صنعت خودروسازی

داده‌های LMC اتوموتیو نشان می‌دهد که در سه ماهه دوم سال جاری مجموع ۱.۷۳ میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان به خاطر کمبود میکروچیپ‌ها از تولید باز مانده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»، یک سال پیش در حالی‌که صنعت خودروسازی به مرور از بحران ناشی از قرنطینه ویروس کرونا خارج می‌شد، خوش‌بین‌ها پیش‌بینی می‌کردند تا کریسمس همه چیز به حالت عادی برگردد. متاسفانه ترکیبی از عوامل مختلف از جمله بحران چیپ‌های نیمه رسانا این رویای شیرین را به باد دادند و حالا این احتمال مطرح است که کمبود میکروچیپها تا سال ۲۰۲۳ ادامه داشته باشد.

بازار داغ میکروچیپ‌ها

هرچند پیش از آن‌که برای خودروسازان سوگواری کنیم، باید این نکته را در نظر بگیریم که انباشت تقاضا برای مدل‌های سدان، هاچ‌بک و شاسی‌بلند و کاهش عرضه این امکان را به خودروسازان داده تا قیمت‌های خود را افزایش دهند و با همین محصولاتی که می‌توانند به فروش برسانند به سودهای کلان دست پیدا کنند.

تقاضا برای خودروهای سواری و شاسی‌بلندهای جدید بعد از محدودیت‌های طولانی مدت افزایش پیدا کرده و از سایر صنایع مانند صنعت ساخت گیم که در دوران قرنطینه نیز همچنان بازاری داغ داشت، فراتر رفته است.

نکته اینجاست که افزایش تقاضا برای محصولات الکترونیکی مخصوصا کنسول‌های بازی و کامپیوترهای خانگی در مدت قرنطینه به افزایش تقاضا برای میکروچپ‌ها از سوی این صنایع انجامید و وقتی که خودروسازان دوباره به بازار برگشتند با کمبود این مواد اولیه روبه‌رو شدند.

با توجه به این‌که خودروهای جدید قطعات الکترونیکی بیشتر و پیچیده‌تری را استفاده می‌کنند این کمبود مشکلی جدی را پیش روی این صنعت قرار داده است.

پیش‌بینی‌های خوشبینانه

از دیگر عواملی که بر کمبود میکروچیپ‌ها تاثیر گذاشته می‌توان به طوفان بزرگ ماه فوریه در تگزاس، آتش‌سوزی در کارخانه‌ رنی‌ساس الکترونیکس ژاپن در ماه آوریل و کمبود آب در تایوان برای ساخت قطعان نیمه رسانا اشاره کرد.

روبرت بوش غول قطعه‌سازی آلمان همچنان خوش‌بینانه معتقد است که بحران میکروچیپ‌ها تا سال ۲۰۲۲ به پایان خواهد رسید، هرچند این شرکت نگفته که دقیقا چه زمانی از سال آینده این بحران به آخر خواهد رسید.

فولکس‌واگن هم چندان پیش‌بینی‌های خود را به عقب نیانداخته و ماه گذشته اعلام کرد که کمبود میکروچیپ‌ها در سه ماهه دوم سال که تازه به پایان رسیده به اوج خواهد رسید و سودآوری این شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پیش‌بینی‌های جدی‌تر

موسسه LMC اتوموتیو که در زمینه پیش‌بینی‌های صنعت خودرو فعال است، گفته که انتظار دارد کمبود میکروچیپ‌ها همچنان در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به اختلال در صنعت خودروسازی ادامه دهد و همچنان نمی‌تواند تداوم این وضعیت در سال ۲۰۲۲ را منتفی بداند.

LMC اتوموتیو در گزارش اخیر خود نوشته: «نشانه‌های مربوط به بحران مواد اولیه در صنعت چیپ‌سازی و همچنین تقاضای بالا برای آن‌ها نشان‌گر آن است که بحران کمبود این میکروچیپ‌ها و اختلالات ناشی از آن می‌تواند تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد. در نتیجه ریسک کاهش تولید در نیمه دوم سال همچنان ادامه خواهد داشت و با در نظر گرفتن چشم‌انداز تولید برای سال آینده می‌توان پیش‌بینی کرد که جبران وضعیت موجود تا پایان سال ۲۰۲۲ و حتا سال ۲۰۲۳ طول بکشد».

داده‌های LMC اتوموتیو نشان می‌دهد که در سه ماهه دوم سال جاری مجموع ۱.۷۳ میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان به خاطر کمبود میکروچیپ‌ها از تولید باز مانده‌اند. براساس پیش‌بینی‌ها ۹۴۰ هزار دستگاه از این خودرو در نیمه دوم سال به تولید خواهند رسید و تا پایان سال مجموع کاهش ناشی از کمبود به ۲ میلیون دستگاه می‌رسد.

ادامه تعطیلی‌ کارخانه‌های خودروسازی

حالا خبرهای زیادی در صنعت خودروسازی به تعطیلی هفتگی برخی از کارخانه‌ها به خاطر کمبود میکروچیپ‌ها مربوط می‌شود. ماه گذشته فولکس‌واگن اعلام کرد که تولید خود را مکزیک متوقف کرده است. یک گزارش از آلمان حاکی آن بود که برند آئودی از گروه خودروسازی فولکس‌واگن به زودی ۱۰ هزار نفراز کارکنان خود را در برنامه کار پاره‌وقت قرار خواهد داد.

نیسان و سوزوکی در ژاپن هم از برنامه‌های مشابهی برای تعطیلی موفقت کارخانه‌های خود خبر دادند. به باور بهارات کاپور مدیر موسسه کرنی آپریشنز اند پرفورمنس پرکتیس بحران کمبود چیپ‌ها تا ۶ الی ۱۲ ماه دیگر ادامه پیدا خواهد کرد و محدودیت‌ها می‌تواند تا اوایل سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا کند.

به گفته او «خودروسازان هرگز به این میزان تقاضا برای چیپ‌ها فکر نمی‌کردند و گرچه حالا برای جبران به سرمایه‌گذارای‌هایی در این زمینه دست زده‌اند اما نتیجه دادن این اقدامات زمان می‌برد».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =