بازار خودرو

بازار خودروهای داخلی در هفته‌های اخیر به‌دلیل مسائل بین‌المللی با نوسان‌های زیادی همراه شد. اتفاقی که به‌خودی خود سبب سوءاستفاده برخی دلالان و واسطه‌گران در فضای مجازی و برخی رسانه‌های نامعتبر شده است. تا جایی که هرساعت به‌دلیل نوسان نرخ ارز قیمت‌ها را تغییر داده و از این اتفاق نهایت استفاده را می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار خودرو با توجه به‌نوسانات این روزهای نرخ ارز چشم‌انتظار تغییرات و تحولات بیش‌تر قیمتی است و تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو به‌علت کرونا موجب شده است در عمل، خرید و فروشی در بازار صورت نگیرد. با اعلام تعطیلی برخی صنف‌های غیرضروری از سوی ستاد مقابله با کرونا، نمایشگاه‌داران خودرو که سال ۹۹ را با رکود به‌پایان برده بودند، پس از تعطیلات نوروزی ناگزیر به‌تعطیلی دیگری رفتند تا تداوم رکود معاملات در بازار را با شدت بیش‌تری تجربه کنند. بازار خودرو در آغاز هفته گذشته و هم‌زمان با تعطیلات کرونایی شاهد رشد دوباره قیمت‌ها بود؛ اما ثبات نرخ ارز طی روزهای اخیر موجب نوسان زیاد قیمت خودرو در روزهای ابتدایی دومین ماه سال شد.

درچنین شرایطی فعالان بازار معتقدند ثبات قیمت‌ها و روند کاهشی دلار موجب شده است مردم همچنان به‌کاهش قیمت‌ها امیدوار بوده و کمتر تمایلی به‌خرید خودرو داشته باشند و با توجه به‌صحبت‌های مطرح‌شده درخصوص مذاکرات برجام و احتمال کاهش قیمت ارز، چشم‌انتظار کاهش بیش‌تر قیمت‌ها هستند. 

درچنین شرایطی برخی کارشناسان بازار خودرو با بیان این‌که با اعمال محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی نمایشگاه‌ها بازار معاملات خــــودرو در رکود سنگینی به‌سر می‌برد، معتقدند مردم نباید به‌قیمت‌های غیرواقعی که در فضای مجازی اعلام می‌شود، اعتــــنا و اطمینان کنند. 

هرچند برخی خبرها از جریان داشتن معاملات در فضای مجازی حکایت دارد، اما با توجه به‌تعطیلی مراکز شماره‌گذاری و دفاتر اسناد رسمی این مساله نمی‌تواند واقعی باشد؛ چرا که عمده‌خریداران و فروشندگان با توجه به‌نوسانات این روزها در بازار ارز، چشم‌انتظار تغییر و تحولات بیش‌تر قیمتی در بازار خودرو هستند.

درشرایط فعلی با توجه به‌فعل و انفعالات بازار ارز بیش‌تر خریداران و فروشندگان تنها در بازار قیمت‌ها را رصد می‌کنند و عملا تمایلی برای خرید و فروش ندارند؛ به‌طوری که در این بازار خریداران قصد دارند مدل مورد نظر خود را با توجه به‌افت نرخ ارز خریداری کنند و فروشندگان نیز تمایل دارند خودرو خود را با حباب قیمتی موجود در بازار به‌فروش برسانند. همچنین درحال حاضر قدرت چانه‌زنی خریداران بیش‌تر از فروشندگان است و نامشخص بودن وضعیت نرخ ارز از یک طرف و درعین حال تورم قیمت مربوط به‌سال جدید از طرف دیگر موجب شده است خریداران و فروشندگان در اوضاع فعلی بازار دچار نوعی سردرگمی شوند.

در حال حاضر باید گفت عرضه خودرو به بازار افزایش یافته و فروشنده بسیار زیاد شده است و در این میان برخی فروشندگان هنوز واقعیت را نپذیرفته‌اند و به‌دلخواه خود قیمت‌های بالایی را در سایت‌ها و کانال‌های فضای مجازی اعلام می‌کنند. اما حقیقت این است که خرید و فروش در این بازار رونق چندانی ندارد و انتظار می‌رود با افت نرخ دلار، به‌تدریج آخرین حباب قیمت‌ها نیز از بین برود و بازار خودرو به‌یک ثبات مناسبی برسد.

این روزها و هم‌زمان با احتمال احیای برجام، شاهد ریزش قیمت‌ها در بازارهای موازی همچون ارز، طلا و سکه هستیم و هرچند محدودیت‌های کرونایی همچنان اعمال می‌شوند، اما افت بها در این بازارها همچنان ادامه دارد. درنهایت کارشناسان بازار خودرو معتقدند تا پیش از تعطیلی‌ها رکود در بازار خودرو حکمفرما بود و دلیل آن نیز مشخص نبودن وضعیت قیمت‌ها و امید به‌احیای برجام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =