بازار خودرو

قیمت خودرو در بازار طی ماه‌های آینده افزایش نمی‌یابد و در صورت رشد عرضه، شاهد ریزش مجدد قیمت‌ها خواهیم بود.

به‌رغم تعطیلی بازار رسمی خودرو و همچنین مراکز شماره‌گذاری اما بازار غیررسمی مانند بانک‌ها و دفاتر اسناد رسمی فعال هستند. به‌طور کلی ثبات نسبی بر بازار خودرو حاکم است و مشکلی از لحاظ قیمت‌گذاری وجود ندارد.

باتوجه به تعطیلی بازار رسمی خودرو، فروشندگان در فضای مجازی، ارقام موردنظر خود را اعلام می‌کنند و در نهایت مشتری با رصد قیمت‌ها در بازار و انتخاب کمترین قیمت‌، اقدام به خرید می‌کند که در این میان، راه برای چانه‌زنی باز است. علاوه‌بر آن، اپلیکیشن‌های رسمی متعددی نیز فعال هستند و خریداران پس از بررسی آگهی‌ها، خرید خود را انجام می‌دهند.

خریدار در هر زمان و وابسته به نیازش به بازار خودرو مراجعه می‌کند. در مقاطعی که با نوسانات ارزی مواجه هستیم، میزان تقاضا و سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد اما اکنون سرمایه‌گذاری در بازار آزاد وجود ندارد و تنها افرادی که نیاز واقعی دارند، خودرو می‌خرند. بنابراین زمان بی‌تاثیر است.

پس از اعلام شورا مبنی‌بر اینکه فعلا افزایش بها نداریم، واکنش مثبت بازار یعنی ریزش قیمت‌ها اتفاق افتاد. قیمت خودرو در بازار را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.

در بازار کنونی که ثبات نسبی نرخ ارز برقرار است، اگر عرضه به اندازه کافی باشد، کاهش روزانه قیمت‌ها اتفاق می‌افتد و چه بسا در صورت عرضه زیاد، از میزان مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار (که در برخی خودروها قابل‌توجه است) هر روز کاسته شود و حتی شاید با قیمت مصوب کارخانه برابری کند.

اما اکنون در بازار تقاضا به منظور سرمایه‌گذاری تقاضایی نیست و درخواست‌های اندک موجود نیز مصرفی هساند، بنابراین بازار شاهد آرامش و رکود تقریبی است.

در مقام مقایسه می‌توان گفت در دو، سه ماه آینده اختلاف قیمت نخواهیم داشت و ثبات نسبی را در بازار تجربه خواهیم کرد، مگر آنکه حجم عرضه افزایش یابد و ریزش مجدد قیمت‌ها اتفاق بیفتد، اما رشد قیمت نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =