گزارش ارزشیابی کیفی خودروهای داخل

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارش ارزشیابی کیفی خودرو فروردین‌ماه ۱۴۰۰ را در حالی منتشر کرده است که شاهد عدم تغییر در کیفیت بسیاری از خودروها هستیم.

به گزارش «اخبار خودرو»، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارش ارزشیابی کیفی خودرو فروردین‌ماه ۱۴۰۰ را در حالی منتشر کرده است که شاهد عدم تغییر در کیفیت بسیاری از خودروها هستیم. ضمن این‌که به نظر می‌رسد اجرای نتیجه‌بخش برنامه‌های ارتقای کیفی خودروسازان تا پایان امسال به طول خواهد انجامید. در این مدت خودرو دناپلاس توربواتومات همچنان با کیفیت‌ترین خودرو سواری تولید شده در ایران است.

دناپلاس توربواتومات؛ باکیفیت‌ترین خودرو ایران
در میان تمام خودروهای تولید داخل و خودروهای مونتاژی، دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک مانند ماه‌های اخیر توانسته است 5 ستاره کیفی خود را حفظ کند. این در حالی است که این خودرو در سطح قیمتی 4 قرار دارد، توانسته است 5 ستاره کیفی را در مقایسه با خودروهای سطح 1 و سطح 2 قیمتی به دست آورد. این روند می‌تواند در ادامه به خودروهای دیگر ایران‌خودرو نیز سرایت کند و شاهد افزایش سطح کیفی سایر محصولات این خودروساز باشیم. به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده و با ورود خودروهای جدیدتر ایران‌خودرو به بازار و لیست ارزشیابی کیفی خودرو، شاهد تعداد بیشتری از خودروها با پنج ستاره کیفی باشیم.

محصولات چینی و ایرانی با سه ستاره کیفی
در بین محصولات ایرانی و چینی، شاهد تعداد بسیار زیادی از خودروها با سه ستاره کیفی هستیم؛ تیگو7، تیگو5، آریزو5 توربو، مدیران‌خودرو، جک‌اس5 و اس3 کرمان خودرو و محصول SWM سیف‌خودرو ازجمله چینی‌های دارای سه ستاره کیفی هستند. این خودرو در سطوح قیمتی 1 و 2 قرار دارند. همچنین بسیاری از محصولات ایران‌خودرو و سایپا که در سطوح قیمتی 4 و 5 عرضه می‌شوند نیز دارای سه ستاره کیفی هستند.

یک محصول دوستاره و 5 محصول چهارستاره
در گزارش ارزشیابی کیفی خودرو فروردین ۱۴۰۰ شاهد عرضه ام‌وی‌ام ایکس33 اس (نسل 3) با دو ستاره کیفی هستیم که تنها خودرو سواری در لیست ارزشیابی کیفی با حداقل ستاره است. هایما اس‌7 اتوماتیک، SWM G01 F، دناپلاس و پژو207 و کوییک تولیدشده در سایپا همگی دارای 4 ستاره کیفی هستند.

کیفیت خودروها؛ هم‌سطح قیمت‌ها یا عقب‌تر؟
بررسی سطوح قیمتی خودروها و قیاس با کیفیت آن‌ها نشان از عدم‌توازن قیمت و کیفیت در برخی خودروها دارد. یک کارشناس صنعت خودرو در این خصوص اظهار می‌کند: «این‌ موضوع که مردم در زمان خرید خودرو به ستاره‌های آن دقت می‌کنند یا امکانات و آپشن‌های آن، نیاز به بررسی دارد. اما به نظر می‌رسد از نظر مردم خودرویی که قیمت بالایی دارد، امکانات و آپشن‌ها و راحتی بیشتری نیز دارد.» وی می‌افزاید: «اما اگر بخواهیم نگاه کارشناسی داشته باشیم و از این منظر خودروها را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم عملکرد خودروسازان داخلی نیز بسیار خوب بوده است؛ با وجود این‌که قیمت خودروهای آن‌ها گاهی یک‌سوم خودروهای مونتاژی است، اما به‌هرحال به‌منظور افزایش کیفیت و رفع ایرادات آن خودروها سرمایه‌گذاری مناسبی انجام شده است. این در حالی است که برخی خودروها با یافتن مشتریان خود، چندان به فکر توسعه و ثبات کیفی محصولاتشان نبوده‌اند.» این کارشناس صنعت خودرو تصریح می‌کند: «به نظر می‌رسد قیمت پرداختی برای یک خودرو به‌مراتب بیش از کیفیت و امکاناتی است که آن خودرو عرضه می‌کند. این هم به دلیل بی‌رقیب بودن و عدم‌احساس نیاز برای افزایش سطح کیفی محصول است. به نظر می‌رسد در صورت آزاد شدن واردات و عرضه محصولات جدید تولیدی به بازار، برخی خودروها با چالش مشتری و ریزش قیمت مواجه شوند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =