لرزش یا ارتعاش در موتور ‌چند علت عمده دارد و مهم‌ترین دلیل آن تنظیم نبودن موتور است. به‌بیان دیگر اگر میزان پاشش سوخت در سیلندر و زمان جرقه‌زنی شمع‌ها مناسب نباشد، منجر به‌لرزش موتور می‌شود. در موتورهای احتراق‌داخلی بنزینی ماهیت سوخت بنزین به‌گونه‌ای است که نیاز به‌انفجار دارد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،لرزش یا ارتعاش در موتور ‌چند علت عمده دارد و مهم‌ترین دلیل آن تنظیم نبودن موتور است. به‌بیان دیگر اگر میزان پاشش سوخت در سیلندر و زمان جرقه‌زنی شمع‌ها مناسب نباشد، منجر به‌لرزش موتور می‌شود. در موتورهای احتراق‌داخلی بنزینی ماهیت سوخت بنزین به‌گونه‌ای است که نیاز به‌انفجار دارد.
بنابراین اگر اکتان سوخت در سطح پایینی باشد، به‌دلیل احتراق زودرس، لرزش و ارتعاش در موتور ایجاد می‌شود. اکتان بیانگر این است که میزان مقاومت سوخت در برابر خودسوزی و اشتعال خودبه‌خودی چقدر است. یعنی هرقدر که عدد اکتان یک سوخت بالاتر باشد، تمایل آن به‌خودسوزی کمتر خواهد بود.
اگر عدد اکتان یک سوخت پایین باشد، امکان متراکم کردن بیش از حد آن وجود ندارد و برعکس سوخت‌هایی که دارای عدد اکتان بالاتری هستند، قابلیت تراکم‌ بیش‌تری دارند. براین اساس اغلب لرزش موتورهای احتراق‌داخلی بنزینی به‌دلیل کمبود یا فقر اکتان موجود در سوخت است و بعد از پایین بودن اکتان سوخت، باید به‌سیال مهم دیگری در موتور دقت کرد که وظیفه روانکاری را برعهده دارد.
روغن‌موتور می‌تواند قابلیت جذب نیرو داشته باشد؛ اما اگر به‌زمان مقرر تعویض آن و استفاده از درجه صحیح روغن‌موتور توجه نشود، این موضوع منجر به‌ایجاد ارتعاش و لرزش در موتور می‌شود. در پیشرانه‌های مجهز به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، لرزش موتور به‌خرابی سنسورهای موتور و قطعات مهم الکترومکانیکی مربوط می‌شود.
اما در پیشرانه‌های کاربراتوری، لرزش موتور به‌خرابی سیستم سوخت‌رسانی و جرقه‌زنی منتهی می‌شود که در هر دو پیشرانه باید به‌قطعات مهم در رساندن سوخت و تنظیم دقیق زمان جرقه دقت کرد و درصورت نیاز قطعات مربوطه را تعویض کرد.
همچنین عدم‌تعویض قطعات فرسوده موتور نیز می‌تواند منجر به‌لرزش و ارتعاش در موتور شود. بنابراین باید به‌عمر مفید هر قطعه توجه داشت؛ تا از رسیدن کارکرد آن به‌حدی بیش‌تر از مجاز ممانعت به‌عمل آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =