رنو ساندرو کارکرده

رنو ساندرو و پژو 206 نیز دو مورد از برترین هاچ‌بک‌های بازار ایران طی دهه گذشته بوده‌اند. یکی از آن‌ها توسط پارس‌خودرو و دیگری توسط ایران‌خودرو مونتاژ می‌شود و با وجود توقف تولید رنو ساندرو، این دو خودرو همچنان رقبای مطرحی برای یکدیگر محسوب می‌شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروهای هاچ‌بک از گذشته‌های دور تاکنون مورد توجه مشتریان در بازار خودرو ایران بوده‌اند و تقریبا تمام شرکت‌های خودروسازی ایران یک یا چند هاچ‌بک را در سبد محصولات خود ارائه می‌دهند. رنو ساندرو و پژو 206 نیز دو مورد از برترین هاچ‌بک‌های بازار ایران طی دهه گذشته بوده‌اند. یکی از آن‌ها توسط پارس‌خودرو و دیگری توسط ایران‌خودرو مونتاژ می‌شود و با وجود توقف تولید رنو ساندرو، این دو خودرو همچنان رقبای مطرحی برای یکدیگر محسوب می‌شوند.

پژو 206 محصولی اسطوره‌ای در صنعت‌خودرو کشورمان محسوب می‌شود که از سال 1380 تاکنون توسط ایران‌خودرو تولید می‌شود. هم‌اکنون دو نسخه تیپ 2 و تیپ 5 از این محصول درحال عرضه هستند که هر دو نسخه طرفداران بسیاری دارند. پژو 206 تیپ 5 از ابتدای تولید درایران تاکنون با خودروهای بسیاری از جمله رنو ساندرو، ام‌وی‌ام 315 و برلیانس H320 به‌رقابت پرداخته است.
درسوی دیگر رقابت نسل اول رنو ساندرو قرار دارد که درفاصله‌سال‌های 1394 تا 1398 توسط پارس‌خودرو مونتاژ و به‌بازار عرضه شد. رنو ساندرو درحقیقت نسخه هاچ‌بک رنو لوگان یا تندر 90 محسوب می‌شود که با اندکی تاخیر به‌ایران رسید و پس از مدت کوتاهی به‌دلیل قطع همکاری رنو با شرکای ایرانی از خط‌تولید پارس‌خودرو حذف شد. امروزه نسخه‌های کارکرده این خودرو رقیب قابل قبولی برای پژو 206 تیپ 5 صفرکیلومتر هستند و از همین رو «دنیای‌خودرو» قصد دارد با بررسی این دو مدل خودرو ارزشمندترین گزینه خرید در بین آن‌ها را معرفی کند.

معرفی رنو ساندرو و پژو 206
کمتر کسی است که امروزه با چهره پژو 206 آشنا نباشد؛ چراکه تولید طولانی‌مدت این خودرو موجب شده است ظاهر جذاب آن برای بینندگان و عابران به‌منظره‌ای عادی تبدیل شود. پژو 206 براساس اصول طراحی دهه 1990 و 2000 پژو طراحی شده که مشخصه آن چراغ‌های قطره‌ای شکل، جلوپنجره کوچک و گلگیرهای پف‌کرده هستند. این ظاهر زیبا و متناسب یکی از نکات مثبت پژو 206 از ابتدای تولید تاکنون بوده است و کابین پژو 206 نیز ظاهری متعلق به 20 سال پیش دارد؛ هرچند درمقایسه با بسیاری از محصولات ارزان‌قیمت بازار فعلی زیباتر به‌نظر می‌رسد. این کابین از پلاستیک مشکی‌رنگ تشکیل شده و مشخصه بارز آن پیشروی داشبورد تا میانه ردیف جلو است. طراحی داخلی پژو 206 ارگونومیک است و راننده برتمام قسمت‌های آن تسلط دارد؛ هرچند فضای اندک ردیف عقب همچنان مشکل سرنشینان عقب پژو 206 محسوب می‌شود؛ اما باید گفت که این مشکل درتمام خودروهای هاچ‌بک موجود در بازار دنیا وجود دارد.
پیشرانه نصب‌شده روی پژو 206 تیپ 5، موتور مشهور TU5 است که یکی از موتورهای پرکاربرد ایران‌خودرو طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود. این پیشرانه 1.6 لیتر حجم داشته و قادر است حداکثر 105 اسب‌بخار قدرت و 142 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند و عمل انتقال قدرت نیز از طریق گیربکس پنج‌سرعته دستی صورت می‌گیرد. مصرف سوخت اقتصادی پژو 206 که حدود 6.5 لیتر در 100 کیلومتر برآورد می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت این خودرو از ابتدای تولید تاکنون بوده است.
پژو 206 تیپ 5 طی دو دهه گذشته با دستکاری‌های مختلفی از سوی ایران‌خودرو مواجه شده است و در بازه‌ای کوتاه ایران‌خودرو سنسور دنده‌عقب و چراغ‌هایی با گرافیک جدید را به‌این محصول افزود؛ اما طی دو سال اخیر سنسور پارک عقب، ترمزهای دیسکی عقب و سی‌دی‌پلیر از پژو 206 حذف شده‌اند. درحال حاضر این خودرو به‌امکانات ساده‌ای همچون چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، سیستم صوتی با چهار بلندگو، دو کیسه هوا، سیستم تهویه اتوماتیک و آینه‌های برقی به‌همراه گرمکن مجهز است.
نسل اول رنو ساندرو در سال 2009 وارد بازار جهانی شد؛ اما ظاهر آن بسیار ساده‌تر از خودروهایی است که در زمان مشابه معرفی شدند. سبک کلی طراحی رنو ساندرو ساده است و جزئیات کمی در قسمت‌های مختلف بدنه خودرو مشاهده می‌شود. چراغ‌های ساده و بزرگ، خط منحنی نمای جانبی و سپرهای حجیم جلو و عقب از ویژگی‌های بارز طراحی ساندرو محسوب می‌شوند که با وجود سادگی از مزیت هماهنگی و هارمونی برخوردار است.
کابین رنو ساندرو کاملا مشابه نسخه پلاس تندر 90 است و همچنان با همان داشبورد بی‌نهایت ساده و کسل‌کننده مواجهیم. سادگی بیش از حد فضای داخلی رنو ساندرو سبب شده است این خودرو درمقابل دیگر محصولات داخلی حرفی برای گفتن نداشته باشد.
طراحی ساده و از مد افتاده رنو ساندرو با کیفیت ساخت و دوام فنی جبران می‌شود؛ جایی که پیشرانه 1.6 لیتری K4M با قدرت 105 اسب‌بخار و گشتاور 140 نیوتون‌متر قرار گرفته و انتقال قدرت نیز از طریق گیربکس پنج‌سرعته دستی صورت می‌گیرد. دوام بالا و استهلاک پایین قوای فنی رنو ساندرو با هیچ‌یک از خودروهای داخلی قابل مقایسه نیست و همین مساله زمینه‌ساز فروش گسترده رنو ساندرو شده است.
با توجه به‌ظاهر ساده رنو ساندرو نباید انتظار داشت که امکانات رفاهی گسترده‌ای در این خودرو وجود داشته باشد. رنو ساندرو در زمینه امکانات رفاهی نیز کاملا ضعیف ظاهر شده است و حتی از پژو 206 ایرانیزه نیز تجهیزات کمتری دارد. شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سیستم تهویه‌دستی، کامپیوتر سفری، سیستم صوتی با چهاربلندگو و دو کیسه هوا اندک امکانات رفاهی رنو ساندرو را تشکیل می‌دهند.

نتیجه‌گیری مقایسه رنو ساندرو و پژو 206
رنو ساندرو کارکرده بخریم یا پژو 206 صفرکیلومتر؟ انتخاب بین رنو ساندرو کارکرده یا پژو 206 صفرکیلومتر درشرایط فعلی بازار کار ساده‌ای نیست و ممکن است تصمیم هرشخص در این زمینه متفاوت از دیگری باشد. با توجه به‌افت کیفیت خودروهای مونتاژی طی چندسال اخیر و حذف بسیاری از امکانات آن‌ها، خرید پژو 206 تیپ 5 همانند دهه 80 خورشیدی لذت‌بخش نیست. درحقیقت با خرید پژو 206 تیپ 5 صفرکیلومتر، شما مالک پژو ایرانی‌شده‌ای هستید که هرکدام از قطعات آن با دیگر محصولات ایران‌خودرو مشترک است و دیگر اثری از آن پژو خاطره‌انگیز مشاهده نمی‌شود. علاوه‌برآن با خرید خودروهای صفرکیلومتر داخلی درشرایط فعلی، انبوهی از مشکلات و ایرادهای مونتاژی به‌شما هجوم می‌آورند که رفع هرکدام از آن‌ها نیازمند هزینه قابل توجهی خواهد بود.

کیفیت بالای قطعات درکنار کمبود آن‌ها، سبب شده است آینده رنو ساندرو در بازار مبهم باشد
در سوی دیگر این رقابت، رنو ساندرو کارکرده قرار دارد که در بازه کوتاهی با تکیه بر کیفیت ساخت بالا و استهلاک اندک موفق به‌جلب‌توجه مشتریان ایرانی شد. با این حال خرید رنو ساندرو کارکرده نیز همانند گذشته کم‌خطر نیست و مشکلات مختلفی خریدار این خودرو را تهدید می‌کند. بیش از دو سال است تولید این خودرو متوقف شده و به‌نظر نمی‌رسد درشرایط فعلی رنو برنامه‌ای برای بازگشت این مدل به‌بازار ایران داشته باشد. این مساله به‌معنی کمبود قطعات و لوازم‌یدکی رنو ساندرو در آینده‌ای نزدیک خواهد بود.
از سوی دیگر به‌مرور تقاضا برای خرید خودروهایی که تولید و عرضه آن‌ها متوقف می‌شود، کاهش می‌یابد و رنو ساندرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و در آینده ارزش این خودرو دچار افت قابل توجهی خواهد شد. درنهایت چرا باید مشتری چندصد میلیون‌تومان را برای خرید خودرویی هزینه کند که حتی از ساده‌ترین امکانات رفاهی محروم است؟
با مقایسه‌ای ساده و بررسی معایب هر دو مدل خودرو، می‌توان دریافت که با توجه به‌قیمت 206 و رنو ساندرو درنسخه کارکرده که تقریبا در یک بازه قرار دارند، انتخاب هریک از آن‎‌ها، چندان لذت‌بخش و دلنشین نیست. شاید دلیل اصلی آن طراحی قدیمی و تکراری پژو 206 و نبود کمبود قطعات رنو ساندرو باشد. با این حال درشرایط فعلی و با توجه به‌قیمت‌هایی که هر روز در حال صعود هستند، خرید یک خودرو صفرکیلومتر با امکانات رفاهی بیش‌تر و ظاهر بهتر می‌تواند ارزش افزوده بیش‌تری را روانه جیب شما کند. بنابراین برنده رقابت پژو 206 صفرکیلومتر و رنو ساندرو کارکرده درشرایط فعلی قطعا می‌تواند پژو 206 تیپ 5 صفرکیلومتر باشد. همچنین از طرفی در روز سه‌شنبه هفته گذشته دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا قیمت جدید محصولات خود را اعلام کردند. اما بعد از ظهر روز پنجشنبه سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران هرگونه افزایش قیمت خودروهای داخلی را لغو کرده و به‌وزارت صمت دستور داده است قیمت محصولات داخلی را به‌شرایط قبلی بازگرداند. این اتفاق درحالی رخ داده که به‌گفته برخی مسئولان، افزایش قیمت اخیر خودرو براساس مصوبه سران سه‌قوه اعمال شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =