کد خبر: 235831
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
هیوندای I40 SW

در بازار داخلی از تنوع محدودی برخوردارند. اما یکی از به‌روزترین و باکیفیت‌ترین استیشن‌های حال حاضر در بازار ایران، هیوندای i40 SW است که تنها مدل 2015 آن وارد کشور شد. با ما همراه باشید تا این خودرو باکیفیت کره‌ای را بررسی کنیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،استیشن‌ها باتوجه به‌شکل بدنه و نوع طراحی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید خودرو خانوادگی به‌شمار می‌روند و بیش از 65 درصد استیشن‌های خودروسازان مطرح جهان، مختص بازار اروپاست. اما این دسته از خودروها دو دهه قبل مورد استقبال خریداران ایرانی نیز قرار گرفتند تا این‌که سدان‌ها و پس از آن‌ کراس‌اوورها در بازار ایران به‌جایگاه ویژه‌ای دست یافتند و دیگر استیشن‌ها مورد پسند قرار نگرفتند. این قبیل خودروها به‌دلیل فضای مناسب برای سرنشینان و بار، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفر هستند و درعین حال در بازار داخلی از تنوع محدودی برخوردارند. اما یکی از به‌روزترین و باکیفیت‌ترین استیشن‌های حال حاضر در بازار ایران، هیوندای i40 SW است که تنها مدل 2015 آن وارد کشور شد. با ما همراه باشید تا این خودرو باکیفیت کره‌ای را بررسی کنیم.


ایمنی در چه سطحی؟!
اواخر سال 2011 میلادی بود که سازمان تست تصادف اتحادیه اروپا (یوروانکپ) i40 را مورد تست و ارزیابی قرار داد و این خودرو توانست در تست‌ها موفق شود. زیرا پنج ستاره ایمنی را به‌خود اختصاص داد. این خودرو در چهار تست ایمنی بزرگسالان، ایمنی کودک، ایمنی عابرپیاده و سیستم‌های کمکی ایمنی به‌ترتیب از 100 درصد امتیاز 92، 86، 43 و 86 درصد را از آنِ خود کرد تا به‌عنوان یکی از ایمن‌ترین استیشن‌های زمان خود شناخته شود.

هیوندای I40 SW بخریم؟


طراحی خارجی
سال 2011 میلادی بود که کمپانی خودروسازی هیوندای از مدل بزرگ خانوادگی سگمنت D خود با نام i40 رونمایی کرد. این خودرو در دو مدل سدان (سالن) و استیت (استیشن) به‌بازار عرضه شد. i40 تا اواخر سال 2019 یعنی بیش از هشت سال روی خط‌تولید این کمپانی حضور داشت و حدود شش سال قبل هر دو مدل سدان و استیشن آن راهی ‌بازار کشورمان شد.
هر دو مدل هم باکیفیت هستند. زیرا در برخی بخش‌ها مشترکات بسیاری با برادر بزرگ‌تر خود یعنی سوناتا دارند. i40 SW (استیشن) باتوجه به‌این‌که سفارش اتحادیه اروپاست، خودرو مناسب و باکیفیتی به‌شمار می‌رود و در این مطلب نسخه استیشن این خودرو یعنی i40 SW مدنظر ماست. تمام نسخه‌های واردشده به‌کشور متعلق به‌سال 2015 هستند. اما نسخه‌های عرضه‌شده در بازار جهانی در این سال با فیس‌لیفت جزئی مواجه شده‌اند. i40 SW به‌لحاظ بدنه اندکی جادارتر از نسخه سدان است و فاصله محوری، طول، عرض و ارتفاع آن به‌ترتیب 2770، 4775، 1815 و 1470میلی‌متر است که فضای مناسب و جاداری را دراختیار سرنشینان قرار می‌دهد. با توجه به‌زبان جدید طراحی آن زمان، هیوندای این خودرو را با خطوط تیز روی بدنه و فرم‌های حجیم طراحی کرده است. پروفیل خودرو با خط تیز زاویه‌دار شخصیتی، تناسبات بدنه و خط کمربندی مزین‌شده به‌کروم، ظاهر جذابی از یک استیشن را به‌نمایش می‌گذارد.
نمای جلو خودرو نیز با چراغ‌های کشیده، LED مشابه حرف P در کاسه‌چراغ، جلوپنجره شش‌ضلعی و حجم‌های روی کاپوت، مشابه الانتراست و از جذابیت خاصی برخوردار است. در نمای عقب نیز شاهد خودرو زیبایی هستیم. درواقع چراغ‌های کشیده با گرافیک LED و خط کروم میان چراغ‌ها چهره شیک و زیبایی از یک استیشن را به‌نمایش می‌گذارد. همچنین طراحی اسپویلر الحاقی روی درِ عقب و رینگ‌های 17 اینچی (بازار ایران) و 18 اینچی (بازار اروپا) چاشنی اسپرت بودن خودرو را دوچندان می‌کند.

هیوندای I40 SW بخریم؟


امکانات رفاهی
همان‌طور که می‌دانید محصولات کره‌ای به‌فراوانی آپشن‌های رفاهی معروف هستند و از مهم‌ترین آپشن‌های i40 SW می‌توان به‌سیستم‌های کنترلی ترمز، ESC، ABS، BAS، EBD، HAC، 9 ایربگ (یک ایربگ برای زانویی)، سیستم ورود بدون کلید کی‌لس، استارت دکمه‌ای، آینه الکتروکرومیک به‌همراه دوربین عقب، سقف بزرگ پانورامیک، تنظیمات صندلی راننده در 10 جهت و سرنشین جلو در شش جهت، سیستم سردکن و گرم‌کن صندلی‌ها، روکش چرمی صندلی، نمایشگر 4.2 اینچی سوپرویژن در کلاستر (مجموعه پشت آمپر)، نمایشگر هفت‌اینچی کنسول میانی، سیستم‌های تهویه‌مطبوع دوگانه، تهویه‌مطبوع با کانال‌های جداگانه برای سرنشینان عقب، کروزکنترل، دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی، تلفن همراه، کنترل دینامیکی خودرو روی غربیلک‌فرمان، گرم‌کن فرمان، سنسور پارک در جلو و عقب، پدال‌های شیفتر آلومینیومی در پشت فرمان و سیستم کنترل فواصل اشاره کرد.


کابین به‌روز و راحت
در زمان ورود به‌کابین با سبک طراحی آشنای هیوندای که پیش‌ از این مدل در سدان میان‌سایز خانوادگی این خودروساز یعنی سوناتا شاهد آن بودیم، مواجه می‌شویم. طراحی داشبورد مینیمال و به‌روز و البته نسبتا شلوغ است و چیدمان دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع، نمایشگر هفت‌اینچی کنسول میانی و طراحی دسته‌دنده و غربیلک‌فرمان این حس را القا می‌کند که درپشت فرمان الانترا قرار گرفته‌اید. نکته بسیار مهم این‌که کیفیت ساخت قطعات و ادوات داشبورد درسطح بالایی ارزیابی می‌شود و در کابین استفاده از پلاستیک نرم و قطعات دکوراتیو کروم خودنمایی می‌کند. از سوی دیگر کیفیت چرم استفاده‌شده نیز امتیاز قابل قبولی را دریافت می‌کند. تا حدود 100 هزار کیلومتر روکش چرمی کیفیت خود را حفظ می‌کند و پس از 100 هزار کیلومتر، در صورت عدم‌نگهداری مناسب پوسیده می‌شوند. همچنین طراحی سقف سانروف پانورامیک فضای دلنشینی را برای سرنشینان فراهم کرده است. همان‌طور که گفته شد فاصله محوری و طول به‌ترتیب 2770 و 4775 میلی‌متری این خودرو فضای مناسبی را برای پای سرنشینان عقب به‌ارمغان آورده است تا سرنشینان راحتی بیش‌تری را در این استیشن کره‌ای تجربه کنند. نکته دیگر در طراحی داخلی i40 SW و نسخه سدان آن، طراحی مناسب صندلی‌های جلو است. درواقع صندلی‌های جلو در این خودرو کاملا ارگونومیک بوده و بسیاری از مالکان این خودرو از آن‌ها احساس رضایت‌ دارند.

قلب تپنده i40 SW
پیشرانه‌های متعددی نیروی لازم برای حرکت این استیشن را فراهم می‌آورد. اما تمام نسخه‌های واردشده به‌کشورمان مجهز به‌پیشرانه دولیتری تنفس‌طبیعی هستند. به‌عبارت دیگر قلب تپنده i40 SW را یک موتور چهارسیلندر خطی 1999 سی‌سی تنفس‌طبیعی 16 سوپاپه تشکیل می‌دهد. این موتور موسوم به Nu از دسته‌ موتورهای نسبتا باکیفیت تنفس‌طبیعی به‌شمار می‌رود. باتوجه به‌این‌که این موتور در دو نسخه MPI (پاشش سوخت چندنقطه‌ی) و GDI (پاشش سوخت مستقیم) به‌بازار عرضه شده است، اما خوشبختانه نسخه GDI این خودرو در بازار ایران حضور دارد و با در نظر گرفتن سیستم پاشش سوخت مستقیم GDI، زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های پیوسته D-CVVT و طراحی 16 عدد سوپاپ در سرسیلندر، حداکثر 178 اسب‌بخار را در 6500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 214 نیوتون‌متر گشتاور را در 4700 آرپی‌ام به‌ارمغان می‌آورد. باتوجه به‌رعایت کارکرد سالانه 20 هزار کیلومتر و استفاده از روغن‌موتور پیشنهادی کمپانی سازنده، این موتور جزو پیشرانه‌های کم‌استهلاک خواهد بود. موتور 2.4 لیتری تتا 2 کیا-هیوندای یکی از ضعیف‌ترین پیشرانه‌ها به‌لحاظ حساسیت نسبت به‌روغن‌موتور است. به‌عبارت دیگر شیرهای هیدرولیکی OCV در این موتور بسیار زود مستهلک می‌شوند و این مقوله نیز در موتور دولیتری Nu i40 SW دیده می‌شود. پیشرانه دولیتری تنفس‌طبیعی که زیر کاپوت این استیشن قرار دارد، بسیار به‌کیفیت روغن‌موتور حساس است. بنابراین درصورت توجه به‌استفاده از روغن‌موتور مناسب، کارکرد سالانه 20 هزار کیلومتر و درصورت توجه به‌عوامل نگهداری از خودرو این پیشرانه حداکثر تا 100 هزار کیلومتر باکیفیت و کم‌دردسر است. همچنین این نکته را فراموش نکنید که اگر قصد خرید i40 SW دارید، باید درباره بدنه، نوع تعمیر موتور و تصادف نداشتن خودرو اطلاعات کافی داشته باشید. اگر i40 SW خریداری کردید و کارکرد آن بالای 100 هزار کیلومتر بود، باید قطعات مصرفی موتور مانند رینگ، اویل‌پمپ (پمپ روغن) و یاتاقان‌های موتور تعویض شوند تا خودرو 100 هزار کیلومتر دیگر، بی‌دردسر کار کند. از سوی دیگر گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک وظیفه انتقال قدرت را به‌چرخ‌های جلو برعهده دارد. گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک این خودرو پروگرام و طراحی به‌روزی دارد که تعویض دنده‌ها را به‌موقع و بدون کوبش انجام می‌دهد. البته نباید فراموش کرد که این گیربکس نیاز به‌نگهداری ویژه دارد و باید به‌نوع روغن گیربکس و نگهداری آن توجه زیادی شود. درمجموع گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک این استیشن کره‌ای گوش به‌فرمان بوده و رانندگی راحت‌تری را فراهم می‌کند.

نویسنده:رضا برنابادی

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین رضا IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    2 0
    سلام من شنیدم میگن ماشین خوبیه ولی پول ما ها بهش نمیرسه که بخریم در هر صورت واقعا ماشین خوبیه و ای کاش میتونستیم سوار بر ماشین های توپ وارداتی بشیم تا آشغالی که تو ایران هست
  • روزبه IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام من 5 سال سوناتا وای اف داشتم و شش ماه هم النترا 2016، ولی i40 رو تازه گرفتم که فوق العاده زیبا و عالی برای خانواده است که آپشن های فابریک بسیار خوبی داره، مثلا در همه صندلی ها ایربگ وجود داره و یا سردکن سه حالته صندلی و....

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =