کد خبر: 234169
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
حجت اله فیروزی

فروش خودرو در بورس کالا مهم‌ترین بند طرح ساماندهی است و به‌رغم مخالفت دولت ظاهرا مجلس بر اجرای آن اصرار دارد. پیش از این برخی نمایندگان کمیسیون صنایع با ادعای افزایش قیمت خودرو با بند عرضه این محصول در بورس کالا مخالفت کرده بودند.

به گزارش «اخبار خودرو»،  روز یکشنبه کمیسیون صنایع برای بررسی و تصمیم‌گیری جلسه‌ای را برگزار کرد. در ادامه حجت‌اله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس به بیان نظرات خود می پردازد.

نظر کمیسیون صنایع درخصوص ایرادات شورای نگهبان چیست؟

جلسه‌ای با حضور نمایندگان دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل و پس از تبادل نظر، ایراد شورای نگهبان که در جلسه قبل مرتفع شده بود، مورد تاکید قرار گرفت و در ذیل این ماده، با عنایت به پیشنهادهای دریافتی از برخی نمایندگان مجلس یک مصوبه اعلام شد.

پیشنهاد کمیسیون صنایع برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا محصولات خودروسازان چیست؟

با پیشنهاد کمیسیون مقرر شد خودروسازان خودروهای تعیین‌شده توسط شورای رقابت رافقط از طریق بورس کالا عرضه کنند. قیمت پایه عرضه خودرو در بورس در این پیشنهاد توسط شورای رقابت تعیین می‌شود. این شورا مکلف است قیمت مبنای نرخ‌گذاری نهایی خودروهای مشمول این ماده را مستقیما بر مبنای محاسبه قیمت تمام شده در همان سال، با لحاظ هزینه‌های تحقیق‌وتوسعه، هزینه‌های مالی موضوع تبصره ۲ ماده (۹مکرر) و هزینه‌های مالی تولید با تایید حسابرس رسمی در بهای تمام‌شده اعمال و تصویب کند.

پول کشف‌شده در این طرح فارغ از هزینه‌های تبصره 2 طرح جذب کدام طرح‌ها می‌شود؟

مابه‌التفاوت قیمت مصوب شورای رقابت و فروش خودروها در بورس کالا، به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و در اختیار ستاد نهضت قطعه‌سازی قرار می‌گیرد.۳۰درصد منابع مذکور برای توسعه حمل‌ونقل عمومی با اولویت خرید داخل و جایگزینی خودروهای فرسوده و ۷۰درصد باقیمانده به‌صورت تسهیلات قرض‌الحسنه با ترتیب اولویت طرح‌های افزایش شمارگان تولید خودروهای مشمول این ماده، اعطای مشوق‌های صادراتی، طرح‌های اعلامی خودروسازان به منظور کاهش وابستگی به واردات قطعات خودرو صرف می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =