بازار خودرو

قرعه‌کشی خودرو سال آینده برداشته خواهد شد و برای این فرایند یک برنامه در حال تدوین است. از زمانی که در وزارت صمت مستقر شده‌ام، 10اولویت را در دستور کار قرار دادم که یکی از آن‌ها صنعت خودرو است.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت خودرو در سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری ازجمله کسری نقدینگی مواجه بوده، این کمبود نقدینگی باعث شده است تولید روند کاهشی داشته باشد و توسعه‌ محصول به‌سختی انجام شود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، وزیر جدید صمت برنامه افزایش تولید و حذف قرعه‌کشی را در نظر گرفت. سیدرضا فاطمی‌امین در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» تاکید کرد سال آینده آن‌قدر خودرو تولید خواهد شد که قرعه‌کشی موضوعیت خود را از دست خواهد داد.

برنامه تولید ۱.۶میلیون دستگاه خودرو برای سال آینده در نظر گرفته شده است. بر این اساس، به غیر از تولید سایرخودروسازان و تولید محصولات تجاری، دو خودروساز بزرگ کشور سال آینده باید هر کدام بیش از ۷۰۰هزار خودرو سواری تولید کنند. این میزان تولید نیازمند نقدینگی بسیار بالاست. در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید محصول تارا اتوماتیک شرکت ایران‌خودرو با وزیر صمت و مدیرعامل ایران‌خودرو به گفت‌وگوهایی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

اعلام سازوکار جدید قیمت‌ خودرو؛ به‌زودی

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت

آیا با حذف قرعه‌کشی خودرو قرار است قیمت‌ها آزاد شود؟

قرعه‌کشی خودرو سال آینده برداشته خواهد شد و برای این فرایند یک برنامه در حال تدوین است. از زمانی که در وزارت صمت مستقر شده‌ام، 10اولویت را در دستور کار قرار دادم که یکی از آن‌ها صنعت خودرو است. در این مدت تمام گلوگاه‌ها و موانع بررسی شده، یکی از این مسائل، بحث تامین مالی خودروسازان است. بنابراین با برنامه‌هایی که وجود دارد، می‌توانم از طرف خودروسازان قول بدهم که سال آینده آن‌قدر خودرو تولید خواهد شد که قرعه‌کشی موضوعیت پیدا نمی‌کند.

آیا قیمت‌ها آزاد خواهند شد یا خیر؟

ببینید؛ سازوکاری در این خصوص داریم که در آینده اعلام خواهیم کرد. اما به نظر ما قیمت‌ خودرو در بازار، غیرمنطقی است که باید کاهش پیدا کند.

چه برنامه‌ای برای کاهش قیمت تمام‌شده خودرو وجود دارد؟

۹برنامه در این خصوص تعریف کرده‌ایم که بخشی از آن برعهده خودروسازان و بخشی هم بر عهده وزارت صمت است. به سمتی خواهیم رفت که قیمت‌های بازار کاهش پیدا خواهد کرد. با برنامه‌ریزی انجام‌شده تا پایان سال ۱۰۰هزار دستگاه خودرو بیش‌از برنامه‌ تولید در سال جاری خودرو تولید خواهد شد.

برای سال ۱۴۰۱ نیز تولید به بالای یک‌میلیون ۶۰۰هزار دستگاه خواهد رسید. ضمن این‌که تاکید می‌کنم دیگر قرعه‌کشی نخواهیم داشت. به نظرم شرایط صنعت خودرو رو به جلو است.

در بحث تامین قطعات نیز شاهد کسری هستیم. چه برنامه‌ای برای حل این مساله وجود دارد؟

یک‌سری کسری وجود داشت که اخیرا برطرف شده است. برنامه‌های دقیقی را نیز خودروسازان به‌صورت هفتگی در اختیار من قرار

می‌دهند.

به لحاظ اشتغالی که وجود دارد، خودروسازان بزرگ برای ما بسیار اهمیت دارند. ضمن این‌که خودرو به‌نوعی مظهر صنعت ایران است. مشکلاتی در صنعت خودرو کشور وجود دارد و به آن واقف هستیم. از مدیران این صنعت خواسته‌ایم در کوتاه‌ترین زمان کیفیت خودروها را افزایش بدهند. این مساله شدنی است.

بحث کشف قیمت و عرضه خودرو در بورس کالا هم مطرح است. آیا شما برنامه‌ای برای این کار در نظر دارید؟

خیر؛ عرضه خودرو در بورس کالا اصولا دارای مفهوم درستی نیست. بورس یک سازوکار دارد که برای یک‌سری اجناس خاص مناسب است و خودرو اصلا در زمره مصادیق این کالاها قرار نمی‌گیرد.

بحث واردات خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چرا مخالفت با واردات وجود دارد؟

واردات خودرو می‌تواند در مجموع مفید باشد. اما درحال‌حاضر که تراز تجاری کشور دچار مشکل است، شاید واردات صحیح و مناسب نباشد و تا زمانی که این مشکل در تراز ارزی کشور وجود دارد، عملا نمی‌توان به سمت آزادسازی واردات رفت اما برای صنعت خودرو مشکلی ایجاد نمی‌کند.

چشم‌انداز صادرات خودرو چگونه خواهد بود؟

هرچند امسال امکان صادرات خودرو را داریم، اما باتوجه به نیاز داخل، درخواست من این است که خودروسازان در سال جاری چندان بر بحث صادرات تمرکز نکنند. البته امکان صادرات قطعه وجود دارد. در مورد صادرات خودرو برای سال آینده البته ما از ابتدای کار برنامه‌هایی داشتیم و سازمان توسعه تجارت با خودروسازان جلساتی را برگزار کرده‌اند و برنامه‌های صادراتی به کشورهای دیگر را در پیش گرفته‌اند. صادرات خودرو سه معنی دارد؛ یکی این‌که ما از ایران، خودرو کامل را صادر کنیم. مورد دیگر این‌که قطعات خودرو صادر کنیم. مورد سوم این است که در کشورهای دیگر خط تولید داشته باشیم. این خط درحال‌حاضر در آذربایجان فعال است و در چند کشور دیگر در حال فعال‌سازی است که خبر آن به‌زودی اعلام خواهد شد.

یک‌سری خطوط خودروسازان در کشورهای دیگر به‌طور کامل متوقف شده است. آیا قرار است همان خطوط دوباره فعال شوند؟

مدیران صنعت خودرو به‌موقع این خبر را اعلام می‌کنند. اما خبر بسیار خوبی در راه است. فکر می‌کنم در ماه‌های آینده حداقل یکی از خطوطی که در خارج از ایران داریم، فعال خواهد شد. در یک کشور دیگر ما دو خط تولید خودرو داریم. طی آبان‌ماه به آن کشور سفری انجام خواهم داد و با نخست‌وزیر و مدیران صنعتی این کشور جلساتی دارم که امیدوارم خط تولید ایران‌خودرو و سایپا در آن‌جا فعال شود.

تولید ۱.۶میلیون دستگاه خودرو با برنامه تامین نقدینگی وزارت صمت

فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو

با توجه به کمبود نقدینگی و بدهکاری خودروسازان به قطعه‌سازان بحث افزایش تیراژ و رسیدن به ۱.۶میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۱ چگونه مدیریت خواهد شد؟

افزایش تولید به برکت همکاری ویژه‌ای رقم خواهد خورد که قطعه‌سازان به‌عنوان زنجیره‌ تامین ما دارند و ما از این بابت باید تشکر و قدردانی از آن‌ها داشته باشیم. با تمهیداتی که آقای وزیر در نظر گرفته‌اند، این معضل را هم برطرف خواهیم کرد. تا امروز سعی کردیم با تبدیل دارایی‌های غیرمولد به دارایی‌های مولد، بحث تامین نقدینگی را حل کنیم. همچنین تا به امروز بحث کاهش هزینه‌ها را هم در دستور کار قرار دادیم و توانستیم تا این مرحله جلو بیاییم. برنامه‌های جدید وزارت صمت در آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت و آینده‌ای متحولانه برای صنعت خودرو خواهیم داشت.

درخصوص صادرات محصولات ایران‌خودرو چه برنامه‌ای دارید؟

محصولات جدید ایران‌خودرو به‌خصوص تارا استانداردهای ۸۵گانه را پاس می‌کند و امکانات بسیاری برای آن در نظر گرفته شده است. به‌زودی امکانات دیگری هم به این خودرو افزوده خواهد شد. بنابراین این قابلیت برای خودرویی مانند تارا وجود دارد که صادرات داشته باشد. به همین منظور درحال‌حاضر بازاریابی‌های لازم در حال انجام است. آقای وزیر به ما درخصوص صادرات خودرو دستور داده‌اند. صادرات محصولات ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته تا ۶.۵ برابر افزایش پیدا کرده است و این آهنگ ادامه پیدا خواهد کرد.

بازارهای جدید خودروسازان چه کشورهایی خواهد بود؟

به‌زودی یکی از خطوط تولید ما در خارج از کشور فعال خواهد شد. همچنین سایر خطوط نیز یکی پس از دیگری فعال خواهد شد. البته ما بازارهای هدف خود را به بازارهای فعلی و گذشته محدود نکرده‌ایم و به بازارهای جدید هم ورود کرده‌ایم و خودروها در حال عرضه هستند. این بازارها هم با توجه به دستورات وزارت صمت به بازارهای قبلی اضافه خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =