بازار جهانی خودرو

بهبود فعلی بازار اروپا مرهون افزایش یازانه‌های دولتی و مشوق‌های اقتصادی برای خرید خودروهای الکتریکی است و این در حالی است که نگرانی‌هایی در خصوص فروکش کردن تقاضا به خاطر ترس از آینده کرونا مطرح می‌شود. 

به گزارش «اخبار خودرو»، امیدواری‌ها برای بازگشت وضعیت صنعت خودروسازی به زمان پیشاکرونا با شتابی سریع تا پایان سال میلادی جاری یا اوایل سال بعد جای خود را به ناامیدی داده و مواجهه اقتصادهای بزرگ جهانی با اثرات منفی موج دوم کرونا بسیاری از کارشناسان اقتصادی را به این فکر انداخته که بهبود اوضاع برای فعالان حوزه خودرو دست‌کم تا سال ۲۰۲۳ صورت نخواهد گرفت و این دو سالی دیرتر از چیزی است که تا پیش از این تصور می‌شد.

بازگشت دشوار

شاید کارشناسان خوش‌بین‌تر به این نکته اشاره کنند که این پیش‌بینی‌ها بیانگر وضعیت واقعی بهبود فروش خودرو و بازگشت به شرایط عادی نیست زیرا از سویی طرفداران پروپاقرص محیط زیست در تلاشند تا از این شرایط به نفع حذف خودروهای درون‌سوز و جایگزین کردن آن‌ها با خودروهای پاک الکتریکی بیشترین بهره را ببرند.

کارشناسان صنعت خودروسازی انتظار دارند که پس از آشوبی که ویروس کرونا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به راه انداخت، فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۲۱ تقریبا به سطح فروش در سال ۲۰۱۹ برسد. 

براساس گزارشی که در تابستان توسط موسسه تحقیقاتی فیچ ریتینگز منتشر شد، فروش جهانی خودرو در نیمه اول سال بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد که این شامل کاهش ۱۵ درصدی در چین، کاهش ۲۴ درصدی در ایالات متحده و افت ۴۰ درصدی در اتحادیه اروپا بود.

براساس گزارش منتشر شده توسط موسسه LMC اتومتیو در سال ۲۰۱۹ فروش جهانی خودرو به رقم کلی ۹۰ میلیون خودروی سبک  اعم از مدل‌های سدان، شاسی‌بلند و وانت پیکاپ رسید و انتظار می‌رود این رقم در پایان سال جاری به ۷۵ میلیون و در سال ۲۰۲۱ به ۸۴ میلیون دستگاه برسد.  بنابراین می‌توان چنین برآورد کرد که رسیدن به رقم ۹۰ میلیون فروش دست‌کم تا اوایل سال ۲۰۲۲ زمان خواهد برد. این در حالی است که موسسه تحقیقاتی گلوبال دیتا اخیرا در گزارشی که منتشر کرده آب پاکی را روی دست همه ریخته و گفته فروش جهانی خودرو تا سال ۲۰۲۳ به سطح پیشا کرونی خود نخواهد رسید.

ریسک‌های ماندگار

گلوبال دیتا در گزارش خود نوشته: «بازار خودروهای سبک در سال ۲۰۲۱ با رشد ۱۴.۶ درصدی نسبت به سال جاری به رقم ۸۵ میلیون دستگاه نزدیک خواهد ش. پیش‌بینی می‌شود که این بازار تا سال ۲۰۲۳ بتواند به سطح فروش سال ۲۰۱۹ بازگردد، اما ظرف چند سال آینده مخاطرات بر سر راه تقاضا به قوت خود باقی خواهند ماند».

کالوم مک‌رای تحلیل‌گر موسسه گلوبال دیتا در این باره می‌گوید: «رقم ۸۵ میلیون پیش‌بینی‌شده برای سال ۲۰۲۱ در حالی است که فروش جهانی خودرو در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ توانست به نقطه اوج ۹۴ میلیونی دست پیدا کند. زمان زیادی باقی است تا بازار جهانی بتواند به سودای قدیمی خود برای رسیدن به رقم فروش ۱۰۰ میلیونی دست پیدا کند».

به گفته آقای مک‌رای بهبود بازار در سال جاری بیشتر یک واکنش به رویداد خارق‌العاده سال جاری بوده تا این‌که بخشی از دوره متعارف بهبود اقتصادی باشد و همچنین هشدار داده که پیش‌زمینه اقتصادی در حال دگرگونی است.

به گفته‌آقای مک‌رای: «از سال آینده به بعد بخش عمده‌ای از بهبود بازار به اقتصادهای بزرگ جهانی بستگی خواهد داشت زیرا رکود اقتصادی شکل گسترده‌تری پیدا خواهد کرد و با سطح بالای بیکاری و برخی از آثار ناگوار همه‌گیری کرونا همراه خواهد شد. این مساله می‌تواند دولت‌ها را تحت فشار قرار دهد تا اقدامات ویژه خود برای حمایت از صنعت خودروسازی مانند ارائه مشوق‌های مالی برای خرید خودروهای برقی در اروپا را توسعه دهند».

بهبود فعلی بازار اروپا مرهون افزایش یازانه‌های دولتی و مشوق‌های اقتصادی برای خرید خودروهای الکتریکی است و این در حالی است که نگرانی‌هایی در خصوص فروکش کردن تقاضا به خاطر ترس از آینده کرونا مطرح می‌شود. 

برگزیت و انتخابات آمریکا

خودروسازان در حالی درگیر بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا شده‌اند که از سوی دیگر با مشکلات مالی مربوط به سرمایه‌گذاری بزرگ برای تغییر و تحولات صنعتی از جمله توسعه سریع خودروهای برقی و خودرانت و همچنین شکل‌های جدید و متفاوت مالکیت خودرو و خدمات حمل و نقا دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این در حالی است که چشم‌انداز ژئوپلتیک در جهان نیز مبهم و گنگ به نظر می‌رسد و مخاطرات مربوط به رویدادهایی مثل تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا و سرنوشت انتخاب پیش‌رو در ایالات متحده همچنان نامشخص به نظر می‌رسد.

اقتصاددانان نگران این هستند که حمایت‌های مشتقیم مالی دولت‌ها دوره محدودی داشته باشند و زمانی که کف‌گیر دولت‌ها به ته دیگ بخورد تلاش صنعتگران برای بازگرداندن سطح فروش به دوران پیشا کرونا باز هم با شکست روبه‌رو شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =