در موتورسیکلت‌های جدید برای این‌که میزان راندمان و گشتاور بالایی تولید شود، مهندسان مکانیک به‌ازای هرسیلندر چهارسوپاپ طراحی کرده‌اند. به‌عبارت دیگر منظور از چهار سوپاپ همان دو سوپاپ برای تنفس موتور و دو سوپاپ برای تخلیه آن است. 

به گزارش «اخبار خودرو»،بله. در موتورسیکلت‌های جدید برای این‌که میزان راندمان و گشتاور بالایی تولید شود، مهندسان مکانیک به‌ازای هرسیلندر چهارسوپاپ طراحی کرده‌اند. به‌عبارت دیگر منظور از چهار سوپاپ همان دو سوپاپ برای تنفس موتور و دو سوپاپ برای تخلیه آن است.
این موضوع سبب ورود بهتر هوا به‌سیلندر شده است و با توجه به‌پاشش سوخت دقیق انژکتوری، میزان قدرت و گشتاور تولیدی به‌نسبت تعداد سیلندر درسطح بالاتری قرار می‌گیرد. از سوی دیگر در هر سیلندر چهار سوپاپ طراحی شده که دو سوپاپ دیگر آن برای تخلیه دود از موتور است.
چنین ساختاری سبب تسریع تخلیه دود از سیلندر می‌شود و درنتیجه میزان قدرت خروجی از موتور افزایش می‌یابد. زیرا تخلیه دود و ورود هوا به‌سیلندر سرعت بیش‌تری به‌خود می‌گیرد و نهایتا قــدرت بیش‌تری نیز تولید ‌می‌شود.
این نکته را نیز نباید فراموش کرد که محفظه‌احتراق بهینه‌سازی‌شده، مدیریت زمان جرقه‌زنی و سیستم پاشش سوخت انژکتوری در کنار طراحی چهار سوپاپ، عملکرد موتور را بهبود می‌بخشد.
همچنین از سال 2012 میلادی به‌بعد کمپانی‌های مطرح در زمینه طراحی و تولید موتورسیکلت از تکنولوژی‌های جدید نیز بهره می‌گیرند. این تکنولوژی‌ها همان سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، مانیفولد متغیر ورودی و سیستم مدیریت هوشمند جرقه‌زنی است.
بااستفاده از این تکنولوژی‌ها راندمان پیشرانه‌های کم‌حجم موتورسیکلت‌ها نیز افزایش می‌یابد و نمونه بارز دراین‌باره استفاده از سیستم زمان‌بندی متغیر و مانیفولد متغیر ورودی در پیشرانه اسپرت‌بایک دوکاتی است.
این موتورسیکلت با پیشرانه دوسیلندر 937 سی‌سی می‌تواند 110 اسب‌بخار قدرت و 93 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. بنابراین با استفاده از کوچک‌سازی موتور و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید تا حد زیادی شاهد افزایش راندمان در پیشرانه‌های موتورسیکلت هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =