خودروسازی

هرچند این ادغام می‌تواند پیش‌درآمدی بر ادغام‌ها یا ائتلاف‌های بعدی در صنعت خودروسازی باشد. کاندیداهای بعدی برای نزدیک‌تر شدن به هم عبارتند از فولکس‌واگن و فورد، تویوتا و سوزوکی، سوبارو و مزدا، دایملر و جیلی/ولوو یا رنو و همچنین جنرال موتورز و هوندا

به گزارش «اخبار خودرو»، ادغام دو گروه خودروسازی PSA و فیات کرایسلر و شکل‌گیر برند جدید استلانتیس، آخرین پیوند میان غول‌های خودروسازی نخواهد بود و خودروسازان سنتی برای یافتن ایمنی و امنیت در جهان خودروهای الکتریکی و خودران و ظهور رقبای جدید از دنیای فناوری که ناگهان از راه رسیده و بازار همیشگی را از چنگ‌شان ربوده‌اند، چاره‌ای جز پناه بردن به یکدیگر نخواهند داشت.

یک راهبرد دفاعی

وقتی نطفه استلانتیس در اواخر سال ۲۰۱۹ شکل گرفت و قرار شد برندهای PSA یعنی پژو، سیتروئن، DS، اوپل و واکسهال با برندهای جنرال موتورز یعنی فیات، آلفا رومئو، مازراتی، جیپ، رم و دوج قرار بگیرد، حاصل این ادغام به عنوان چهارمین خودروساز بزرگ جهان معرفی شد. اما حالا بر اثر شیوع کرونا در حال حاضر استلانتیس به عنوان ششمین خودروساز بزرگ جهان شناخته می‌شود.

تحلیل گران صنعت خودروسازی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا واقعا صرفه‌جویی سالانه ۶.۲ میلیارد دلاری که توسط PSA و فیات کرایسلر ادعا شده بود، قابل تحقق خواهد بود یا نه.

چیزی که می‌دانیم این است که استلانتیس فروش سالانه زیر ۸ میلیون دستگاه خواهد داشت. این در حالی است که فولکس‌واگن به عنوان بزرگترین خودروساز جهان هژدر یک سال بالغ بر ۱۰ میلیون خودرو به بازار عرضه می‌کند.

توجیه اساسی برای این ادغام نوعی راهبرد دفاعی بود برای این که هر دو خودروساز از قافله الکتریکی‌سازی و خودروهای خودران عقب مانده بودند و هیچ یک در بزرگترین بازار جهان یعنی چین هم چندان حضور موثری نداشتند.

براساس پیش بینی‌های بانک نورددویچه اصلا بعید نیست که سایر خودروسازان بزرگ جهان هم به دلایل مشابه دست به ادغام یا تشکیل ائتلاف‌هایی با هم بزنند و این‌طور که از شواهد برمی‌آید احتمال آن می‌رود که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد یکی‌شدن فولکس‌واگن و فورد، تویوتا و دیگر خودروسازان ژاپنی، دایملر با جیلی یا رنو، جنرال موتورز و هوندا باشیم.

هم‌افزایی تردیدآمیز

فرانک شوواپ تحلیل‌گر بانک نورددویچه درباره ادغام PSA و فیات کرایسلر گفته: «به نظر می‌رسد که کاهش هزینه‌ها و کاهش ظرفیت مازاد اهداف اصلی این گروه تازه تاسیس را تشکیل بدهد و به همین خاطر نمی‌توان انتظار داشت که استلانتیس فورا به یک غول خودروسازی بدل شود».

اگرچه هر دو گروه PSA و فیات کرایسلر اعلام کرده‌اند که هیچ یک از کارخانه‌هایشان تعطیل نخواهد شد، آقای شوواپ معتقد است که اهداف طرفین ادغام در رابطه با صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها به این سادگی‌ها محقق نخواهد شد.

به گفته تحلیل‌گر نورددویچه: «بسیار تردیدآمیز است که آثار هم‌افزایی دو شرکت در خصوص رسیدن به صرفه‌جویی سالانه ۶.۲ میلیارد دلار واقعا به دست آید. هرچند این ادغام می‌تواند پیش‌درآمدی بر ادغام‌ها یا ائتلاف‌های بعدی در صنعت خودروسازی باشد. کاندیداهای بعدی برای نزدیک‌تر شدن به هم عبارتند از فولکس‌واگن و فورد، تویوتا و سوزوکی، سوبارو و مزدا، دایملر و جیلی/ولوو یا رنو و همچنین جنرال موتورز و هوندا».

ادغام‌های بیشتر

موسسه مشاوره مالی اینوو در فرانسه بر این باور است که این احتمال وجود دارد که جگوار لندرور نیز با توجه به مشکلاتی که با آن مواجه است جذب استلانتیس شود و در کنار برندهای لوکس این گروه یعنی آلفا رومئو، مازراتی و DS قرار بگیرد. همچنین به گفته اینوو این احتمال نیز وجود دارد که استلانتیس در ادامه تصمیم به احیای برندهای کرایسلر و لانچیا بگیرد.

همچنین پیش‌بینی شده که شرکت پیشرو در زمینه فناوری همچون اپل، آلفابت (شرکت مادر گوگل)، آمازون و مایکروسافت هم رقابت‌هایشان با یکدیگر را وارد صنعت خودروسازی بکنند، مخصوصا این‌که به مرور محصولات خودروسازان هرچه بیشتر نیازمند داده‌های دیجیتال و ویژگی‌هایی همچون اتصال‌پذیری خواهد بود و خودروها برای رانده شدن به جای افراد به کامپیوتر احتیاج خواهند داشت.

بانک سرمایه‌گذاری UBS بر این باور است که هم‌افزایی سالانه ۶.۲ میلیارد دلاری مورد نظر PSA و فیات کرایسلر امکان‌پذیر است و این رقم می‌تواند با استفاده از پلتفرم‌های مورد استفاده پژو در محصولات فیات بیشتر هم شود.

مدیرعامل فعلی PSA یعنی کارلوس تاوارس مدیریت استلانتیس را نیز برعهده خواهد داشت و او سابقه موفقی در انتقال فناوری پژو به برندهای در حال احتضار اوپل و واکسهال دارد.

زمانی که  PSA در سال ۲۰۱۷ جنرال موتورز اروپا (شامل برندهای اوپل و واکسهال) را خریداری کرد، بعید به نظر می‌رسید که چیزی از عمر آن‌ها باقی مانده باشد، اما تاوارس توانست آن‌ها را به سودآوری برساند.

پس می‌توان تا حدی امیدوار بود که مدیریت تاوارس بتواند این ادغام را به سودآوری مورد نظر برساند و در مدتی شاید سریع‌تر از آن‌چه تحلیل گران پیش‌بینی می‌کنند استلانتیس را به رده‌های بالاتری از تولید و فروش در بازار جهانی برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =