M1000RR

ب‌ام‌و S1000RR نامی آشنا برای اسپرت‌دوستان دنیای پرهیجان دوچرخ‌هاست. اگرچه سوپربایک‌های بسیاری همانند کاوازاکی نینجا H2R، دوکاتی پانیگال، هوندا CBR1000RR و یاماها YZF-R1 وجود دارند و هریک با تکنولوژی منحصربه‌فرد خود حرف‌ها برای گفتن دارند، اما همواره ب‌ام‌و برای متفاوت بودن با ارائه تکنولوژی و مهندسی خاص خود چیزهای بسیاری در چنته داشته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،ب‌ام‌و S1000RR نامی آشنا برای اسپرت‌دوستان دنیای پرهیجان دوچرخ‌هاست. اگرچه سوپربایک‌های بسیاری همانند کاوازاکی نینجا H2R، دوکاتی پانیگال، هوندا CBR1000RR و یاماها YZF-R1 وجود دارند و هریک با تکنولوژی منحصربه‌فرد خود حرف‌ها برای گفتن دارند، اما همواره ب‌ام‌و برای متفاوت بودن با ارائه تکنولوژی و مهندسی خاص خود چیزهای بسیاری در چنته داشته است؛ از ظاهر بی‌نظیر گرفته تا سیستم سوپاپ‌بندی منحصربه‌فرد و آیرودینامیک بالا همه بیانگر متفاوت بودن سبک ب‌ام‌و است. M1000RR یکی از سوپربایک‌هایی است که هر ساله از سوی نشریات معتبر جهان جزو سریع‌ترین و باعملکرد بالاترین‌ موتورسیکلت‌ها انتخاب می‌شود و تکنولوژی ساخت آن سرلوحه سایر کمپانی‌ها بوده است. به‌عنوان سورپرایز ویژه، نسخه خاص M1000RR در ابتدای سال جاری میلادی رونمایی شد. بسیاری از نشریات نسل دوم این سوپربایک را که اواخر سال 2018 به‌جهان معرفی شد، شاهکار تکرارنشدنی از مهندسی باواریایی می‌دانند. درادامه مطلب نسخه M این سوپربایک ب‌ام‌و را بررسی می‌کنیم تا بدانیم چه‌رازی درون این شوالیه باواریایی نهفته است.

ب‌ام‌و دنیای اسپرت دوچرخ‌ها را متحول کرد


طراحی خارجی
ب‌ام‌و S1000RR از سال 2009 به‌عنوان سوپربایک این کمپانی به‌بازار عرضه شد. این مدل حدود 9 سال با ظاهر خاص و بدنه متفاوت ظاهر شد. اما پس از سال 2018 این سوپربایک باواریایی با چهره تهاجمی‌تر و جدید به‌جهان معرفی شد. M1000RR نسل دوم به‌زبان جدید طراحی ب‌ام‌و مزین است که ظاهری نافذتر و به‌مراتب پخته‌تر از نسل اول به‌خود گرفته است. با نگاه دقیق به‌پروفیل این موتورسیکلت اسپرت متوجه خواهید شد که پوزه متمایل به‌جلو است و با زاویه خاصی طراحی شده است.
فرم منحنی پوزه، حجیم‌ شدن باک، استفاده از خطوط شارپ روی فلاپ‌ها و زاویه نسبتا زیاد تایر عقب با گلگیر حس اسپرت بودن بیش‌تری به این سوپربایک باواریایی می‌بخشد. تغییرات گسترده طراحی را در نمای جلو M1000RR جدید می‌توان حس کرد. زیرا با استفاده از زبان جدید طراحی ب‌ام‌و شاهد سوپربایکی تهاجمی‌تر از نسل اول هستیم. چراغ‌های مشابه کاسه‌چراغ سوپراسپرت هیبریدی این کمپانی یعنی i8 با تک‌عدسی هالوژن داخلی و فرم LED خاص درون چراغ و حالت Y شکل میانی چراغ‌ها ، چهره فوق تهاجمی و خشنی از M1000RR را به‌نمایش می‌گذارد. در این نسل، برخلاف نسل گذشته دیگر شاهد چراغ بزرگ در یک سمت و چراغ کوچک در سمت دیگر (مشابه انسانی که چشمک می‌زند) نیستیم. نمای عقب نیز کاملا مشابه نمونه ریس (مسابقه‌ای) این سوپربایک یعنی HP4 است؛ با این تفاوت که چراغ‌ LED U شکل در عقب طراحی شده تا در عین اسپرت بودن، زیبایی محسوسی را به‌بیننده القا کند. ب‌ام‌و موتورراد الگوی طراحی این سوپربایک را از نسخه ریس آن یعنی HP4 اقتباس کرده است. نسخه M از M1000RR در این مطلب مورد بررسی ماست و بهتر است بدانید در این نسخه فلاپ‌های موتور، اسپویلرهای آیرودینامیکی اطراف به‌شکل U و گلگیر عقب از جنس فیبرکربن است. با اضافه کردن این قطعات ظاهر این سوپربایک مشابه موتورسیکلت‌های ریس شده و باتوجه به‌مواد سازنده این قطعات (فیبرکربن) شاهد پرفورمنس بهتری نیز در آن هستیم.

تغییرات منحصربه‌فرد در بخش فنی
آنچه کمپانی ب‌ام‌و موتورراد به‌آن می‌بالد، قلب تپنده پرتوان و کم حجم M1000RR است. یک موتور چهار سیلندر 999 سی‌سی تنفس‌طبیعی، پیشرانه این سوپربایک را تشکیل می‌دهد و این موتور در بخش فوقانی خود 16 سوپاپ با دو میل‌سوپاپ‌رو دارد. نکته قابل توجه این‌که در نسخه M هر چهار سوپاپ به‌ازای هر سیلندر از جنس تیتانیوم است. بر اساس آنچه کمپانی ب‌ام‌و موتورراد ادعا می‌کند، سوپاپ‌های تیتانیومی منجر به‌افزایش راندمان موتور می‌شود. بنابراین حداکثر توان تولیدی از این پیشرانه به 212 اسب‌بخار در 14 هزار و 500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور تولیدی به 113 نیوتون‌متر در 11 هزار آرپی‌ام می‌رسد. کمپانی‌ ب‌ام‌و موتورراد در این زمینه ثبت اختراعی داشته که به‌طراحی نوین و بهینه‌سازی زمان‌بندی سوپاپ‌ها منتج می‌شود. مکانیزم سوپاپ‌بندی به‌این شکل است که یک چرخ‌دنده‌ میانی به‌واسطه یک کنترلر الکترونیکی، دو چرخ‌دنده دیگر را که مربوط به‌میل‌بادامک‌های ورودی و خروجی است، متغیر می‌کند. این مکانیزم حدود 17 درصد راندمان حجمی موتور را افزایش داده است و از عوامل موثر در افزایش توان و گشتاور این پیشرانه می‌توان به‌نسبت قطر پیستون به‌کورس پیستون (80 میلی‌متر در 49.7 میلی‌متر) نسبت تراکم بالا (13.5 به‌یک)، پاشش سوخت مستقیم دوگانه در مانیفولد با مانیفولد ورودی متغیر و سیستم هوشمند جرقه‌زنی اشاره کرد. همچنین باید گفت که پیشرانه یک لیتری ب‌ام‌و M1000RR با سوخت بنزین با اکتان 98 سازگاری دارد. اما این کمپانی برای سایر بازارها مانند مناطق خاورمیانه سوخت با اکتان 95 را نیز توصیه می‌کند. این کمپانی باواریایی اعلام کرده که اگر از سوخت با اکتان 98 استفاده شود، میزان ناک و ضربه در پیستون‌ها به‌حداقل خواهد رسید. همچنین سیستم بالانسر میل‌لنگ نیز در این پیشرانه بهینه‌سازی شده تا ارتعاش‌های میل‌لنگ در کمترین حالت قرار گیرد. از سوی دیگر گیربکس شش‌سرعته دنده‌ثابت با ضرایب کوتاه با مکانیزم جدید، شتاب کلاچ را تسریع می‌بخشد. سیستم کلاچ‌های چندصفحه‌ای با مکانیزم هیدرومکانیکی به‌واسطه زنجیری با اورینگ‌های X شکل از جنس آلیاژ فولاد سبک‌وزن قدرت را به چرخ عقب منتقل می‌کند و سیستم کنترل کشش دینامیکی DTC، شتاب این سوپربایک را بهبود می‌بخشد. در این راستا شتاب حالت سکون تا 100 کیلومتربرساعت این موتورسیکلت 3.2 ثانیه اعلام شده که در اکثر تست‌ها این شتاب 2/0 ثانیه نیز کاهش داشته است.


بهبود ارگونومی و هندلینگ
از آنجا که طراحان و مهندسان کمپانی ب‌ام‌و موتورراد تغییرات اساسی را روی 1000RR M اعمال کرده‌اند، بنابراین این موتورسیکلت در بخش ارگونومی از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است. در این راستا فاصله قرارگیری راکب نسبت به‌فرمان با در نظرگرفتن سطح پایین‌تر محل نشیمنگاه (زین) نسبت به باک، 25 درجه است و نکته مهم تعبیه زین از جنس مواد باکیفیت و سطح مقطع آن است که باتوجه به‌زاویه قرارگیری فرمان، بهترین حالت را برای راکب روی این سوپربایک به‌ارمغان می‌آورد. همچنین برای بهبود ارگونومی ارتفاع صندلی 832 میلی‌متر است.

مهندسی نوین باواریایی
سازه بدنه از مواد آلومینیوم ریخته‌گیری شده است که باتوجه به‌طراحی جدید مهندسان باواریایی در این نسخه و استفاده از مواد فیبرکربنی، حداکثر وزن این موتورسیکلت به 212 کیلوگرم (با احتساب تجهیزات استاندارد) می‌رسد. همچنین با استفاده از اسپویلرهای U شکل فیبرکربنی M میزان عبور هوا روی بدنه 20 درصد افزایش یافته و کارکرد سیستم خنک‌کاری را بهبود بخشیده است. باتوجه به‌توزیع وزن مناسب، هندلینگ این سوپربایک نیز بهبود یافته است.

آیرودینامیک ارتقا یافته
آیرودینامیک M1000RR را باید تحسین‌برانگیز خواند. زیرا کمپانی ب‌ام‌و موتورراد برای نخستین‌بار از راکب سه‌بعدی برای تست تونل باد این سوپربایک استفاده کرده است. در واقع این مدل سه‌بعدی که ب‌ام‌و موتورراد از آن استفاده کرده، مدل الگوگرفته‌شده از یوجین لاورتی، راکب تیم آپریلیا سوپربایک است که پیش‌تر و قبل از شیوع ویروس کرونا فرصت تست M1000RR را از نزدیک داشته است.
مارک بونجرز، مدیر ب‌ام‌و موتورراد موتور اسپرت دراین‌باره می‌گوید: «اسکن سه‌بعدی براساس یک مدل پلاستیکی است که از دو قسمت تشکیل شده است. این مدل همان یوجین لاورتی است که به‌منظور بررسی دقیق ضریب آیرودینامیک، چسبندگی و پایداری موتورسیکلت در پیست باتوجه به‌فشارهای دینامیکی مورد بررسی قرار گرفت.»
ضریب درگ M1000RR 0.27 است و در بخش اسپویلرهای U شکل در طرفین بدنه باتوجه به‌عدم وجود فشارهای بحرانی روی بدنه و ایجاد جریان‌های گردابی، براساس آنچه ب‌ام‌و موتورراد ادعا می‌کند، این اسپویلرهای U شکل M فیبرکربنی می‌توانند نیروی دان‌فورسی معادل 16.3 کیلوگرم تولید کنند.
این نیروی دان‌فورس می‌تواند به‌ایجاد قدرت بیش‌تر برای حرکت کمک به‌سزایی کند تا بتوان حداکثر توان را از پیشرانه گرفت. همچنین نوع طراحی بدنه به‌گونه‌ای است که باتوجه به‌انحنای آن و فرم شیشه جلو در زمان شتاب‌گیری، سیستم DTC کنترل کشش دینامیکی وارد مدار شده و با ایجاد پایداری بالا، منجر به‌بهبود پرفورمنس وسیله نقلیه می‌شود.

سیستم تعلیق
در این موتورسیکلت دامپر (کمک‌فنر) هیدرولیکی قابل تنظیم در جلو و با تغییرات در کورس بالا و پایین منجر به‌جذب ضربات می‌شود و در محور عقب نیز محل قرارگیری دامپر از مواد آلومینیومی بوده و باتوجه به‌دامپر هیدروپنوماتیکی در شش جهت قابل تنظیم است و ساختار مونوشوک سواری را بهبود می‌بخشد. تایر با سایز 70/120 در جلو و 55/200 در عقب در ارتقای کیفیت سواری بسیار مهم است. این تایرها سفارشی پیرلی Diablo سوپرکورسا SP است که به‌منظور جذب ارتعاشات و پایداری بالاتر نصب شده است. یکی از بخش‌هایی که 1000RR M را نسبت به‌سایر رقبایش برتری می‌دهد، سیستم ترمز منحصربه‌فرد آن است. سیستم ترمز در محور جلو با دو دیسک خنک‌شونده سوراخ‌دار به‌قطر 320 میلی‌متر با کالیپر چهار پیستونه و در محور عقب تک‌دیسک خنک‌شونده سوراخ‌دار به‌قطر 220 میلی‌متر با کالیپر دو پیستون با لنت‌های سرامیکی است.
کمپانی ب‌ام‌و حداکثر سرعت S1000RR را 306 کیلومتر برساعت اعلام کرده که در این سرعت اگر ترمز بگیرید، تنها 10.7 ثانیه زمان نیاز است تا وسیله نقلیه از سرعت 306 کیلومتربرساعت به‌شکل کامل متوقف شود. این مساله به‌معنای سیستم ترمز فوق پیشرفته ب‌ام‌و با هماهنگی سیستم ترمز ABS و DTC است که منجر به‌پرفورمنس بالا شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزاد نوین IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    سلام آقا واقعا که عالی هستید من تا حالا چنین مطلبی تو هیچ سایتی ندیدم دمتون گرم
  • عشق بیمر IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    بله پس چی M 1000RRته موتور خدایش دم سازندهش گرم دم شما و اون کسی که این رو نوشته بیشتر گرم
  • 00تهران IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    مشخصه بی ام و باز قهاری هستید بابا دسخوش پرچمتون بالاست
  • ح IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    قیمتش تو ایران فک کنم اگه میومد سراز دومیلیارد میزد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =