علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس

به نظر من باید تدابیری اندیشیده شود تا خودرو با قیمت واقعی و تمام‌شده به همراه درصدی سود ازسوی خودروسازان عرضه و سود حاصله در جهت توسعه و افزایش تولید به‌کار گرفته شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، از نظر برخی کارشناسان نحوه کنونی فروش و قرعه‌کشی خودرو پذیرفتنی نیست. علاوه بر آن، فعالان صنعت خودرو معتقدند باید فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار، تا میزان ۵ درصد کاهش بیابد. اکنون صنعت خودرو در شرایطی قرار دارد که سود حاصل از تولید و فروش خودرو نصیب واسطه‌گران می‌شود و درمقابل، خودروسازان در وضعیت زیان‌دهی قرار دارند. البته بخشی از مشکلات کنونی به صنعت و کارخانجات خودروسازی مربوط می‌شود.

علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه به بیان نظرات خود می‌پردازد.

دلیل مسامحه خودروسازان در انجام اقدامات توسعه‌ای چیست؟

هر اقدامی که موجب بهبود وضعیت این صنعت و جلب رضایت مصرف‌کنندگان شود، به سود کشور است. شیوه کنونی فروش و توزیع خودرو پذیرفتنی نیست. بخشی از این موضوع ناشی‌از فقدان منابع مالی در خودروسازی‌هاست و در این راستا همکاری دولت، مجلس و کلیه مسئولان در ارائه طرح و برنامه با هدف رسیدن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی و با قیمت منطقی ضروری است.

آیا عرضه خودرو در بورس موجب واقعی شدن قیمت خودرو خواهد شد؟

به نظر من باید تدابیری اندیشیده شود تا خودرو با قیمت واقعی و تمام‌شده به همراه درصدی سود ازسوی خودروسازان عرضه و سود حاصله در جهت توسعه و افزایش تولید به‌کار گرفته شود. این موضوع که قیمت را شورای رقابت تعیین کند و مابه‌التفاوت آن نصیب واسطه‌ها شود، اقدام نکوهیده‌ای است، در حالی که برنامه‌ریزی‌ها و عملکردها باید در جهت قطع دست سوداگران از بازار خودرو باشد و نهایتا ۵ درصد سود از ناحیه خرید و فروش خودرو عاید آنها شود.

پیشنهاد شما برای توسعه محصولات خودروسازان چیست؟

اگر امکانات تولید افزایش یابد و سود حاصل از آن نیز نصیب تولیدکننده شود، آنها قادر به توسعه و افزایش تولید خواهند بود. همچنین ورود بخش‌خصوصی به حوزه‌های رقابتی ضروری است و موجب حذف بازار سیاه خودرو خواهد شد، هرچند اکنون خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده، مجلس به دنبال آن است که با همکاری دولت در حوزه تولید، فروش و قیمت‌گذاری خودرو، برنامه منسجم و منظمی را پیاده کند تا جلب رضایت مردم و خروج خودروسازی از وضعیت کنونی محقق شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =