خودروهای سنگین

مجری آزمایشگاه ملی قوای محرکه پیشرفته با بیان این که آزمایشگاه ملی قوای محرکه، اولین آزمایشگاه کشور با قابلیت تست موتور خودروهای سنگین تا سطح استاندارد آلایندگی یورو ۶ است،گفت: دانشگاه تهران با این آزمایشگاه به جمع پنج دانشگاه برتر جهان در حوزه نوآوری، طراحی و آزمون انواع قوای محرکه پیوست.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از ایسنا،دکتر وحید اصفهانیان در مورد اهمیت ساخت این آزمایشگاه گفت: این آزمایشگاه با تکیه بر تخصص، همت و کوشش متخصصان کشور به بهره‌برداری رسیده است. یکی از موارد حائز اهمیت این طرح کلان ملی، برقراری ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و صنعت جهت رفع نیازهای یکدیگر است. با احداث آزمایشگاه ملی قوای محرکه پیشرفته، نیاز شرکت توسعه قوای محرکه تیوان به‌عنوان تولیدکننده موتورهای پرقدرت کم‌مصرف با استاندارد یورو ۶ جهت تست و دریافت تأییدیه‌های لازم برطرف خواهد شد.

استاد دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران افزود: درصورتی‌که قبل از احداث این آزمایشگاه مرجع، تولیدکنندگان می‌بایست محصولات خود را جهت تست به کشورهای عموماً اروپایی ارسال می‌کردند که با عنایت به شرایط تحریمی، این فرآیند، هزینه‌بر (ارز بر) و زمان‌بر بوده‌است. البته آزمایشگاه نیز به‌عنوان بخش تست، تحقیق، توسعه و نوآوری باید همواره خود را با فناوری‌های روز دنیا و نیازهای تولیدکنندگان همراه کند.

دکتر اصفهانیان با بیان اینکه آزمایشگاه ملی قوای محرکه پیشرفته با تجهیزاتی به ارزش ۲/۶ میلیون یورو با زیربنای ۴۵۰ مترمربع در محل پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران راه‌اندازی شده‌است، خاطرنشان کرد: با احداث این آزمایشگاه، دانشگاه تهران به جمع پنج دانشگاه برتر جهان در حوزه نوآوری، طراحی و آزمون انواع قوای محرکه (احتراق داخلی، هیبریدی و برقی) پیوسته و گامی بلند در مسیر ارتقای دانشگاه تهران به دانشگاهی نوآور و خلاق، با قابلیت ایجاد ارزش افزوده بالا، کارآفرین و حافظ نیروی انسانی نخبه برداشته شده‌است. انجام انواع آزمون‌های عملکردی، توسعه‌ای، دوام، نگاشت، مصرف سوخت و آلایندگیِ (تا سطح یورو ۶) قوای محرکه انواع خودروهای سبک و سنگین برای اولین بار در کشور، با راه‌اندازی این آزمایشگاه میسر شده است.

استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این آزمایشگاه، اولین آزمایشگاه کشور خواهد بود که قابلیت تست موتور خودروهای سنگین (اتوبوس، کامیون و تریلی) تا سطح استاندارد آلایندگی یورو ۶ را دارا است، با راه‌اندازی این آزمایشگاه از خروج مقدار قابل توجهی ارز بابت انجام تست‌های مربوط در خارج از کشور جلوگیری می‌شود».

مجری آزمایشگاه ملی قوای محرکه پیشرفته با بیان اینکه این آزمایشگاه دارای پنج سلول تست است، تصریح کرد: آزمایشگاه موتور ۱۶۰ کیلووات آسنکرون (AC)، آزمایشگاه موتور ۱۶۰ کیلووات ادی کارنت (EC)، آزمایشگاه موتور سنگین ۴۴۰ کیلووات آسنکرون (Heavy Duty)، آزمایشگاه سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی (Energy Storage Lab) و آزمایشگاه موتور تحقیقاتی تک سیلندر (Research Single Cylinder Engine Test Bed)، سلول‌های تست این آزمایشگاه را تشکیل می‌دهند.

دکتر اصفهانیان در پایان گفت: این طرح بزرگ ملی، با سرمایه‌گذاری مشترک پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط‌زیست دانشگاه تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت دانش بنیان بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده است.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، در آئین رونمایی از طرح‌های ملی دانش‌بنیان که هفته گذشته با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور برگزار شد، «آزمایشگاه ملی قوای محرکه پیشرفته دانشگاه تهران» به بهره‌برداری رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =