سراتو کره‌ای- ایرانی با هیوندای اکسنت

کیا سراتو و هیوندای اکسنت جزو سدان‌های پرطرف‌دار هم‌رده در بازار ایران هستند که علاوه‌بر عرضه به‌صورت وارداتی، مدتی نیز میهمان خط مونتاژ خودروسازان ایرانی بودند. به‌همین بهانه، با مقایسه سراتو با هیوندای اکسنت می‌توان فهمید که در نهایت هریک از این دو سدان هم‌وطن، برای چه‌سلایق و معیارهایی مناسب‌تر هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،کیا سراتو و هیوندای اکسنت جزو سدان‌های پرطرف‌دار هم‌رده در بازار ایران هستند که علاوه‌بر عرضه به‌صورت وارداتی، مدتی نیز میهمان خط مونتاژ خودروسازان ایرانی بودند. به‌همین بهانه، با مقایسه سراتو با هیوندای اکسنت می‌توان فهمید که در نهایت هریک از این دو سدان هم‌وطن، برای چه‌سلایق و معیارهایی مناسب‌تر هستند.

کیا سراتو ابتدا با حذف بسیاری از آپشن‌های استاندارد نسخه‌های وارداتی روی خط مونتاژ سایپا آمد؛ اما پس از استقبال نسبتا سرد از این محصول، شرکت سایپا در سال 1396 برخی از این آپشن‌های حذف‌شده را در قالب تولید نسخه‌های «آپشنال» به‌این خودرو بازگرداند. تولید نسخه‌های آپشنال، جایگاه این خودرو را به‌میزان قابل‌توجهی نزد خریداران ایرانی ارتقا داد. اما بخت با این خودرو یار نبود و شروع مجدد تحریم‌ها سبب شد تا سال 1398 آخرین سال تولید این سدان محبوب کُره‌ای در ایران باشد.
نخستین سری Hyundai Accent نسل چهارم، حدود دو سال بعد و با مدل 2014 توسط شرکت آسان‌موتور در بازار کشور ما عرضه شد که عرضه این نسخه‌های وارداتی تا سال 2017 ادامه داشت.
تا این‌که شرکت کرمان‌موتور پس از برجام، همکاری مجدد خود را با هیوندای آغاز کرد و این خودرو را در اواخر سال 1396 روی خط مونتاژ خود آورد. هیوندای اکسنت در تیراژ مناسبی توسط کرمان‌موتور عرضه می‌شد. اما متاسفانه بازگشت تحریم‌ها سبب شد این سدان جمع‌وجور کُره‌ای حدود یک سال بعد، از بازار ایران خداحافظی کند.

مقایسه از نظر طراحی کیا سراتو و هیوندای اکسنت
به‌رغم این‌که بیش از یک دهه از طراحی نسل دوم کیا سراتو می‌گذرد، اما این خودرو کماکان چهره قابل ‌قبولی نزد خریداران ایرانی دارد. حجم‌پردازی‌های منطقی و خطوط کاملا هماهنگ بدنه سبب شده‌ است ظاهر کیا سراتو از خودروهای شرق آسیا فاصله بگیرد و یادآور محصولات اروپایی باشد.
همچنین مواردی مثل خطوط عضلانی کناره‌های درِ کاپوت و برجستگی لبه درِ صندوق‌بار (که شبیه به‌یک اسپویلر کوچک است) این خودرو را در چشم افراد جوان‌تر نیز زیبا جلوه می‌دهد. Kia Cerato سایپا نیز از روی اندازه کوچک‌تر و طرح متفاوت رینگ چرخ‌ها و هم‌چنین عدم برخورداری از سراگزوز کرومی، به‌راحتی از برادران وارداتی خود متمایز می‌شود.
طراحی کابین کیا سراتو نیز همان رویه منطقی طراحی بیرونی را دنبال می‌کند و تمام دکمه‌ها و ادوات کنترلی مورد نیاز راننده با چیدمانی منظم در قسمت میانی داشبورد دیده می‌شوند. طرح اجزایی مثل غربیلک‌فرمان و صفحه نشان‌دهنده‌ها نیز بسیار جذاب است و به‌راننده یادآوری می‌کند که قرار است خودرویی اسپرت‌تر را در مقایسه با رقبایی همچون هیوندای الانترا و تویوتا کرولا براند.
هیوندای اکسنت نیز از زبان طراحی یک نسل پیش محصولات هیوندای بهره می‌گیرد. یعنی همان زبان طراحی که با هیوندای سوناتا YF شــروع شد و آغازگر دوران زیبایی و تحول محصولات این خـــــودروساز کُره‌ای بود.
از این‌رو می‌توان ظاهر کلی این خودرو را درمقایسه با کیا سراتو، شلوغ‌تر و حتی اندکی به‌روزتر توصیف کرد که می‌تواند برای خریداران جوان‌تر و هم‌چنین بانوان، جذاب‌تر جلوه کند. البته از طرف دیگر، این طراحی ممکن است زودتر برای بیننده عادی ‌شود و ماندگاری نمای ظاهری رقیب را نداشته باشد.
کابین Hyundai Accent نیز با کاربرد خطوط نرم طراحی شده است و درمجموع ظاهر هماهنگ و کم‌نقصی دارد. اما برخی ریزه‌کاری‌های موجود در کابین Kia Cerato در این خودرو وجود ندارد و به‌بیننده یادآوری می‌کند که با خودرویی ساده‌تر و در یک سگمنت پایین‌تر سروکار دارد.

مقایسه فنی سراتو با هیوندای اکسنت
نسل دوم کیا سراتو در هر دو نسخه وارداتی و مونتاژ سایپا با دو پیشرانه 1.6 لیتری یا دو لیتری عرضه شده است که البته عمده فروش آن مربوط به‌نسخه‌های دو لیتری است. ما نیز در این مقاله نسخه‌های دو لیتری را مدنظر داریم. پیشرانه تنفس‌طبیعی این نسخه‌ها که از سیستم پاشش سوخت چندنقطه‌ای (MPI) بهره می‌برد، حداکثر قدرت 156 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 194 نیوتون‌متر را تولید و از طریق یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک روانه محور جلو این سدان شرقی می‌کند. مصرف‌سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد رسمی Kia Cerato سایپا با این قوای محرکه نیز به‌ترتیب برابر با 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر و 10.5 ثانیه است.
درمقابل، تمام نسخه‌های هیوندای اکسنت موجود در بازار کشور ما، مجهز به‌یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس‌طبیعی با حداکثر قدرت 122 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 155 نیوتون‌متر هستند که به‌یک گیربکس چهارسرعته اتوماتیک متصل می‌شود.
هرچند این سدان کوچک دیفرانسیل‌جلو با مصرف سوخت ترکیبی 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر، کم‌اشتهاتر از رقیب خود ظاهر شده است؛ اما با شتاب صفر تا صد 11.4 ثانیه‌ای، درمقابل کیا سراتو حرف چندانی برای گفتن ندارد.

حرف آخر
به‌عنوان کلام آخر و با توجه به‌اختلاف قیمت این دو خودرو در بازار باید بگوییم که اگر تنها یک خودرو دارید و علاوه‌بر ترددهای روزمره شهری، برای مسافرت نیز از آن استفاده می‌کنید، کیا سراتو را خریداری کنید. اما اگر به‌دنبال یک خودرو دوم هستید که از آن بیش‌تر برای ترددهای شهری و مسافرت‌های کوتاه استفاده کنید، قیمت اکسنت مقداری پایین‌تر است و می‌توانید با خرید آن در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =