مزدا 3 ژاپنی

در تمام بازارهای جهان سدان‌های جمع‌وجور شهری یکی از پرطرفدارترین کلاس‌های خودرویی محسوب می‌شوند و تقریبا تمام کمپانی‌های خودروسازی جهان سعی دارند با عرضه خودروهایی جذاب، پرتوان و باکیفیت سهم بیش‌تری از این بازار پرتقاضا داشته باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در تمام بازارهای جهان سدان‌های جمع‌وجور شهری یکی از پرطرفدارترین کلاس‌های خودرویی محسوب می‌شوند و تقریبا تمام کمپانی‌های خودروسازی جهان سعی دارند با عرضه خودروهایی جذاب، پرتوان و باکیفیت سهم بیش‌تری از این بازار پرتقاضا داشته باشند.
در بازار کشور ما مزدا 3 جدید و هیوندای الانترا جزو محصولاتی به‌شمار می‌روند که براساس دسته‌بندی‌های جهانی، در کلاس خودروهای سدان جمع‌وجور شهری قرار داشته و طرفداران زیادی دارند. هیوندای الانترا یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های شرکت هیوندای کره‌جنوبی است که تاکنون هفت نسل از آن به‌بازارهای جهانی عرضه شده است. ما در این مقاله قصد داریم نسل پنجم الانترا را مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم که نخستین‌بار در سال 2013 به‌بازار کشورمان عرضه شده و با کد MD شناخته می‌شود. یک سال پس از حضور این خودرو در بازار کشورمان نمونه فیس‌لیفت هیوندای الانترا MD نیز به‌بازار داخلی راه یافت تا با امکانات متنوع و طراحی جذاب‌تر بتواند نظر خریداران بیش‌تری را به‌خود جلب کند. با عرضه نسل ششم هیوندای الانترا در سال 1397 به‌بازار کشور، تا حدودی از بازار پرتقاضای این خودرو کاسته شد و نظر اغلب طرفداران هیوندای به‌سمت نسل جدید این خودرو کشیده شد.
در آن سوی میدان مزدا 3 نیو قرار دارد؛ سدان پرطرفداری که جزو با کیفیت‌ترین و خوش‌نام‌ترین خودروهای ژاپنی موجود در بازار کشورمان است و نسل اول آن از سال 1386 در بازار کشورمان حضور داشت. نسل اول مزدا 3 در سه‌تیپ مختلف و تا سال 1389 توسط گروه‌بهمن به‌بازار داخلی عرضه شد و طی این سال‌ها توانست فروش بسیار خوبی را تجربه کند. بازار بسیار پررونق این خودرو سبب شد گروه‌بهمن در سال 1389، نسل دوم مزدا 3 را جایگزین نسل اول آن کند. نسل دوم مزدا 3 که همه آن را با نام «مزدا 3 جدید» می‌شناسیم، همچون نسل اول با استقبال فراوانی مواجه شد و حتی به‌جرأت می‌توان گفت که این خودرو موفق شد بیش از نسل اول خود مشتریان ایرانی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

مقایسه طراحی هیوندای الانترا و مزدا 3 جدید
شرکت هیوندای برای این‌که بتواند نسل پنجم هیوندای الانترا را به‌خودرویی اسپرت و جوان‌پسند تبدیل کند، سعی کرده است با استفاده از خطوط اغراق‌آمیز فراوان و حجم‌دهنده به‌این هدف خود جامه عمل بپوشاند. به‌روزرسانی نمای ظاهری، کاهش ارتفاع و همچنین افزایش طول محورهای الانترا سبب شده است نسل پنجم این خودرو نسبت به‌گذشته از ظاهر جذاب‌تری برخوردار باشد. اما با این وجود الانترا MD درمقایسه با سدان‌های مدرنی همچون کیا سراتو 2017 کمی عجیب و ناهماهنگ به‌نظر می‌رسد.
مزدا 3 جدید نیز همچون هیوندای الانترا نسل پنجم از طراحی چندان به‌روزی برخوردار نیست و درواقع حتی باید گفت که نمای ظاهری آن دو سال پیش از الانترا یعنی در سال 2008 شکل گرفته است! درطراحی نمای ظاهری مزدا 3 جدید از خطوط مواج فراوانی بهره گرفته شده که این امر سبب شده است این خودرو به‌نسبت نسل قبل خود بسیار عضلانی‌تر و جذاب‌تر به‌نظر برسد. مخصوصا در نمای روبه‌رو، طرح لبخند سپر و جلوپنجره این خودرو درکنار چراغ‌های دوکی‌شکل و خطوط برجسته روی کاپوت، سبب شده است مزدا 3 نیو یکی از جوان‌پسندترین و جذاب‌ترین سدان‌های این رده قیمتی باشد.

مقایسه فنی هیوندای الانترا و مزدا 3
درمقایسه فنی هیوندای الانترا و مزدا 3 جدید می‌دانیم که قلب تپنده هیوندای الانترا یک پیشرانه 1797 سی‌سی چهارسیلندر است که از توان تولید 147 اسب‌بخار قدرت و 176 نیوتون‌متر گشتاور برخوردار است. شرکت هیوندای برای انتقال نیروی تولیدشده توسط موتور هیوندای الانترا به‌چرخ‌های جلو از یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک استفاده کرده است که برای رانندگی‌های شهری و روزمره هماهنگی بسیار خوبی با پیشرانه این خودرو دارد.
درمقابل مزدا 3 از یک پیشرانه چهارسیلندر به‌حجم 1999 سی‌سی بهره می‌برد که از توان تولید 147.5 اسب‌بخار قدرت و 187 نیوتون‌متر گشتاور برخوردار است. نیروی تولیدشده توسط این پیشرانه کم‌استهلاک، به‌وسیله یک گیربکس پنج‌سرعته اتوماتیک به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. جعبه‌دنده‌ای که نسبت به‌رقیب از عملکرد اسپرت‌تری برخوردار بوده و در رانندگی‌های تهاجمی عکس‌العمل‌های بهتری از خود نشان می‌دهد. با نگاه اول به‌اعداد و ارقام ذکرشده به‌نظر می‌رسد که هر دو رقیب از توانایی یکسانی برخوردار هستند. اما نباید فراموش کرد که حجم موتور و گشتاور بیش‌تر مزدا3 جدید در کنار عملکرد اسپرت جعبه‌دنده آن سبب شده است این خودرو نسبت به‌رقیب کره‌ای‌اش چالاکی بیش‌تری داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =