وحید مرندی‌ مقدم

مرندی‌ مقدم: سیر طراحی تا تولید محصولات جدید این خودروساز شتاب فزاینده‌ای یافته و دیگر مصداق «فیس‌ لیفت‌ های جزئی هرچندسال یک‌ بار» نیست

روز گذشته معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران اظهار داشت: «ایران‌خودرو از منظر کمی‌وکیفی تولیدات خود رشد قابل توجهی داشته و سرعت تولید خودروهای جدید و به‌روز در این خودروسازی شتاب قابل ملاحظه‌ای یافته است.»

وحید مرندی‌مقدم افزود: «در گذشته، سیر طراحی تا تولید خودروهای جدید به کندی صورت می‌گرفت و پس از گذشت چندین سال فقط شاهد تغییرات فیس‌لیفت اندکی در خودروها بودیم، اما در چند سال اخیر با برنامه‌ریزی مطلوب و همت متخصصان، طراحان و مهندسان و کارگران ایران‌خودرو، تولید محصولات جدید شتاب فزاینده‌ای یافته و این در حالی است که صنعت خودرو همچنان از مشکلات ناشی از تحریم‌ها رنج می‌برد.»

وی با تاکید بر این‌که محصولات جدید تولیدشده در این گروه صنعتی به‌خوبی توانسته‌اند الزامات استاندارد را رعایت کنند، ادامه داد: «ایران‌خودرو تولیدات جدید خود را همگام با الزامات استانداردهای روز کشور تولید می‌کند که جای قدردانی دارد.»

توقف تولید پژو۴۰۵ جی‌ ال‌ ایکس بنزینی؛ گامی رو به جلو

مرندی‌مقدم بیان کرد: «این شرکت، تولید خودروهایی مانند پژو۴۰۵ جی‌ال‌ایکس بنزینی را که بر اساس استانداردهای جدید و دستورات سازمان ملی استاندارد ایران دیگر توانایی تطابق با الزامات را نداشتند، متوقف کرد تا بتواند به نیاز روز مشتریان خود به‌خوبی پاسخ دهد و محصولات جدیدی را جایگزین کرده است که همگی می‌توانند تاییدیه‌های سازمان استاندارد را کسب کنند.» 

وی انتظار سازمان ملی استاندارد از خودروسازان داخلی را به‌روز رسانی تولیدات آن‌ها دانست و گفت: «این امر در گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌خوبی پی‌گیری می‌شود.» 

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد بر حمایت همه‌جانبه این سازمان از ایران‌خودرو تاکید کرد و افزود: «برای افزایش تولید خودروهای روز و جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو از هیچ کمکی دریغ نمی‌ورزیم و در این زمینه پشتیبانی‌های لازم را به عمل خواهیم آورد.»

توسعه موتورهای گازسوز با بازدهی بالا بر اساس نیاز مشتریان

در همین راستا یعنی در جهت پاسخگویی به نیاز مشتریان، شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو) در حال توسعه قوای محرکه پایه گازسوز با بازدهی بالا است؛ قوای محرکه توسعه یافته، خودرو دنا را قادر خواهد کرد تا با یک بار سوخت‌گیری گاز طبیعی، علاوه بر کاهش آلایندگی و مصرف انرژی، ۴۰۰کیلومتر مسافت را بپیماید. 

قوای محرکه پایه گازسوز ایران‌خودرو که در محصول دنا به کار خواهد رفت، با خروجی دی‌اکسید کربن ۱۱۸گرم در هر کیلومتر پیمایش توسعه داده شده است. 

این خودرو با سطح انرژی A+ بهترین محصول تولید داخل از لحاظ مصرف انرژی بوده و احتراق مناسب این سوخت در موتور سبب رسیدن به سطح آلایندگی یورو6 شده است. به این ترتیب، میزان پیمایش خودروهای گازسوز با یک‌بار سوخت‌گیری که همواره یکی از دغدغه‌های مشتریان این نوع محصولات بوده است، مرتفع خواهد شد.

ارتقای مطلوبیت محصول در سه حوزه

به‌منظور افزایش مطلوبیت محصول، بیشینه گشتاور تولیدی این موتور پایه گازسوز نسبت به قوی‌ترین موتور گازسوز ساخت داخل ۱۱۴ نیوتن‌متر افزایش داشته و به ۲۵۰ نیوتن‌متر رسیده است. توان این محصول نیز با افزایش ۷۵ اسبی به ۱۷۵ اسب بخار رسیده است. همین موضوع این موتور را تبدیل به قوی‌ترین موتور در میان محصولات بنزینی و گازسوز تولید داخل کرده است. 

افزایش قابل توجه توان و گشتاور این پیشرانه، به کمک فناوری پرخوران (توربوشارژ) و عدد اکتان مناسب سوخت گاز محقق شده است. با تولید این موتور، تصور ضعف توان و گشتاور موتورهای گازسوز از بین رفته و مطلوبیت محصول در سه حوزه مصرف، آلایندگی و قابلیت رانندگی بالا خواهد رفت. 

از دیگر نقاط قوت این طرح می‌توان به جانمایی مخزن گاز در کف خودرو اشاره کرد که حاصل همکاری مشترک ایپکو و مرکز تحقیقات ایران‌خودرو است. مخازن نصب‌شده در کف خودرو امکان استفاده از تمامی فضای صندوق عقب خودرو را به راننده می دهد و در واقع فضای آن مانند خودروهای بنزینی قابل استفاده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =