موتورسیکلت های بنلی

در مسابقات دوچرخه سواری، سوپربایک‌های بریتانیایی و جهانی نیز از لاستیک‌های پیرلی (یا در گذشته Metzler) استفاده می‌شد؛ اما در این میان یک استثنا وجود دارد و آن هم مهم‌ترین رقابت موتورسیکلت‌های دنیاست.

به گزارش «اخبار خودرو»،ارائه استراتژی کنترل تایرهای مصرفی حین حضور در رقابت‌های موتوراسپرت جدید نیست. حتی در مسابقات موتورسیکلت هم این تکنیک‌ها خاص و منحصربه‌فرد نیستند. پیرلی تنها تامین‌کننده لاستیک در فرمول‌یک و همچنین مسابقات قهرمانی رالی جهان «WRC» است. در مسابقات دوچرخه سواری، سوپربایک‌های بریتانیایی و جهانی نیز از لاستیک‌های پیرلی (یا در گذشته Metzler) استفاده می‌شد؛ اما در این میان یک استثنا وجود دارد و آن هم مهم‌ترین رقابت موتورسیکلت‌های دنیاست. زیرا تیم‌های MotoGP باید از تایرهای میشلن استفاده کنند و تا سال 2023 این قرارداد بسته شده است. اما آیا استراتژی‌های کنترل تایر در موتوراسپرت واقعا به کسب نتایج بهتر منجر می‌شوند؟ در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد.

رقابتی که بی‌عیب نیست

اول از همه، باید یک چیز را حذف کنیم. بدبین‌ها فکر می‌کنند تایرهای کنترلی فقط شیوه‌ای برای ارگان‌های بین‌المللی موتوراسپرت همچون دورنا، IRTA، FIM و MSVR هستند تا جیب خود را پر از پول کنند، اما چنین نیست. این سازمان‌ها توسط افرادی اداره می‌شوند که علاقه زیادی به ورزش‌های موتوری دارند، به همین دلیل چنین تصمیماتی را فقط برای ثروتمند شدن نمی‌گیرند (اگرچه در هر صورت این اتفاق رخ می‌دهد). به‌رغم قراردادهای چندمیلیون دلاری با تایرسازان که سال به سال امضا می‌شود اما موضوع اصلی پول نیست. اگر همه شرکت‌کنندگان تایرهای یکسانی داشته باشند، هیچ فردی مزیت یا عیبی در مسابقه ندارد و این امر باعث کاهش بار رقابتی می‌شود. در واقع مخالفت با این موضوع در ظاهر دشوار است، به‌ویژه در مسابقات موتورسواری سطح بالا که برخی تیم‌ها ممکن است از همکاری سازنده تایر نیز برخوردار شوند. آنها ممکن است تایرهای خاصی را دریافت کنند که در دسترس هیچ تیم دیگر یا حتی سایر افرادی که از تایرهای همان سازنده استفاده می‌کنند، نباشد.

این رقابت به نفع چه کسی تمام می‌شود؟

خواه میشلن در MotoGP باشد یا پیرلی در BSB و WSBK حضور داشته باشد. اما اینکه آنها بین راننده‌ها رقابت ندارند به این معنی است که واقعا مجبور نیستند برای ارتقای محصول خود تلاش کنند و هر کاری را انجام دهند. توسعه و سرمایه‌گذاری تیم‌های MotoGP و کارخانه‌های موتورسازی برای برنده شدن در مسابقات، خارج از محسبات ماست. اما هردو باید با شرکت‌های تایرساز مطابقت داشته باشند، اگر به همه شرکت‌های تایرسازی اجازه دهید که خودی نشان دهند، آن‌ها تمام تلاش خود را خواهند کرد و نتیجه نهایی توسعه سریع تایرها در موتوجی‌پی خواهد بود که در نهایت به معنای تایرهای بهتر برای ما «مصرف‌کنندگان» است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =