کاورکردن باتری خودرو

جنس کاور باتری حتما باید از عایق باشد تا با قرار گرفتن در محفظه موتور باعث ایجاد حریق نشود. به همین دلیل باید به جنس مواد به‌کار رفته در تولید عایق توجه داشت

باتری از قطعات مصرفی و مهم خودرو است که در معرض چالش‌های بسیاری قرار می‌گیرد. در صورتی که از این قطعه به‌خوبی نگهداری نشود، عمر آن به شدت کاهش می‌یابد. به طوری که ممکن است راننده را در بدترین شرایط قرار دهد و خودرو را از کار بیاندازد. اما در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی، کاورهایی  برای باتری تولید شده است که ویژگی‌های خاصی دارند و سبب افزایش طول عمر باتری‌ها می‌شوند.

در همین زمینه علیرضا غلامی، کارشناس ارشد برق و مدرس دانشگاه به «دنیای‌ خودرو» می‌گوید: «مهم‌ترین ویژگی و مزیت کاور‌ باتری این است که اجازه نمی‌دهد حرارت موتور و رادیات به باتری (در فصل گرما حرارت رادیاتور کولر) برسد. حرارت ناشی‌از موتور و همچنین رادیات آب و رادیات کولر (که توسط فن خنک‌کننده به باتری منتقل می‌شوند)، به باتری آسیب وارد می‌کند و در دراز‌مدت سبب کاهش عمر آن می‌شود.»

 وی می‌افزاید: «توصیه ما این است در صورت امکان از کاور باتری استفاده شود. زیرا با‌توجه به شرایط فعلی، نگهداری درست از قطعه و افزایش عمر آن بسیار مهم است.»

این تولیدکننده کاور باتری درباره ویژگی‌هایی که باید هنگام خرید کاور مورد توجه قرار بگیرند نیز اظهار می‌کند: «جنس کاور باتری حتما باید از عایق باشد تا با قرار گرفتن در محفظه موتور باعث ایجاد حریق نشود. به همین دلیل باید به جنس مواد به‌کار رفته در تولید عایق توجه داشت.»

وی همچنین با بیان اینکه متاسفانه این کاورها روی باتری خودروهای داخلی قرار نمی‌گیرند، می‌افزاید: «از این کاورها در محصولات ایرانی چندان استفاده نمی‌شود اما خودروهای (ژاپنی) کره‌ای و برخی چینی‌ها حتما از کاور باتری استفاده می‌کنند. (حتی شرکت بنز و ب‌م‌‌او  نیز محل قرارگیری باتری خودرو را به صندوق عقب انتقال داده‌اند. همین اقدام باعث می‌شود طول عمر باتری‌های این شرکت‌ها به ۷ سال نیز برسد.)

این تولیدکننده قطعات باتری در ادامه تاکید می‌کند: «البته ایران‌خودرو روی باتری خودرو ۲۰۶ کاور قرار می‌دهد. این کار، سبب طول عمر باتری‌ ۲۰۶ تا ۵سال شده است. هرچند معمولا هنگام تعویض باتری‌، از باتری‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شود بنابراین کاور قبلی دیگر مورد‌استفاده نخواهد بود. همین مساله باعث می‌شود عمر باتری‌های جدید به‌رغم‌آنکه از یک برند هستند، کوتاه‌تر باشد.»

وی در خصوص سایز این کاورهای اظهار می‌کند: «سه سایز مختلف کاور در شرکت پرشین‌نگین تولید کرده‌ایم. یک سایز برای باتری‌های ۵۵ و ۶۰ آمپر، یک محصول برای سایز ۵۰ آمپر و یک محصول دیگر نیز برای سایزهای ۶۶ و ۷۴ آمپر تولید کرده‌ایم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =