شتاب و سرعت در خودرو دو مولفه بسیار متفاوت است که هر یک به‌پارامترهای خاصی وابسته هستند و اگر علاقه‌مند به‌مباحث فنی خودرو باشید، شاید خوانده یا دیده باشید که خودرویی از حجم موتور بسیار پایینی برخوردار است؛ اما در مقابل می‌تواند شتاب خوبی را در اختیار راننده بگذارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،شتاب و سرعت در خودرو دو مولفه بسیار متفاوت است که هر یک به‌پارامترهای خاصی وابسته هستند و اگر علاقه‌مند به‌مباحث فنی خودرو باشید، شاید خوانده یا دیده باشید که خودرویی از حجم موتور بسیار پایینی برخوردار است؛ اما در مقابل می‌تواند شتاب خوبی را در اختیار راننده بگذارد. این موضوع به‌هماهنگ بودن قوای محرکه خودرو و سیستم انتقال قدرت آن مربوط می‌شود و اگر بخواهیم این موضوع را بهتر و ساده‌تر بیان کنیم، باید بگوییم که به‌عنوان مثال پژو 206 یا مدل نسبتا به‌روز آن یعنی 207 در میان هاچ‌بک‌های ساخت داخل از شتاب بهتری برخوردارند و این موضوع را نباید تنها به‌پیشرانه خودرو ربط داد.
زیرا مدل‌های 206 و 207 پژو دارای موتور چهارسیلندر 1.6 لیتری تنفس‌طبیعی 16 سوپاپ هستند که به‌نوعی مدل پرقدرتی محسوب نمی‌شود و سیستم انتقال قدرت این خودروها به چرخ‌دنده به‌اصطلاح دنده‌ریز و همچنین با فواصل کوتاه‌تر تجهیز شده است و همین سبک طراحی منجر به‌تسریع شتاب در این نوع خودروها می‌شود. به‌شکل تخصصی‌تر باید بگوییم وظیفه سیستم انتقال قدرت (گیربکس و مجموعه دیفرانسیل)، انتقال توان و گشتاور حاصل از کارکرد پیشرانه خودرو به‌چرخ‌های آن است و در ادامه باتوجه به‌نیروی دورانی ایجادشده، خودرو به‌حرکت درمی‌آید.
حال اگر سیستم انتقال قدرت به‌گونه‌ای طراحی شده باشد که مقدار توان و گشتاور لازم را با اتلاف انرژی زیاد به‌چرخ‌ها منتقل کند، درنهایت خودرو دچار افت شتاب و سرعت خواهد شد. بر این اساس گیربکس باتوجه به‌ماهیتی که دارد (چرخ‌دنده‌هایی در درون آن تعبیه شده تا با ضریب خروجی مشخصی، انتقال قدرت را انجام دهند) می‌تواند در تسریع تعویض دنده و شتاب، به‌شکل چشمگیری تاثیرگذار باشد.
ساختار به‌اصطلاح دنده‌ریز و با فواصل کوتاه در زمان تعویض دنده و انتقال قدرت، یک موضوع بسیار مهم در تسریع شتاب هستند و باتوجه به‌این مساله، در هر زمان که دور موتور افزایش یابد، به‌همان میزان توان افزایش یافته و شتاب بهتری برای خودرو فراهم می‌شود.
در این حالت گیربکس با چرخ‌دنده ریز و با فواصل کوتاه، نقش مهمی را برعهده دارد. هرچند که ضریب خروجی با تناسب عالی دنده‌پینیون و کرانویل نیز در بالا بردن ‌شتاب خودرو نقش غیر قابل انکاری دارد، اما درنهایت نباید این نکته را فراموش کرد که تنها قدرت و گشتاور بالای موتور شتاب آن را تعیین می‌کند. زیرا توان و گشتاور بالا درکنار سیستم انتقال قدرت مناسب برای توزیع بهتر آن میان چرخ‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی خودرو است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =