واردات کامیون‎‌ های کارکرده

واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی در شرایطی با واکنش‌های مختلف همراه شده که بازار داخلی کشور دچار بحران است و خودروسازان داخلی نیز در سایه تحریم‌ها، توان پاسخگویی به نیاز بازار کشور را از دست داده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»، واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی در شرایطی با واکنش‌های مختلف همراه شده که بازار داخلی کشور دچار بحران است و خودروسازان داخلی نیز در سایه تحریم‌ها، توان پاسخگویی به نیاز بازار کشور را از دست داده‌اند. مخالفان طرح نوسازی ناوگان از طریق واردات کارکرده‌ها بر این باورند که باید این فضا به دست خودروسازان داخلی سپرده می‌شد تا با رونق کسب‌وکار آن‌ها، صنعت تجاری‌ کشور هم دوباره فعال می‌شد. این در حالی است که موافقان واردات این خودروها هم با تکیه بر کاهش چشمگیر تولید در میان خودروسازان داخلی، معتقدند؛ تنها بخش اندکی از نیاز ناوگان قرار است از طریق واردات تامین شود و خودروسازان می‌توانند سایر خودروهای موردنیاز این بازار را تولید و عرضه کنند. یکی از فعالان صنعت خودرو و قطعه کشور نیز در این خصوص معتقد است که اگر تولیدکنندگان داخلی بتوانند خودروهای مشابه اروپایی تولید کنند اولویت با خرید آن‌هاست. علی‌اکبر جوان‌روح در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» اعلام کرد اگر قرار باشد خودروسازان نمونه‌های بی‌کیفیت چینی را وارد یا تولید کنند، بهتر است ناوگان با مدل‌های کارکرده اروپایی نوسازی شود.
خودروسازان داخلی تولید را به‌درستی انجام نمی‌دهند

جوان‌روح در گفت‌وگو با روزنامه دنیای خودرو اظهار داشت: «در موضوع واردات، مشکل از صاحبان صنایع خودروهای تجاری است که نتوانسته‌اند طی سال‌های فعالیت خود نیاز بازار کشور را تامین کنند.» این کارشناس صنعت خودرو کشور در ادامه گفت: «خودروسازان داخلی تولید درستی انجام نمی‌دهند و مجبور می‌شوند خودروهای مورد نیاز کشور را از چین وارد کنند.» وی اظهار کرد: «ناوگان حمل‌ونقل کشور هم به کامیون‌های جدیدتر نیاز دارد. نمی‌توان واردات را تعطیل کرد و منتظر ماند تا خودروسازان داخلی تولید را از سر بگیرند.» وی در ادامه با اشاره به این‌که وظیفه مصرف‌کنندگان حمایت از تولید نیست، عنوان کرد: «تولیدکنندگان باید از مصرف‌کننده حمایت کنند تا بتواند کالای باکیفیت را با قیمت‌ مناسبی نسبت به نسخه‌های وارداتی خریداری کند.»
خودروسازان؛ عامل اصلی واردات کارکرده‌های اروپایی
وی خودروسازان را عامل اصلی واردات کارکرده‌های اروپایی دانست و گفت: «کوتاهی از جانب تولیدکنندگان است، نه واردکنندگان. زمانی که تولید در شرکت‌های داخلی با وقفه مواجه می‌شود، واردکنندگان برای پاسخگویی به نیاز بازار، دست به کار می‌شوند.» جوان‌روح ادامه داد: «اگر شرکت‌های داخلی تولید را به‌طور منظم و درست انجام دهند، واردات صرفه اقتصادی خود را از دست خواهد داد.» وی در ادامه با اشاره به نرخ ارز عنوان کرد:‌ «واردات کامیون‌های صفر کیلومتر نیز از نظر قیمتی صرفه اقتصادی ندارد و از سوی دیگر به دلیل تحریم‌ها، امکان واردات محصولات نو وجود ندارد.»

تکمیل زنجیره تولید کامیون‌های بنز برای رهایی از واردات

این کارشناس صنعت خودرو درخصوص واکنش‌های مختلف به واردات کارکرده‌های اروپایی تصریح کرد: «مشخص نیست چرا عده‌ای با واردات کامیون‌های کارکرده مخالف هستند.» وی با اشاره به شرایط تولید در کشور اظهار کرد: «داخل کشور موتور کامیون‌های بنز تولید می‌شود. متاسفانه شاهد پراکنده‌کاری هستیم؛ درحال‌حاضر ریخته‌گری آن در اختیار گروه بهمن‌ است، ماشین‌کاری آن در دست ایدم ایران‌خودرو است و بلبرینگ‌سازی و پیستون‌سازی آن هم از اختیار ایران‌خودرو خارج شده است.» وی عنوان کرد: «این شرکت‌ها باید به شرکت اولیه بازگردد تا زنجیره تولید آن تکمیل شود. برخی از این شرکت‌ها به بخش‌های خصوصی واگذار شده است که در نهایت قیمت موتور و قیمت نهایی محصول را افزایش می‌دهد. اگر قرار است شرکتی مانند موتورسازی بنز کشور خصوصی شود، باید تمام بخش‌های آن به خصوصی‌ها واگذار شود، در غیر این صورت، باید تمام آن در اختیار دولت باشد.» وی گفت: «در چنین شرایطی تولید با مشکل مواجه شده است و واردکنندگان برای تامین نیاز بازار وارد عمل می‌شوند.»

کمترین هزینه برای بهترین‌ کامیون‌های خارجی

جوان‌روح همچنین گفت: «بهترین راه‌حل در شرایط فعلی این است که با کمترین هزینه بهترین کامیون را به کشور وارد کنیم.» وی ادامه داد: «کامیون‌های کارکرده‌های اروپایی مانند ولوو، مان، اسکانیا و بنزی که 50هزار کیلومتر کار کرده باشند، برای ناوگان داخلی در مقایسه با نمونه‌های صفرکیلومتر چینی که از ابتدای کار سیستم‌های اصلی آن‌ها مانند ترمز با مشکل مواجه می‌شوند، بهتر است.» وی تصریح کرد: «برخی بر این باورند که ممکن است واردکنندگان در این مسیر سوءاستفاده انجام دهند. باید این موضوع را به خریداران نهایی واگذار کنیم و اجازه دهیم برای این اقدام تصمیم بگیرند.» این کارشناس صنعت خودرو و قطعه کشور در ادامه اظهار کرد:‌ «این اتفاقی است که در سگمنت‌های دیگری مانند ماشین‌آلات تولید و ماشین‌آلات راهسازی هم افتاده است. با توجه به نرخ ارز مجبوریم مدل‌های صفر و نو را فراموش کنیم و نیازهای داخل را از طریق خودروهای کارکرده و مطمئن برطرف کنیم.»

کامیون‌های دست دوم اروپایی بهتر از چینی‌ها
وی درخصوص ترجیح واردات یا تولید عنوان کرد: «اولویت با واردات نیست، اما در شرایط فعلی خودرو دست دوم اروپایی را به خودرو نو چینی ترجیح می‌دهیم.» وی همچنین افزود: «اگر مدل‌های مشابه اروپایی در داخل کشور تولید شود، قطعا مورد استقبال قرار می‌گیرد و در اولویت قرار می‌گیرد.» وی گفت: «حتی اگر مشکل تولید مربوط به برخی قطعات ازجمله موتور می‌شود، راه‌حل آن است که این قطعات را خریداری کرده و وارد کنند. این در حالی است که حتی موتور هم در داخل کشور تولید می‌شود. بسیاری از قطعات اصلی ازجمله موتور و گیربکس در کشور وجود دارد و امکان واردات آن هم وجود دارد، اما تولیدکنندگان هم درواقع مشتاق واردات بوده، اما به دنبال این هستند که واردات از طریق آن‌ها انجام شود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    0 0
    اگر امکان داره شرایطی فراهم آورید با آقای جوان روح مناظره کنم در خصوص غلط بودن نظر ایشان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =