کارشناسان و مهندسان مکانیک همواره توصیه می‌کنند که عمرمفید برای خرید یک خودرو هشت سال یا 150 هزار کیلومتر کارکرد است.

به گزارش «اخبار خودرو»،کارشناسان و مهندسان مکانیک همواره توصیه می‌کنند که عمرمفید برای خرید یک خودرو هشت سال یا 150 هزار کیلومتر کارکرد است. اما این به‌آن معنا نیست که چنین خودرویی دیگر کارایی مورد نظر را ندارد. بلکه به‌این معناست که عمرمفید قطعات آن به‌پایان رسیده است.
در این حالت اگر خودرو اورهال شود و قطعات اصلی پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و سازه بدنه تعویض شوند، می‌توان چرخه استفاده از خودرو را تا مدتی احیا کرد.
دوو سیلو یکی از سدان‌های محبوب بازار داخلی است که دهه 70 تا اوایل دهه 80 شمسی توسط کرمان‌موتور به‌بازار عرضه شد و در آن زمان مورد توجه بسیاری از خریداران و علاقه‌مندان به خودروهای خانوادگی سدان قرار گرفت. درحال حاضر این خودرو در بازار دست‌دوم‌ها نیز جایگاه ویژه‌ای نزد جوانان دارد.
دوو سیلو از طراحی مناسب و جوان‌پسندی برخوردار است و این سدان خانوادگی جمع‌وجور با فضای مناسبی که در اختیار سرنشینان می‌گذارد، یکی از گزینه‌های معقول برای خرید یک خودرو خانوادگی محسوب می‌شود. پیشرانه سیلو را یک موتور چهارسیلندر خطی 1498 سی‌سی تنفس‌طبیعی تشکیل می‌دهد. این موتور از ساختار هشت‌سوپاپ در سرسیلندر و پاشش سوخت انژکتوری بهره می‌گیرد و این موتور توسط تیم مهندسی کمپانی جنرال‌موتورز طراحی و ساخته شده است. سیستم سوپاپ‌بندی این خودرو از تایپت دستی برخوردار است و با این وجود در دهه 70 شمسی به‌عنوان خودرویی با سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری MPI شناخته می‌شد. همچنین این خودرو ساختار دو میل سوپاپ‌رو DOHC دارد و با این وجود حداکثر قدرت موتور در دوو سیلو به 75 اسب‌بخار در 5400 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور آن به 127 نیوتون‌متر در 3200 آرپی‌ام می‌رسد. این موتور 1.5 لیتری از مصرف سوخت پایینی برخوردار است. اما یکی از ایرادهای موتور سیلو این است که اگر به‌دمای کاری موتور توجه نشود، زودتر از آنچه تصور می‌شود، واشر سرسیلندر آن معیوب می‌شود. اما درصورت نگهداری صحیح از این خودرو، این پیشرانه یکی از کم‌مصرف‌ترین‌ها و کم‌استهلاک‌ترین پیشرانه‌های حاضر در بازار کشورمان است.
یکی از نکات مهم و ویژه دوو سیلو گیربکس پنج‌سرعته فوق‌العاده آن است. زیرا گیربکس این سدان با ساختار ضرایب و فواصل کوتاه ساخته شده است. همین مقوله سبب شده است سیلو با موتور 1.5 لیتری هشت‌سوپاپه از شتاب خوبی برخوردار باشد.
گیربکس این خودرو بسیار باکیفیت است؛ اما اگر پس از کارکرد 200 هزار کیلومتری قصد خرید آن را دارید، باید گیربکس اورهال شود. سیستم تعلیق این خودرو نیز نسبت به‌رقبای تولیدداخل حاضر در بازار بسیار باکیفیت‌تر ارزیابی می‌شود؛ تاحدی که سیلو با این سیستم تعلیق باکیفیت معروف شده است.
اما باتوجه به‌این‌که خودرو مورد نظر شما 225 هزار کیلومتر کار کرده و سال ساخت آن 1380 است، بهتر است وضعیت آن به‌طور کامل بررسی شود؛ بخصوص از لحاظ بدنه و شاسی. زیرا در خرید خودروهای دست‌دوم باید به‌شاسی و بدنه آن توجه ویژه شود.
اما اگر موتور و گیربکس آن نیاز به‌تعمیر داشته باشد، این مساله چندان مهم به‌نظر نمی‌رسد. زیرا می‌توان تمام قطعات پیشرانه را اورهال کرد. درعین حال در نظر داشته باشید که دوو سیلو یکی از مدل‌های پر ایراد به‌لحاظ قطعات برقی به‌شمار می‌رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =