جبار کوچکی نژاد

آزادی واردات خودرو یکی از پیش‌نیازهای فروش این کالا در بورس است اما در شرایط انحصار و افزایش تقاضا، اجرای این شیوه راه به جایی نمی‌برد.

عرضه خودرو در بورس می‌تواند با هدف کشف قیمت باشد، البته بدون واگذاری خودرو که این امر نیز با ذات بورس هم‌خوانی ندارد. بنابراین این موضوع از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده و نیازمند دقت بیشتری است. نباید شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که خرید خودرو از بورس، تنها برای افراد برخوردار از تمکن مالی امکان‌پذیر باشد.

درخصوص موضوع تعیین قیمت پایه خودرو در بورس توسط شورای رقابت نیز باید گفت، اکنون بحث تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت، شورای اقتصاد یا بورس مطرح است. اما یکی از راهکارها، ارائه یارانه به صنعت خودرو ازسوی دولت بوده تا بدین‌وسیله خرید خودرو با قیمت‌ مناسب‌تر و کمتر برای مصرف‌کنندگان واقعی خودرو امکان‌پذیر شود.

راهکار دیگری مبنی بر تعیین قیمت واقعی خودرو در بورس وجود دارد؛ با عرضه خودرو در بورس، قیمت این محصول یک جهش صددرصدی در مقایسه با قیمت‌های اعلامی در شیوه‌های مبتنی‌بر قرعه‌کشی‌ خودروسازان به خود خواهد دید که امکان خرید آسان این کالا را از اقشار آسیب‌پذیر سلب می‌کند.

به دلیل اقتصاد تلاطمی کشور، هر تصمیمی در این باره باید با ارزیابی‌های دقیق همراه باشد.

متاسفانه نرخ ارز، نه‌تنها صنعت خودرو بلکه کل اقتصاد کشور را در بخش تولید و خدمات تحت‌تاثیر قرار داده است، هرچند شاید به‌زعم برخی، درصد این تاثیر اندک باشد اما به هر حال به‌دلیل برخورداری از یک اقتصاد ناآرام، هر موجی، نیرویی دیگری بر سیستم اقتصادی کشور وارد می‌کند.

اگر اقتصاد کشور در یک شرایط آرام به‌سر می‌برد، تلاطمات نرخ ارز، فشار چندانی بر آن وارد نمی‌کرد اما به‌دلیل اینکه اقتصاد کشور در یک دوره بحرانی قرار دارد، کوچک‌ترین شوک ارزی، اقتصاد را متحمل خسارات سنگینی خواهد کرد که صنعت خودرو نیز از این امر مستثنا نیست.

جبار کوچکی نژاد * عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =