هیوندای ولستر

اکنون حدود چهار سال از ورود آخرین نمونه‌های هیوندای ولستر به‌کشور ما می‌گذرد؛ اما به‌دلیل کمبود هاچ‌بک‌های جوان‌پسند به‌روز در بازار داخلی، هیوندای ولستر کماکان می‌تواند گزینه‌ای جذاب و منطقی برای بسیاری از جوانان باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»،ولستر هاچ‌بک متفاوت و جذابی است که چندسال در بازار کشور ما عرضه شد و در بین قشر جوان محبوبیت نسبتا بالایی را کسب کرد. اکنون حدود چهار سال از ورود آخرین نمونه‌های هیوندای ولستر به‌کشور ما می‌گذرد؛ اما به‌دلیل کمبود هاچ‌بک‌های جوان‌پسند به‌روز در بازار داخلی، هیوندای ولستر کماکان می‌تواند گزینه‌ای جذاب و منطقی برای بسیاری از جوانان باشد.

معرفی هیوندای ولستر
درسال 2011، شرکت هیوندای در نمایشگاه خودرو دیترویت از هاچ‌بک جدید خود با نام ولستر رونمایی کرد و تولید هیوندای ولستر درکنار هیوندای جنسیس ‌کوپه را می‌توان به‌نوعی پایه‌گذار یک ساختارشکنی درتاریخ 53‌ ساله این خودروساز معروف کره‌ای دانست. هیوندای قبلا هم خودروهای جوان‌پسندی مثل مدل کوپه را در سبد محصولات خود داشت؛ اما ذات محافظه‌کارانه این شرکت حتی در طراحی هیوندای کوپه نیز مشخص بود. هیوندای ولستر با ساختار متفاوت سه‌در (یک در، در سمت راننده و دو در، در سمت مقابل) و اِلمان‌هایی مانند شیب تند سقف، رینگ‌های بزرگ و گلگیرهای پُف‌کرده، آمده بود تا روی دیگر برند هیوندای را به‌جهانیان نشان دهد و قشر جوان را به‌سمت خود بکشاند که می‌توان گفت در این کار موفق ظاهر شد.
نخستین نمونه‌های هیوندای ولستر، حدود سه‌سال پس از معرفی این خودرو، در سال 2014 به ایران آمدند و به‌رغم این‌که مشخصات فنی هیوندای ولستر عرضه‌شده در بازار کشور ما چندان چشم‌گیر نبود، اما چهره متفاوت و دوست‌داشتنی این خودرو سبب شد بسیاری از جوانان و بانوان متمول جذب آن شوند و این هاچ‌بک کوپه در ابتدا با استقبال نسبتا خوبی در بازار ایران روبه‌رو شود. اما به‌دلیل کشش پایین بازار خودرو ایران برای چنین خودروهایی، رفته‌رفته بازار هیوندای ولستر نیز اشباع شد و آمار فروش آن به‌میزان قابل توجهی افت کرد. این مساله سبب شد واردات هیوندای ولستر دیگر صرفه اقتصادی چندانی نداشته باشد و این خودرو از سال 2016 به‌بعد، در بازار کشور ما عرضه نشد. نسل دوم هیوندای ولستر نیز از سال 2018 روی خط تولید قرار دارد؛ اما به‌دلیل توقف واردات خودرو تاکنون راهی به‌بازار ایران نداشته است. نکته جالب درمورد هیوندای ولستر این‌که این خودرو برخلاف اکثر خودروهای موجود در بازار کشور ما، با طیف رنگی بسیار متنوعی در بازار موجود است و درحال حاضر می‌توان هیوندای ولستر را در رنگ‌های شاد و خاصی مثل زرد، سبز، آبی و نارنجی خریداری کرد.

هاچ‌بک سه‌در کره‌ای؛ جذاب و پرطرفدار در بازار ایران


مشخصات فنی هیوندای ولستر
نسل اول هیوندای ولستر با سه‌پیشرانه مختلف در بازارهای جهانی قابل سفارش بود که البته هر سه‌پیشرانه از نوع چهارسیلندر 1.6 لیتری بودند و تنها در بخش‌هایی مثل سیستم تزریق سوخت و نوع تنفس با یکدیگر تفاوت داشتند. هیوندای ولستر با پیشرانه توربو در بازار کشور ما عرضه نشد؛ اما هر دو پیشرانه تنفس‌طبیعی به‌ایران آمدند. هیوندای ولستر در دو سال ابتدایی حضور خود در بازار کشور ما، با یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس‌طبیعی مجهز به‌سیستم تزریق سوخت چندنقطه‌ای (MPI) عرضه شد. پیشرانه مذکور حداکثر قدرت 128 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 157 نیوتون‌متر را تولید می‌کند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک روانه چرخ‌های جلو این خودرو کره‌ای جوان‌پسند می‌کند. هیوندای ولستر با مجهز شدن به‌پیشرانه و گیربکس مذکور، برای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت در سیکل ترکیبی، به 5.7 لیتر سوخت نیاز دارد و قادر است طی زمان 11.5 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.سیستم MPI مخفف عبارت Multi Point Injection به‌معنی تزریق چندنقطه‌ای است و در این سیستم، انژکتور سوخت را با فشار بالا درون منیفولد هوا اسپری می‌کند؛ سپس مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندر می‌شود و می‌سوزد. محاسبه این مورد ‌که در هر لحظه چه‌مقدار سوخت به‌منیفولد هوا تزریق شود، برعهده ECU خودرو است که این کار را با استفاده از انواع سنسورها انجام می‌دهد. مهم‌ترین مزیت پیشرانه‌های MPI، استهلاک بسیار پایین آن‌هاست. مشخصات فنی هیوندای ولستر مدل 2016 کمی با مدل‌های قبلی متفاوت است و این خودرو در سال 2016 با پیشرانه مجهز به‌سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) و گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) به‌ایران آمد. پیشرانه 1.6 لیتری تنفس‌طبیعی این خودرو درمدل 2016 با بهره‌گیری از سیستم GDI، قدرتمندتر از مدل‌های قبلی است و حداکثر قدرت 138 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 167 نیوتون‌متر را تولید می‌کند.
مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفر تا 100 هیوندای ولستر 2016 به‌ترتیب برابر با 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر و 10.3 ثانیه است که هر دو فاکتور، بهبود قابل توجهی را نسبت به‌مدل‌های قبلی نشان می‌دهد. اما سیستم GDI (Gasoline Direct Injection) چیست؟ در این سیستم، از انژکتورهای مخصوص و گران‌قیمتی استفاده می‌شود که درون محفظه سیلندر قرار می‌گیرند و سوخت را با فشار بسیار بالاتری نسبت به‌سیستم MPI به‌صورت مستقیم درون محفظه سیلندر تزریق می‌کنند. این کار سبب می‌شود مخلوط سوخت و هوا کامل‌تر بسوزد که نتیجه آن، یک پیشرانه پربازده‌تر، کم‌مصرف‌تر و البته پاک‌تر است. البته پیشرانه‌های GDI درمقایسه با نمونه‌های MPI عیب‌هایی نیز دارند که از آن ‌جمله می‌توان به‌حساسیت بیش‌تر نسبت به‌کیفیت سوخت و جرم‌ گرفتن قسمت پشت سوپاپ‌ها در درازمدت اشاره کرد.هیوندای ولستر مدل 2016 با گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه در بازار کشور ما عرضه شده است و گیربکس‌های دوکلاچه که عموما با نام DCT (Dual Clutch Transmission) شناخته می‌شوند، نوعی از گیربکس‌های اتوماتیک هستند که از دو عدد کلاچ بهره می‌گیرند؛ یک کلاچ با دنده‌های زوج و کلاچ دیگر که با دنده‌های فرد و دنده‌عقب درگیر است. وجود این دو کلاچ سبب می‌شود در زمان تعویض دنده، ارتباط بین پیشرانه و گیربکس قطع نشود که نتیجه آن، تعویض دنده بسیار سریع با حداقل هدررفت نیروی پیشرانه است. به‌همین دلیل اکثر خودروهای اسپرت دنیا از این نوع گیربکس استفاده می‌کنند.

هاچ‌بک سه‌در کره‌ای؛ جذاب و پرطرفدار در بازار ایران

امکانات رفاهی هیوندای ولستر
در کشور ما، همیشه خودروهای کره‌ای را با آپشن‌های کامل می‌شناسند و اکثر هیوندای ولسترهای واردشده به‌کشور ما، از نوع فول‌آپشن هستند و نسبت به‌سال تولید و قیمت خود، امکانات رفاهی مناسبی را فراهم می‌کنند. البته مدل 2016 این خودرو علاوه‌بر ارتقای فنی، از نظر سطح امکانات رفاهی نیز کمی بهبود یافته است و امکاناتی مثل فرمان سه‌حالته، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان و حالت رانندگی اقتصادی (Eco-Mode) را نیز به‌همراه دارد که در مدل‌های 2014 و 2015 موجود نیست. ناگفته نماند که هیوندای ولستر نیز مانند بسیاری از خودروهای کره‌ای دیگر، از مبادی مختلفی وارد کشور ما شده است و نسخه‌های کم‌آپشن‌تر آن نیز در بازار یافت می‌شود.

ایمنی هیوندای ولستر
هیوندای ولستر در نسخه‌های فول‌آپشن به‌امکاناتی مانند کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS) و شش عدد ایربگ مجهز است تا درزمینه امنیت سرنشینان نیز کمبود خاصی نداشته باشد. البته برخی نسخه‌های کم‌آپشن این خودرو نیز در بازار وجود دارند که فاقد سیستم کنترل پایداری هستند و تنها از دو عدد ایربگ بهره می‌برند. این خودرو کره‌ای جذاب درسال 2011 تست‌های ایمنی موسسه معتبر Euro Ncap را با موفقیت پشت سر گذاشته و با کسب پنج ستاره ایمنی، نتیجه درخشانی را حاصل کرده است.

جمع‌بندی مشخصات فنی هیوندای ولستر
دربخش پایانی بررسی مشخصات فنی هیوندای ولستر می‌توان گفت که این خودرو از نقاط قوتی همچون طراحی متفاوت و جوان‌پسند، رنگ‌های شاد و متنوع، پیشرانه کم‌استهلاک و آپشن‌های نسبتا کاملی برخوردار است. درمقابل، باید از مواردی مثل عملکرد فنی معمولی، فضای اندک ردیف عقب و بازار خریدوفروش متوسط نیز به‌عنوان نقاط ضعف هیوندای ولستر یاد کرد. بااین‌ وجود می‌توان خرید هیوندای ولستر را به‌جوانانی توصیه کرد که بیش‌تر از عملکرد فنی، به‌دنبال جذابیت‌های بصری خودروهای اسپرت هستند و یک هاچ‌بک جمع‌وجور نسبتا کم‌هزینه می‌خواهند که برای چندسال پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =