سیستم تعلیق از مهم‌ترین سیستم‌های خودرو برای تامین آسایش و آرامش سرنشینان محسوب می‌شود. این سیستم از بدو تولید خودرو تاکنون تغییرات مهمی داشته که بهترین نوع آن سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک است.

به گزارش «اخبار خودرو»،سیستم تعلیق از مهم‌ترین سیستم‌های خودرو برای تامین آسایش و آرامش سرنشینان محسوب می‌شود. این سیستم از بدو تولید خودرو تاکنون تغییرات مهمی داشته که بهترین نوع آن سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک است. درگذشته از سیال روغن در کمک‌فنرها استفاده می‌شد، اما امروزه درسیستم تعلیق هیدروپنوماتیک از سیال هوا یا گاز استفاده می‌شود. سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک تشکیل‌شده از تعدادی سیلندرگاز، سنسور کنترل ارتفاع، سوئیچ تنظیم ارتفا ، ECU کنترل تعلیق، سوپاپ کنترل ارتفاع و کمپرسور است. 
در این سیستم راننده می‌تواند با توجه به‌مسیری که می‌پیماید، سیستم تعلیق را تنظیم کند. ECU خودرو میزان تعلیق را با دریافت اطلاعاتی از قبیل وزن سرنشینان، ارتعاشات وارده، شیب جاده و.. کنترل و ارتفاع خودرو را در بهترین حالت ممکن تنظیم می‌کند. 
در زمان افزایش بار، ECU برای جبران ارتفاع کاسته‌شده سوپاپ‌های کنترل ارتفاع را باز کرده و ارتفاع را مجدد تنظیم می‌کند. درمواقعی که راننده قصد افزایش یا کاهش ارتفاع را دارد، با فشردن کلید کنترل ارتفاع دستوری را برای ECU ارسال می‌کند که اگر به‌معنی افزایش ارتفاع باشد،ECU  کمپرسور و سوپاپ‌های کنترل ارتفاع را فعال کرده و میزان ارتفاع را براساس دستور راننده تنظیم می‌کند. 
اما اگر دستور برای کاهش ارتفاع باشد،ECU  سوپاپ‌های کنترل ارتفاع را فعال کرده و میزان گاز موجود در سیلندر کمک فنر را تخلیه و ارتفاع را کاهش می‌دهد. این سیستم در فراهم کردن ایمنی و آسایش سرنشینان طی سال‌های اخیر نقش چشمگیری داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =