پژو و سیتروئن

شرکت فرانسوی که طی سال ۲۰۲۰ یک ادغام بزرگ دیگر را تجربه‌ کرده و در ادغام با فیات‌-کرایسلر تبدیل به یک ابرخودروساز با نام استلانتیس شده، اعلام کرد قرار نیست دوباره به ایران بازگردد.

به گزارش «اخبار خودرو»، بحث حضور یا عدم حضور شرکت‌های خارجی ازجمله شرکای قدیمی صنعت خودرو ایران یعنی پژو و سیتروئن با جلو رفتن مذاکرات احیای برجام طی هفته‌های اخیر بسیار داغ شده بود. حالا اما شرکت فرانسوی که طی سال ۲۰۲۰ یک ادغام بزرگ دیگر را تجربه‌ کرده و در ادغام با فیات‌-کرایسلر تبدیل به یک ابرخودروساز با نام استلانتیس شده، اعلام کرد قرار نیست دوباره به ایران بازگردد. در این خصوص سلیمه رحماوی، مدیر ارتباطات بخش خاورمیانه و آفریقای شرکت پی‌اس‌ای فرانسه با تایید توقف همکاری با ایران اعلام کرد: «این گروه برای مطابقت با قوانین درحال اجرا در زمان مناسب گام برداشته و آن بخش از فعالیت‌های خود را که مشمول تحریم‌ها می‌شود، متوقف کرده است.» رحماوی در پاسخ به این پرسش که آیا PSA پس از لغو تحریم‌ها به ایران بازمی‌گردد یا این‌که به دلیل همکاری جدیدش با آمریکا قصد چنین کاری را ندارد، گفته است: «پژو به‌عنوان یک برند جهانی در تمام قاره‌ها برای خدمات‌رسانی به مشتریان خود فعالیت می‌کند!»

شانس پایین فرانسوی‌ها برای سهم‌خواهی از بازار آمریکا
گرچه رویای حضور فرانسوی‌ها در بازار آمریکا با خرید خودروسازان آلمانی و ادغام با غول خودروسازی جهان یعنی فیات-کرایسلر تحقق‌یافتنی‌تر به نظر می‌رسد، اما آن‌طور که کارشناسان و تحلیلگران خارجی بیان می‌کنند؛ محصولات پژو و سیتروئن چندان شانس بالایی برای حضور در بازار آمریکا ندارند. عملکرد ضعیف این دو خودروساز فرانسوی باعث شده است حتی در بازار چین هم با افت شدید فروش مواجه شوند. تا پایان ماه گذشته مجموع فروش پژو-سیتروئن در بازار چین تنها ۲۱هزار خودرو بوده که در مقایسه با فروش محصولات کره‌ای و ژاپنی که دست بالا را در بازار آمریکا و چین دارند، بسیار ناچیز است.

حاضر به هر نوع همکاری نخواهیم بود
در همین زمینه، یک فعال و مدیر صنعت خودرو کشور که خواست نامی از او برده نشود، به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «همواره از همکاری با خودروسازان بزرگ جهانی استقبال می‌کنیم، اما با شرایط جدید دیگر حاضر به هر نوع همکاری نخواهیم بود.»
وی با بیان این‌که فرش قرمز برای فرانسوی‌ها پهن نکرده‌ایم، تاکید می‌کند: «شرایط طی دو سال گذشته به‌گونه‌ای پیش رفته است که خودروسازان به باور و اعتماد به نفس بالایی رسیده‌اند و شرایط و مدل همکاری ما با شرکت‌های خارجی هم تغییر کرده است.
یعنی قرار نیست دیگر صرفا مونتاژکار آن‌ها باشیم. پس اگر آن‌ها قصد حضور در بازار ایران را دارند، باید با ما به تفاهم برسند و در صنعت خودرو و قطعه کشور سرمایه‌گذاری کنند.»
وی می‌افزاید: «تمام صحبت‌هایی که درخصوص حضور یا عدم حضور شرکت‌های خارجی ازجمله پژو و سیتروئن در ایران مطرح می‌شود، در حد گمانه‌زنی است و فقط با رفع تحریم‌ها مشخص می‌شود که چه شرکت‌هایی می‌خواهند در ایران حضور داشته باشند. اما قطعا شرکت‌های مختلف خارجی پیش‌قدم خواهند شد.» این مدیر صنعت خودرو در پایان می‌گوید: «در صورت رفع تحریم‌ها همکاری خودروسازان با قطعه‌سازان بزرگ جهانی و سفارش قطعاتی که در ایران امکان و مزیت تولید ندارند، از سر گرفته خواهد شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =