کد خبر: 234843
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵

ضمن آن‌که خودروسازان تاکنون با هدف افزایش قیمت نسبت‌به کاهش تولیدات اقدام نکرده‌اند و حتی با وجود زیان‌دهی هر دستگاه خودرو، در سال گذشته 20‌درصد افزایش تولید داشته‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر این که درخصوص انحصار در صنعت خودرو علامت سوال بزرگی وجود دارد، می‌گوید: هم‌اکنون دو نظر درخصوص انحصار در صنعت خودرو وجود دارد.برخی معتقدند ایران‌خودرو و سایپا منجر به انحصار در بازار خودرو شده‌اند این در حالی‌است که انجمن خودروسازان ایران متشکل از 26 عضو بوده که در حال تولید خودرو هستند بنابراین با این وضعیت انحصار در کار نیست.
وی با بیان این که دو شرکت خودروساز تاکنون هیچ کار انحصارگرایانه‌ای مبنی‌بر تسلط بر بازار و عدم اجازه ورود خودروساز جدید انجام نداده‌اند، می‌افزاید: ضمن آن‌که خودروسازان تاکنون با هدف افزایش قیمت نسبت‌به کاهش تولیدات اقدام نکرده‌اند و حتی با وجود زیان‌دهی هر دستگاه خودرو، در سال گذشته 20‌درصد افزایش تولید داشته‌اند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به دیگر نظریه موجود درخصوص انحصار در صنعت خودرو اظهار می‌کند: برخی کارشناسان معتقدند از آنجا که این دو شرکت سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارند، بر این اساس انحصارگر هستند که در پاسخ به این طرز فکر باید به ذات این صنعت اشاره کرد همان‌گـــــــونه که در کره بیش‌از 70 درصد سهم بازار در اختیار دو شــــــــرکت هیوندای و کیاست یا در فرانسه شرکت‌هـــــــایی همچون رنو و پژو-سیتروئن بیش‌از 50‌درصد سهــــم بازار را در اختیار دارند. در آمریکا درصد بالایی از بازار در اختیار جنرال‌موتورز و فورد قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =