بازار خودرو

هرچند پس‌از فروکش‌کردن نوسانات بازار ارز، بازار خودرو با اندکی رشد روبه‌رو شده اما ازآنجاکه پیش‌بینی خاصی برای افزایش قیمت خودرو در بازار نمی‌شد، بنابراین تقاضای کاذب برای خرید در بازار تقریبا حذف شده است.

بازار خودرو در دومین روز هفته، هم‌زمان با رشد نرخ دلار شاهد افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی بود. هرچند به‌رغم نوسان نرخ‌ها و صعود ملایم قیمت‌ها همچنان رکود سنگینی بر بازار خودرو حاکم است و خریدوفروش چندانی در بازار انجام نمی‌شود. بررسی‌های بازار خودرو نشان از افزایش قیمت خودروهای داخلی نسبت به اولین روز هفته دارد. البته در بازار خودروهای وارداتی نیز افزایش قیمت دیده می‌شود اما این بخش بازار با رکود سنگین‌تری مواجه است.

برخی اخبار از برنامه‌ریزی دولت برای تحقق جهش ۵۰درصدی تولید خودرو حکایت دارند. اما  بازار در واکنش به این اخبار و همچنین نوسان نرخ ارز روند صعودی به خود گرفته است، با این حال به‌گفته فعالان بیشتر خودروها با افزایش یا ثبات قیمت روبه‌رو هستند. هرچند پس‌از فروکش‌کردن نوسانات بازار ارز، بازار خودرو با اندکی رشد روبه‌رو شده اما ازآنجاکه پیش‌بینی خاصی برای افزایش قیمت خودرو در بازار نمی‌شد، بنابراین تقاضای کاذب برای خرید در بازار تقریبا حذف شده است.

کارشناسان فعال این حوزه با اشاره به ثبات نسبی قیمت خودرو معتقدند این نوسان قیمتی تا پایان سال ادامه خواهد داشت. هرچند بازار با جهش دلار از ۲۲ هزار تومان به ۲۴ هزار تومان طی یکی دو روز گذشته مواجه شد اما خودرو افزایش قیمت چشمگیری به خود ندید. 

اما با وجود ثبات نسبی قیمت‌ خودرو نسبت به هفته گذشته برخی کارشناسان می‌گویند نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی درباره شرایط بازار در سال آینده داشت زیرا عرضه خودرو به نوسانات ارزی و سیاست‌های اقتصادی دولت بستگی دارد. شاید به‌همین‌دلیل است که طی روزهای اخیر باردیگر مشتریان و خریداران با شرایط بازار کنار آمده‌اند و به‌ین ترتیب هم تقاضای کاذب در بازار خودرو فروکش کرده و هم درخواستی برای سرمایه‌گذاری درزمینه خرید خودرو و فروش آن در بازار شب عید وجود ندارد.  

زمانی رونق فروش اتفاق می‌افتد که  نرخ  ارز پایدار باشد، یعنی حداقل به مدت دو تا سه هفته با یک رقم مشخص و ثابت عرضه شود. این روزها فروشندگان خودرو به‌ویژه مدل‌های صفر مدل ۹۸ در بازار زیاد هستند اما به‌دلیل محدودیت‌های احتمالی سفر با کاهش تقاضای خرید روبه‌رو هستیم. ازسوی‌دیگر مصرف‌کننده واقعی برای خرید به بازار مراجعه می‌کند.

به‌نظر یکی از کارشناسان، خودروسازان و قطعه‌سازان که مدت‌ها بر طبل آزادسازی قیمت خودرو می‌کوبیدند سرانجام با همراهی وزیر صمت و سازمان گسترش موفق شدند طرحی را در وزارت صمت تدوین کنند که در صورت موافقت سران قوا، براساس آن، درخواست اصلی فعالان صنعت خودرو محقق می‌‎شود. اگرچه این طرحی در قالب بسته جهش تولید طراحی و با هدف اصلاح قیمت و خروج خودروسازان از زیان‌دهی تدوین شد اما با گذشت بیش‌از دوماه از تدوین آن، همچنان بی‌نتیجه مانده است.

بارها فعالان این صنعت اعلام کردند که  افزایش تیراژ و تحقق ۵۰درصدی رشد تولید را منوط به اصلاح قیمت خودرو دانسته‌اند با این‌حال همچنان قطعه‌سازان و خودروسازان چشم‌انتظار چاره‌اندیشی مسئولان هستند تا در کنار حمایت از تولید به حقوق مصرف‌کنندگان نیز توجه شود.

این کارشناس گفت هدف از آزادسازی  بهای خودرو این است که خودروساز، محصولش را با قیمت منطقی بفروشد و مصرف‌کننده نیز آن را با قیمت عادلانه خریداری کند اما این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که آزادسازی قیمت‌ها با شروطی همراه باشد، در غیر این صورت همه‌چیز به نفع خودروساز و به ضرر مصرف‌کننده تمام خواهد شد. 

از طرفی برای آنکه آزادسازی قیمت خودرو هدفمند و نتیجه‌بخش باشد باید تمام جوانب سنجیده و قوانین ضابطه‌مندی برای اجرای آن در نظر گرفته شود، به طور قطع با در نظر گرفتن این شرایط آزادسازی قیمت خودرو می‌تواند بخش عمده‌ مشکلات صنعت و بازار خودرو را حل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =