کد خبر: 234304
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
صنعت خودرو

سرمایه گذاری خارجی باید موجب ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و صادرات محور شدن محصولات شود، درصورت رفع تحریم‌ها، قراردادهای مشارکت با خودروسازان خارجی باید براساس استانداردهای بین المللی تنظیم شوند. 

احتمال رفع تحریم‌های صنعت خودرو و ورود شرکت‌های خارجی به ایران،  ازجمله گمانه زنی‌هایی است که این روزها از سوی کارشناسان سیاسی و اقتصادی مطرح می‌شود. در همین زمینه عزت‌اله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان نقطه نظرات خود  پرداخت. 

 برای تسهیل شرایط و ورود سرمایه‌های خارجی به صنعت خودروسازی کشور به نظر شما چه عواملی ‌می‌تواند تاثیرگذار باشد؟ 

بخش خصوصی باید در جذب سرمایه‌گذار و درپی آن انتقال تکنولوژی، فناوری و... پیشگام باشد، هرچند در صورت رفع تحریم‌ها، ایران از هرگونه سرمایه گذاری استقبال می‌کند اما اولویت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد.

 آیا ورود شرکت‌های خارجی در صنعت خودرو ایران  رقابت ایجاد خواهد کرد؟ 

دولت باید در مشارکت با شرکت‌های خارجی در تولید، در وهله نخست به ارتقای کیفیت محصولات و در مرحله بعدی به صادرات توجه کند، از آنجا که خودروسازی‌ها  بدعهدی شرکت‌های خارجی را در سال‌های گذشته تجربه کردند، باید قراردها به گونه‌ای تنظیم شود که ترک بازار ایران برای آنها هزینه داشته باشد.

 آیا سرمایه‌گذاران یا شرکت‌های هم پیمان خودروسازان داخلی درصورت تولید خودرو در خاک کشور باید به بازارهای منطقه و صادرات محصولات امیدوار باشند؟ 

سرمایه گذاری خارجی باید موجب ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و صادرات محور شدن محصولات شود، درصورت رفع تحریم‌ها، قراردادهای مشارکت با خودروسازان خارجی باید براساس استانداردهای بین المللی تنظیم شوند. 

آیا ورود سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت خودرو کشور می‌تواند برای زنجیره تامین قطعات نیز سودآوری داشته باشد؟ 

بزرگ‌ترین اتفاقی که در این بخش رخ می‌دهد، این است که قطعه‌سازان دیگر برای یک گروه خودرویی تولید نمی‌کنند. این مساله سبب می‌شود از چاپ پول جلوگیری شود. در سطح کلان نیز کمک بزرگی به کنترل نقدینگی و تورم در کشور خواهد شد. این اتفاق خوب منوط‌به این است که بقیه نهادها نیز در اجرایی‌شدن جذب سرمایه‌های بین‌المللی جدیت داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =