معنی کارخانه خودروسازی ناشناس لومبارد بود که حرف اول این 4 کلمه در کنارهم واژه ALFA را تشکیل می‌داد. همچنین گفته می‌شود واژه «ناشناس» در نام آن به گمنام بودن سرمایه‌گذاران کمپانی بازمی‌گردد و لومبارد نام منطقه‌ای است که کمپانی در آن تاسیس شد. 5 سال بعد از تاسیس، سرمایه‌گذار جدیدی به‌نام نیکولا رومئو کنترل شرکت را در دست گرفت و نام شرکت به آلفارومئو تغییر یافت زیرا بخش دوم نام خانوادگی وی بود.

جشن‌تولد 110سالگی

کمپانی آلفارومئو در 24 ژوئن 1910 در میلان ایتالیا تاسیس شد. لوگو این خودروساز ترکیب صلیب قرمز و نشان بیسکیون (سبزه ماری در حال بلعیدن کودک) است که نمادهای تاریخی شهر میلان هستند. آلفارومئو از روز نخست فعالیت، شخصیت منحصربه‌فرد خود را داشت که کاملا متفاوت با دیگر خودروسازان است. 
طراحی زیبا که بیشتر شبیه آثار هنری هستند تا خودرو در کنار روح اسپرتی که در کالبد محصولات آن حس می‌شود، جایگاه ویژه‌ای به این خودروساز ایتالیایی بخشیده‌اند. از همان سال‌های نخست آلفارومئو وارد دنیای ورزش شد و در مسابقات خودرویی گوناگونی حضور یافت. آلفارومئو همیشه به تولید خودروهای پریمیوم و لوکس پرداخته و اکنون با 110 سال سابقه یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان به حساب می‌آید. جالب است بدانید آلفارومئو سابقه تولید خودروهای کاروتجاری همچون کامیون و اتوبوس را نیز داشته است.


تحت‌مالکیت FCA
درحال‌حاضر برند آلفارومئو تحت‌مالکیت گروه خودرویی FCA یا گروه ایتالیایی-آمریکایی فیات-کرایسلر فعالیت می‌کند. گروهی که در آستانه ادغام با گروه خودرویی فرانسوی PSA هستند و در صورت عملی شدن به بزرگ‌ترین گروه خودرویی جهان بدل خواهد شد. این خودروساز ایتالیایی همیشه رابطه خوبی با استودیوهای طراحی خودرو داشته که از مهم ترین آنها می توان به برتونه، ایتال‌دیزاین جورجتو جوجارو، پنین‌فارینا، زاگاتو و ... اشاره کرد. 
جالب است بدانید دردهه 1920 میلادی انزو فراری به‌عنوان راننده در بخش موتوراسپرت آلفارومئو رانندگی و افتخارات بسیاری را کسب کرده است. انزو فراری در سال 1929، پس از کناره‌گیری از مسابقات اتومبیلرانی، تیم خود به‌نام اسکودریا فراری را تاسیس کرد و به‌عنوان بخشی از موتوراسپرت آلفارومئو و با استفاده از خودروهای آن کمپانی و رانندگان حرفه‌ای وارد عرصه مسابقات شد. درحال‌حاضر آلفارومئو 5مدل خودرو به بازار جهانی عرضه می‌کند که شامل دو مدل کوپه و اسپایدر از مدل اسپرت 4C، جولیتا در کلاس هاچ‌بک‌ها، جولیا در کلاس سدان‌ها و استلویو در کلاس شاسی‌بلندهاست.
شبدر چهاربرگ
تیونر اختصاصی آلفارومئو Quadrifoglio نام دارد. این عبارت در زبان ایتالیایی به‌معنی شبدر چهاربرگ است. شبدر معمولا سه‌برگ دارد اما شبدر چهاربرگ به‌دلیل تغییرات غیرعادی در رشد شبدر است و نمونه‌ای کمیاب از این گیاه به‌حساب می‌آید. بر اساس سنت دیرینه، یافتن شبدر چهاربرگ نشانه خوش‌شانسی است. 
برخی بر این باورند هر برگ شبدر نماد یک چیز است. برگ اول ایمان، برگ دوم امید، برگ سوم عشق و برگ چهارم شانس. پس باید خوش‌شانس باشید که پشت فرمان یک آلفارومئو کوادریفوگلیو بنشینید. همان طور که گفتیم آلفارومئو حضور با سابقه‌ای که در عرصه مسابقات اتومبیلرانی داشته، همیشه خودروهای اسپرت جذابی را به مشتریان عرضه کرده است. 
در سال‌های اخیر حتی شاهد تولید مدل‌های تیون‌شده این برند با استفاده از پیشرانه ساخت کمپانی فراری نیز بوده‌ایم. سابقه کوادریفوگلیو به سال 1923 بازمی‌گردد و از این‌نظر یکی از قدیمی‌ترین نشان‌ها در بین خودروها با پرفورمنس بالاست. در برخی مدل‌های اسپرت آلفارومئو شاهد استفاده از پسوند QV هستیم که مخفف Quadrifoglio Verde و به معنی شبدر چهاربرگ‌سبز است.

آلفا در ایران

با وجود این که مدل های کلاسیک و آنتیک آلفارومئو در کشور موجود است اما این برند خوب ایتالیایی سال‌ها یکی از غایبان بزرگ بازار ایران بود. آخرین حضور برند آلفارومئو در ایران به حدود 10سال پیش بازمی‌گردد. در آن سال شرکت آلفاموتور به‌عنوان نماینده فروش و خدمات آلفارومئو در ایران تاسیس و نخستین خودرویی که از این برند ایتالیایی در کشور عرضه شد، مدل میتو بود. میتو یک هاچ‌بک کوچک سه‌در و از سال 2012 وارد بازار شد. دو سال بعد مدل جولیتا به‌عنوان یک هاچ‌بک پنج‌در با ابعادی بزرگ‌تر به سبک محصولات این شرکت اضافه شد. 
درنهایت آلفاموتور در اقدامی جالب پای مدل اسپرت این خودروساز یعنی 4C را در سال 2015 به بازار ایران باز کرد. اکثر 4Cهای عرضه شده در کشور از نوع کوپه هستند و فقط تعداد انگشت‌شماری از مدل اسپایدر آن موفق به دریافت پلاک ملی شده است. دو مدل میتو و جولیتا با قیمت مناسب توانستند جای خالی هاچ‌بک‌های اسپرت پریمیوم را در بازار ایران پر کنند، اما مدل 4C از ابتدا با قیمت نجومی پا به بازار گذاشت و در بازه قیمتی مدل‌های اسپرت خودروهایی مانند ب‌ام‌و و مرسدس عرضه شد. یکی از دلایل قیمت بالای 4C در کشور را می‌توان تعداد محدود آن دانست. با وجود این که امکان ورود مدل‌های سدان و شاسی‌بلند این کمپانی ایتالیایی به بازار ایران وجود داشت اما به‌دلیل بسته شدن واردات خودرو، این اتفاق هرگز عملی نشد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =