کد خبر: 234305
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
بازار خودرو

اجرایی شدن برجام ۲ می‌تواند نور امیدی بر صنعت نیمه‌جان خودرو بتاباند اما شاید عدم دستیابی به توافق این صنعت را بیش از پیش فرسوده کند.

درخصوص تاثیر روند مذاکرات بر صنعت خودرو، باید ابتدا به این نکته اشاره کرد که قرار نبود برجام در دولت فعلی اجرایی شود، درواقع اجرایی شدن در دولت بعدی خواهد بود زیرا طرف‌های خارجی نیز بر این نظر هستند با شخصی به توافق برسند که ماندگاری بیشتری دارد. البته برخی دیگر می‌گویند باید توافق در دولت فعلی انجام شود.اما در نهایت چه در این دولت و چه دولت بعدی، باید به این نکته اشاره داشت که خروجی‌های برجام در سال ۱۴۰۰ قابل رویت نخواهد بود.

بحث هایی همچون موضوع کانال‌های مالی و شکل گیری آنها در برجام جدید نیازمند زمان طولانی خواهد بود.در این میان بحث هایی همچون FATF، برجام، تاییدیه از مجلس کشورها و ... وجود دارد که زمان‌بر خواهد بود. در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت امروز که این توافق امضا شود از فردا تمامی شرکت ها برای ورود به ایران صف خواهند کشید. درواقع شرکت های خارجی برای ورود به ایران نیازمند برخی ضمانت‌ها هستند، به همین دلیل نتیجه این مذاکرات در سال جاری قابل مشاهده نخواهد بود.

بحث قیمت‌گذاری امسال و سال‌های پیش‌رو تا زمانی که شورای رقابت مانند امروز عمل کند حل نخواهد شد. تا زمانی که در بازار رقابت وجود نداشته باشد، قیمت‌گذاری محصولات در کشور ما درست نخواهد شد. از سوی‌دیگر قیمت در بازار بیشتر وابسته به تحولات سیاسی و نگاه واسطه گری است، یعنی ساختار واسطه گری در کشور بیش از المان های اقتصادی در قیمت اثر گذار است.

متاسفانه شورای قیمت امروزبه عنوان ابزار افزایش قیمت در بازار نقش آفرینی می کند که باید جلو این موضوع گرفته شود تا بازار خودرو سامان یابد.

با توجه به اینکه نرخ ارز در این روزها شرایط بی‌ثباتی را تجربه می کند و شاهد  روند نزولی به صورت مقطعی هستیم، این انتظار را در مردم ایجاد کرده است که قیمت ها رو به کاهش بوده پس بهتر است خرید نکنیم. درحالی که به هیچ عنوان این موضوع رخ نخواهد داد، زیرا دلار های گذشته ما کاملا خرج شده و هیچ نوع مراودات دلاری در حوزه وجود ندارد، ضمن آنکه منابع دلاری هم که آزاد می شود مقاصد ضروری‌تری همچون تامین دارو و تجهیزات پزشکی برایشان وجود دارد.

درنتیجه تا زمانی که برجام اجرایی نشده و شاهد ورود خودروسازان در کشور نباشیم، تغییری روند خودرویی و قیمت گذاری رخ نخواهد داد.

علی شکوهی * کارشناس بازار خودرو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =