قطعه‌سازان

قطعات های‌تک و الکترونیک ازجمله موتور، بخش‌هایی از گیربکس و سیستم انژکتور وارداتی هستند. اما معمولا قطعات بدنه و قطعات ریخته‌گری خودرو توسط قطعه‌سازان داخل تولید می‌شود. از لحاظ ارزش نیز بیش از 80 درصد قطعات خودروها توسط قطعه‌سازان داخل تامین می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، افزایش حجم مصرف قطعات تولید داخل در صنعت خودرو از مسائلی است که تاکید زیادی بر آن وجود دارد؛ موضوعی که در تعیین قیمت محصولات خودروسازان نقش به‌سزایی دارد. بهرام شهریاری، عضو اسبق هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان درخصوص نقش داخلی‌سازی قطعات در ثبات قیمت تمام‌شده محصولات خودروسازان گفت: «قطعات های‌تک و الکترونیک ازجمله موتور، بخش‌هایی از گیربکس و سیستم انژکتور وارداتی هستند. اما معمولا قطعات بدنه و قطعات ریخته‌گری خودرو توسط قطعه‌سازان داخل تولید می‌شود. از لحاظ ارزش نیز بیش از 80 درصد قطعات خودروها توسط قطعه‌سازان داخل تامین می‌شود.»

   تغییر رویکردها به سمت تولید داخل
شهریاری با بیان این‌که در ظاهر به نظر می‌رسد تاثیر افزایش نرخ ارز فقط بر مواد اولیه و قطعات وارداتی است اما این‌طور نیست، افزود: «افزایش قیمت دلار و ارز، تولید قطعات داخل را مقرون به صرفه‌تر کرده است و انگیزه را جهت استفاده از قطعات داخلی به جای نمونه‌های مشابه خارجی، افزایش می‌دهد.» وی در ادامه توضیح داد: «در دوره گذشته با افزایش ناگهانی نرخ ارز و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشور، آن‌چه اتفاق افتاد این بود که به یک‌باره بسیاری از فروشندگان و بنکداران بزرگ قطعه که تا قبل از آن روی تولید ما حساب نمی‌کردند، به سراغ قطعه‌ساز داخل آمدند و سفارش قطعات مورد نیاز را به تولیدکنندگان ایرانی دادند.»
   جنبه‌های مثبت افزایش نرخ ارز
این قطعه‌ساز با اشاره به این‌که افزایش بی‌سابقه نرخ ارز برای صنعت خودرو می‌تواند اتفاق بدی نباشد، خاطرنشان کرد: «به عبارتی می‌توان گفت افزایش نرخ ارز باعث رونق تولید داخل می‌شود. اگرچه باعث بالا رفتن ارزش افزوده نیز می‌شود. اما درعین‌حال با شرایط سخت سیاست ارزی کشور، صادرکنندگان انگیزه صادراتی نداشتند. اما درحال‌حاضر تولیدکنندگانی که امکان صادرات محصول را دارند، می‌توانند به‌خوبی از شرایط ایجاد شده بهره ببرند.»

   افزایش قیمت مواد اولیه
وی همچنین در رابطه با مشکلات و معضلات موجود در قطعه‌سازی، توضیح داد: «از دی‌ماه سال گذشته تا به حال، قیمت چدن که از مواد اولیه تولید داخل ذوب آهن است، بیش از دو برابر افزایش داشته است. به این ترتیب قیمت تمام‌شده تولید ساده‌ترین قطعات، شامل قطعات چدنی و داکتی که به این مواد اولیه نیاز دارند نیز بالا رفته است.» شهریاری با بیان این‌که مواد اولیه خارجی که در تولید قطعات استفاده می‌شود نیز افزایش قیمت داشته‌اند، اظهار کرد: «متاسفانه امکان اعمال این افزایش قیمت تولید بر قیمت فروش وجود ندارد. این در حالی است که هزینه‌های حمل‌ونقل، بسته‌بندی، حقوق کارگر و بیمه نیز افزایش داشته که این هزینه‌ها در قیمت تمام‌شده تولید سرشکن شده و محاسبه می‌شود.»

   تبلیغات منفی علیه قطعات ساخت داخل
وی با بیان این‌که به همه این دلایل این قطعات در بازار امکان رقابت با نمونه مشابه خارجی که گاهی با قیمت چندبرابر قطعات داخلی عرضه می‌شود را ندارند، تصریح کرد: «درحالی‌که قطعات ایرانی با کیفیت مطلوب تولید می‌شود و محصولات برخی از قطعه‌سازان از استاندارد و کیفیت صادراتی برخوردار است، اما به دلیل تبلیغات منفی، متقاضیان کمتری دارند.» این قطعه‌ساز با بیان این مطلب که این بخش صنعت نیاز به حمایت جدی دستگاه‌ها دارد، گفت: «بانک، بیمه و سازمان مالیاتی بخش‌هایی هستند که می‌توانند از قطعه‌سازان حمایت کنند. چرا که برای مثال تولیدکننده با تسهیلاتی که سود بازپرداخت آن 18 تا 25 درصد است، هیچ وقت نمی‌تواند کار تولید را ادامه دهد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =