کيا سورنتو

کیا سورنتو درکنار برادر ناتنی‌اش هیوندای سانتافه درسال‌های حضور در بازار ایران رقبای ژاپنی زیادی را زخمی کرده‌اند؛ اما سامورایی‌ها نیز بیکار ننشسته‌ و سعی دارند با تکیه بر نقاط قوت خاص خود، خریداران بیش‌تری را به‌خود جذب کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر 2016 دو خودرویی هستند که «دنیایخودرو» قصد دارد بهبررسی و مقایسه آنها از نظر مشخصات فنی، طراحی، امکانات رفاهی، ایمنی و... بپردازد.

کیا سورنتو درکنار برادر ناتنیاش هیوندای سانتافه درسالهای حضور در بازار ایران رقبای ژاپنی زیادی را زخمی کردهاند؛ اما ساموراییها نیز بیکار ننشسته و سعی دارند با تکیه بر نقاط قوت خاص خود، خریداران بیشتری را بهخود جذب کنند. ناگفته نماند که قیمت میتسوبیشی اوتلندر 2016 حدود یکمیلیاردتومان و قیمت سورنتو مدل 2015 نیز حدود یکمیلیارد و 500 میلیونتومان برآورد شده است. درچنین شرایطی با «دنیایخودرو» همراه باشید تا بررسی کنیم کیا سورنتو بخریم یا میتسوبیشی اوتلندر؟

معرفی کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر 2016

کیا سورنتو نخستینبار درسال 2002 معرفی شد و تاکنون چهار نسل از آن در بازارهای دنیا عرضه شده است. نسل مورد نظر ما، نسل سوم این خودرو است که در سال 2015 معرفی و چندماه بعد بهبازار کشور ما راه پیدا کرد. این نسل از کیا سورنتو تا سال 2017 در تعداد بالایی وارد ایران شد و فروش خوبی را تجربه کرد؛ اما معرفی نسخه فیسلیفت آن در سال 2018 تقریبا همزمان با ممنوعیت واردات خودرو بهایران بود و اندک نسخههای فیسلیفت آن پس از تاخیری طولانی از گمرک ترخیص شدند. البته ما بهدلیل تعداد اندک و قیمت نجومی این نسخههای فیسلیفت، کیا سورنتو نسل سوم قبل از فیسلیفت را برای مقایسه با میتسوبیشی اوتلندر مورد بررسی قرار دادیم.

تنها نسلی از میتسوبیشی اوتلندر که در بازار کشور ما عرضه شد، نسل سوم آن بود که ابتدا با مدل 2014 بهایران آمد؛ اما بهدلیل چهره نهچندان زیبا، خیلی در بازار مورد استقبال قرار نگرفت. گویا مدیران میتسوبیشی هم چندان از ظاهر این فرزند قدبلند خود راضی نبودند؛ چراکه در سال 2016 یک فیسلیفت اساسی (Major) را برای آن تدارک دیدند. این فیسلیفت، چهره میتسوبیشی اوتلندر را در نماهای جلو و عقب بهصورت کامل دگرگون و البته بسیار زیباتر از قبل کرد. عرضه نسخه فیسلیفت میتسوبیشی اوتلندر توسط شرکت آرینموتور جایگاه این خودرو را در بازار کشور ما تقویت کرد و هرچند این ژاپنی الماسنشان نتوانست در حد رقبای کرهای خود پرفروش شود، اما طرفداران خاص خود را در بازار دارد.

مقایسه طراحی کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر 2016

نمای ظاهری نسل سوم کیا سورنتو بهگونهای است که طراحی آن بهواسطه برخورداری از خطوط ساده و درعینحال مستحکم، شباهت فراوانی به SUV های آمریکایی دارد. این سبک طراحی سبب شده است کیا سورنتو چهرهای نسبتا خشن و مردانه پیدا کند و از استایل نرم و فانتزی خودروهای کرهای فاصله بگیرد. این سادگی و استحکام، درون کابین کیا سورنتو نیز ادامه یافته و شاهد داشبوردی با خطوط برجسته و چیدمان منظم هستیم که هرچند ارگونومی مطلوبی دارد، اما کیفیت بصری متریال استفادهشده در شأن خودرویی با این قیمت نیست. ظاهر میتسوبیشی اوتلندر را نیز میتوانیم بهسهبخش تقسیم کنیم. بخش دماغه خودرو بهلطف ترکیب جذاب چراغها، جلوپنجره و قطعات کرومی روی سپر، نمایی بسیار زیبا و لوکس دارد و نمای عقب میتسوبیشی اوتلندر نیز ساده اما هماهنگ طراحی شده است و نمره قابل قبولی میگیرد. اما پاشنهآشیل طراحی این خودرو را میتوانیم نمای جانبی آن درنظر بگیریم که با کاربرد خطوط بسیار ساده و اتوکشیده، چهرهای جعبهای شکل بهمیتسوبیشی اوتلندر داده است. داشبورد میتسوبیشی اوتلندر نیز بهصورت رانندهمحور طراحی شده و ارگونومی بسیار مطلوبی را ارائه میدهد؛ اما طرح نامتقارن آن چندان عامهپسند نیست و اکثر افراد داشبورد کیا سورنتو را زیباتر میدانند. کیفیت متریال داشبورد میتسوبیشی اوتلندر نیز کمابیش شبیه بهرقیب کرهای است و در آن شاهد متریالی با دوام مناسب اما ظاهر نهچندان لوکس و جذاب هستیم.

مقایسه فنی کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر 2016

حال نوبت آن رسیده که سورنتو و اوتلندر را از نظر فنی مورد بررسی قرار دهیم. کیا سورنتو نسل سوم با یک پیشرانه چهار سیلندر 2.4 لیتری تنفسطبیعی در بازار کشور ما عرضه شده و این پیشرانه بهکمک سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) قادر است حداکثر 188 اسببخار قدرت و 240 نیوتونمتر گشتاور تولید کند که این میزان از قدرت و گشتاور توسط یک گیربکس ششسرعته اتوماتیک و سیستم تمامچرخمتحرک AWD روانه هر دو محور این کُرهای درشتاندام میشود. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفر تا 100 رسمی کیا سورنتو نیز بهترتیب برابر با 9.4 لیتر در 100 کیلومتر و 11 ثانیه است.

پیشرانه میتسوبیشی اوتلندر نیز از نوع تنفسطبیعی و با حجم مشابه پیشرانه کیا سورنتو است که حداکثر قدرت 168 اسببخار و حداکثر گشتاور 222 نیوتونمتر را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) و سیستم 4WD روانه هر دو محور میتسوبیشی اوتلندر میکند. میتسوبیشی اوتلندر برحسب اعداد اعلامی کارخانه، کمی بهتر از کیا سورنتو عمل میکند و مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفر تا 100 رسمی آن بهترتیب 9.3 لیتر در 100 کیلومتر و 10.8 ثانیه است. ناگفته نماند که تعداد محدودی از نسخههای پلاگین-هیبرید میتسوبیشی اوتلندر موسوم بهاوتلندر PHEV نیز در بازار کشور ما موجود هستند.

تفاوت آپشنهای کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر

خودروسازان کرهای درسالهای اخیر خیلی دستودلباز شدهاند و محصولات خود را با انواع و اقسام آپشنهای روز دنیا روانه بازار میکنند تا بیش از پیش رقبای خود (بهخصوص ژاپنیها) را تحتفشار بگذارند. داستان امروز ما نیز همینطور است و هرچند میتسوبیشی اوتلندر خودرو کمآپشنی محسوب نمیشود، اما مقابل کیا سورنتو حرف چندانی برای گفتن ندارد.

از جمله آپشنهای شاخص نسخه فولآپشن میتسوبیشی اوتلندر (تیپ 5) میتوانیم بهکیلس استارتر، کروزکنترل، سانروف، گرمکن صندلیهای جلو، گرمکن غربیلکفرمان، تنظیم برقی صندلی راننده، تهویهمطبوع اتوماتیک دوکاناله، دیلایت، سیستم مالتیمدیا با مانیتور لمسی و هشت بلندگو، در صندوقبار برقی، دوربین 360 درجه، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور نور، سنسور باران و اشاره کنیم. اما نسخههای فولآپشن کیا سورنتو GT-Line با تجهیز بهمواردی همچون اتوپارک، گرمکن صندلیهای عقب، سردکن صندلیهای جلو، سقف پانوراما، کروزکنترل هوشمند، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو، سیستم صوتی حرفهای اینفینیتی، تنظیم حالت رانندگی (Drive Mode) سهحالته، چراغهای جلو با تنظیم ارتفاع اتوماتیک و قابلیت چرخش در پیچها (AFS)، کولباکس و فرصت نفس کشیدن بهمیتسوبیشی اوتلندر را نخواهند داد.

مقایسه ایمنی کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر

درمقایسه کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر از نظر ایمنی فعال، بازهم برتری با فرزند کیاست و این خودرو بهلطف امکاناتی همچون هشداردهنده نقاط کور، سیستم پیشگیری از تصادف عقب و هشداردهنده عدمرانندگی بین خطوط، از رقیب خود جلو میافتد. البته میتسوبیشی اوتلندر تیپ 5 نیز خودرو دستوپا بستهای نیست و با وجود سیستم کنترل شتاب ناگهانی درکنار دیگر سیستمهای ایمنی معمول خودروهای این رده قیمتی، ایمنی مناسبی را برای سرنشینان خود بهارمغان میآورد. دربخش ایمنی غیرفعال نیز هر دو خودرو با وجود هفت ایربگ، بسیار کارآمد ظاهر میشوند. هردو خودرو مورد بحث موفق شدهاند در تستهای تصادف موسسه Euro Ncap امتیاز درخشان 5 ستاره را کسب کنند. البته میانگین امتیازهای میتسوبیشی اوتلندر کمی بالاتر از کیا سورنتو بوده است.

مقایسه شرایط بازار و جمعبندی نهایی

کیا سورنتو راحتتر از خودرویی مانند میتسوبیشی اوتلندر خرید و فروش میشود و از نظر گستردگی خدمات پس از فروش، فراوانی قطعات یدکی و قیمت این قطعات نیز برتری با کیا سورنتو است. البته میتسوبیشی اوتلندر نیز بهعنوان یک خودرو اصیل، اوضاع چندان بدی از این جنبهها ندارد و خیلی مالک خود را آزردهخاطر نخواهد کرد و قیمت میتسوبیشی نیز بهعنوان نماینده ژاپنی بازار کراساوورهای ایران در برابر رقبای کرهای مناسب است. بهعنوان کلام آخر درمقایسه کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر 2016 باید گفت که هر دو خودرو میتوانند بهخوبی در نقش یک کراساوور مدرن، جادار و کمدردسر ظاهر شوند. درنگاه نخست بهنظر میرسد کیا سورنتو با توجه بهمواردی مثل بازار خریدوفروش داغتر، آپشنهای بیشتر، رانندگی لذتبخشتر و خدمات پس از فروش گستردهتر بتواند برنده قاطع این رقابت باشد. اما وقتی بهبرچسب قیمتی دو خودرو نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که میتسوبیشی اوتلندر بیش از 50 درصد ارزانتر از کیا سورنتو در بازار معامله میشود. این درصد بالا در این محدوده قیمتی مبلغ بالایی است و بههمین خاطر محصول میتسوبیشی خیلی ارزندهتر ظاهر میشود. از این رو اگر مبلغ پرداختی برای خودرو اهمیت چندانی برایتان ندارد، عاشق آپشنهای رنگارنگ و کابینهای پردکمه هستید و معمولا پس از یکی دو سال خودرو خود را عوض میکنید، برای خرید سورنتو اقدام کنید. اما اگر دید بلندمدتتری دارید و خیلی ظاهربین نیستید، میتوانید بهخرید میتسوبیشی اوتلندر بیندیشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =