GS250

اگر با بودجه سه‌میلیارد تومانی به‌دنبال خرید یک خودرو سواری بدون زرق و برق، مطمئن و با کیفیت هستید و می‌خواهید سال‌ها بی‌دردسر از آن کار بکشید، دو گزینه مشابه پیش رویتان خواهد بود.

به گزارش «اخبار خودرو»، اگر با بودجه سه‌میلیارد تومانی به‌دنبال خرید یک خودرو سواری بدون زرق و برق، مطمئن و با کیفیت هستید و می‌خواهید سال‌ها بی‌دردسر از آن کار بکشید، دو گزینه مشابه پیش رویتان خواهد بود. گزینه نخست یک دستگاه لکسوس GS250 مدل 2015 بوده که کلا حضور کم‌فروغی را در بازار ایران تجربه کرده و هیچ‌وقت خودرو مطرحی نبوده است. اما گزینه دوم ما خودرویی است که به‌مراتب لکسوس‌تر از لکسوس قبلی است! شاید این جمله درحالت عمومی یک جمله نادرست و بی‌معنی باشد؛ اما علاقه‌مندان به‌خودرو به‌خوبی منظور آن را متوجه خواهند شد. منظور از لکسوس‌تر این است که گزینه دومی که برای خرید در نظر گرفته‌ایم یک لکسوس دیگر اما به‌مراتب اصیل‌تر از گزینه اول است. لکسوس LS460 مدل 2008 پیشنهاد دوم ما برای شماست که می‌توانید با بودجه سه‌میلیارد تومانی خریداری کنید. البته خرید هر کدام از این خودروها اندکی کمتر از سه‌میلیارد تومان برایتان آب می‌خورد و مابقی پول را می‌توانید برای انجام سرویس‌های دوره‌ای پیش روی خودرویتان پس‌انداز کنید. اما کدام لکسوس گزینه بهتری خواهد بود؟ این سوالی است که براساس نیاز شما تصمیم داریم به‌آن پاسخ دهیم.


آشنایی با سدان‌های لوکس تویوتا
گروه تویوتا نخستین خودرو لوکسی را که پس از تاسیس برند لکسوس راهی بازار کرد مدل LS بود. LS یک سدان فول‌سایز بود و تا به‌امروز به‌عنوان پرچمدار خودروهای برند لکسوس از آن یاد می‌شود. این خودرو برای نخستین‌بار در سال 1989 روانه خط‌تولید شد و نسل اول LS تنها پس از پنج سال از خط‌تولید خارج شد تا جای خود را به‌نسل دوم بدهد. پس از آن نسل‌های دوم و سوم LS به‌ترتیب در سال‌های 1994 و 2000 به‌بازار عرضه شدند که هر دو شش سال در بازار حضور داشتند. با فرا رسیدن سال 2006 شاهد عرضه نسل چهارم LS بودیم و این نسل از LS به‌مدت 11 سال روی خط‌تولید لکسوس قرار داشت.
البته لکسوس دو بار در سال‌های 2009 و 2012 این خودرو را فیس‌لیفت کرد. درنهایت سال 2017 شاهد رونمایی از پنجمین نسل پرچمدار لکسوس بودیم که تولید آن تا به‌امروز ادامه دارد. دو سال بعد از این‌که لکسوس مدل LS را برای نخستین‌بار تولید کرد، دست به‌ساخت سدان دیگری با نام GS زد و این مدل نیز سدان لوکسی به‌حساب می‌آمد؛ اما از نظر ابعاد یک کلاس کوچک‌تر از LS بود. البته لکسوس دو سال پیش از تولید مدل GS، یک سدان دیگر با ابعاد کوچک‌تر از LS با نام ES را تولید کرده بود. نسل‌های دوم و سوم از GS به‌ترتیب در سال‌های 1997 و 2005 تولید و به‌بازار جهانی عرضه شدند.
در سال 2011 نیز شاهد تولید آخرین نسل از این سدان بودیم و نسل چهارم GS هم یک بار در سال 2015 دستخوش فیس‌لیفت قرار گرفت و درنهایت تولید آن در سال 2020 برای همیشه متوقف شد. در طول سه‌دهه گذشته دو مدل GS و ES رفته‌رفته از نظر ابعاد هر روز به‌هم نزدیک‌تر می‌شدند و از این حیث لکسوس ترجیح داد مدلی را نگه دارد که موفق‌تر بوده و فروش بیش‌تری را تجربه می‌کند. سابقه حضور این خودرو لوکس ژاپنی در کشور تنها به‌نسل چهارم خلاصه می‌شود و لکسوس LS و GS هر دو حضور جسته و گریخته‌ای را در بازار ایران تجربه کرده‌اند. نسخه قبل و بعد از نخستین فیس‌لیفت نسل چهارم LS تنها درنسخه LS460 در کشورمان عرضه شد که نسبت به‌رقبای آلمانی‌اش بسیار کم‌فروغ بود. GS هم یک بار در نسل سوم در دو نسخه GS430 و GS460 و همچنین بار دیگر با نسخه GS250 در نسل چهارم بازار ایران را بسیار کوتاه تجربه کرده است.

مقایسه لکسوس LS460 با GS250 کارکرده در محدوده 2 میلیارد و 900 میلیون‌تومان


لکسوس اصیل یا با زرق و برق؟
شاید لکسوس LS در کنار دیگر خودروهای لوکس اروپایی و آمریکایی نتواند به‌خوبی جلب‌توجه کند؛ اما وقار و ابهت بالایی که در چهره‌اش نهفته بی‌نظیر است. با وجود این‌که LS مورد نظر حتی در زمان عرضه خود هم چندان طراحی خیره‌کننده‌ای نداشت اما با این حال در اوج سادگی، بی‌نهایت با ابهت است. بعد از گذشت 15 سال شاید طراحی خودرو قدیمی شده باشد؛ اما چیزی از ابهت و وقار آن کاسته نشده است. طراحی GS مورد نظر متعلق به‌سال 2011 بوده و پنج سال از LS جدیدتر است. GS در این نسل همچون نسل قبلی سعی کرده چهره‌ای نسبتا اسپرت از خود در ذهن مخاطب به‌جای بگذارد. حال اگر نسخه F اسپرت آن را خریداری کنید، این چاشنی اسپرت در اوج خود قرار دارد. تا آنجا که سبب شده است طراحی 10 ساله GS کمی جدیدتر از آنچه هست، به‌نظر برسد. اگر بدتان نمی‌آید خودرو بی‌دردسر و با کیفیت شما کمی هم جلب‌توجه کند، GS پیشنهاد بهتری است. اما اگر دوست ندارید ‌توجه دیگران را به‌خود جلب کنید LS را انتخاب کنید. البته ابهت و ابعاد LS به‌قدری زیاد است که اجازه تضمین این موضوع را نمی‌دهد. دربخش کابین نیز همچون نمای بیرون شاهد کابینی کاملا ساده و بسیار بزرگ و با کیفیت برای LS و کابینی نسبتا مدرن با طراحی جذاب برای GS هستیم.

دریایی از امکانات
از آنجا که لکسوس LS پرچمدار خودروهای لوکس ژاپنی است انتظارات از آن بالاست. البته LS با امکانات رفاهی زیادی که دارد به‌خوبی از پس انتظار سرنشینان مشکل‌پسند خود بر آمده است. اگر امکانات رفاهی خودرو برایتان حرف اول را می‌زند، لکسوس و به‌خصوص مدل LS یک گزینه وسوسه‌انگیز برای شماست. کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، تعلیق بادی هوشمند، مدیریت دینامیکی خودرو، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، سیستم توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، ترمز پارک برقی، دی‌لایت و اتولایت، ارتفاع نور اتومات، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، چراغ‌شور، چراغ خوش‌آمدگویی و بدرقه، نورپردازی داخلی، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهارحالته، روکش چرم و تریم چوب، گرمکن، مموری، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی مجهز به 10 اسپیکر، سی‌دی‌چنجر شش‌کاناله، هندزفری و تنظیم هوشمند بلندی صدا، نویگیشن، دوربین عقب، مجموع ایربگ‌ها 10 عدد، پشت‌سری فعال، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتومات دوگانه به‌همراه کنترل رطوبت و سنسور دود، کول‌باکس، صندلی‌ راننده 16 حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر و مموری، صندلی سرنشین جلو 12 حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر، کنسول تاشو عقب، گرمکن و سردکن صندلی جلو و عقب، روکش‌صندلی چرم و تریم چوب داشبورد، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، صندوق برقی با جک، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن، مموری و تنظیم هوشمند در دنده‌عقب، سانروف، بلوتوث، درگاه USB و AUX، پرده برقی و جانبی عقب و ... تنها امکانات استاندارد لکسوس LS460 بوده و باید گفت آپشن‌های سفارشی آن آیتم‌های بسیار جذاب‌تری هم دارد که هنوز هم بسیاری از خودروهای امروزی از آن بی‌بهره‌اند. با وجود این‌که GS250 از سطح امکانات خوبی برخوردار است اما هرگز حریف LS460 فول‌آپشن نخواهد شد. این سدان متوسط لوکس از امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، رانندگی سه‌حالته شامل اکو، نرمال و اسپرت، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه کور، سیستم توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، ترمز پارک برقی، دی‌لایت و اتولایت، ارتفاع نور اتومات، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، نورپردازی داخلی، فرمان با نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهارحالته، روکش چرم و تریم چوب، ایزی اکسس، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی با 12 اسپیکر و هندزفری، مانیتور هشت‌اینچی، دوربین عقب، تاچ‌پد، مجموع ایربگ‌ها 10 عدد، پشت‌سری فعال، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتومات دوگانه با دریچه تهویه عقب، صندلی‌ راننده 10 حالته برقی با تنظیم دو حالته برقی برای گودی کمر و مموری، صندلی سرنشین جلو 10 حالته برقی، گرمکن و سردکن صندلی جلو، روکش صندلی چرم و تریم چوب داشبورد، ایزوفیکس صندلی، ساعت آنالوگ داشبورد، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن، سانروف، بلوتوث، درگاه USB و AUX، شیشه دودی و ... بهره‌مند است.


سدان 8 سیلندر یا 6 سیلندر؟
تفاوت در بخش فنی LS460 و GS250 همچون دیگر بخش‌ها قابل توجه است و یکی مجهز به‌موتور 6 سیلندر و دیگری مجهز به‌یک موتور 8 سیلندر است که دوبرابر مدل قبلی حجم دارد. این مختصرترین توضیحی بود که می‌شد درخصوص میزان اختلاف LS460 و GS250 ارائه داد. با وجود این‌که هر دو سدان روی پلت‌فرم دیفرانسیل عقب سوار شده‌اند و از موتورهای تنفس‌طبیعی و گیربکس‌های اتوماتیک بهره می‌برند، اما LS460 به‌لطف موتور بزرگ‌تر و گیربکسی که دو دنده بیش‌تر نسبت به GS250 دارد، شرایطش بهتر است. LS460 حدود 140 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور نیروی بیش‌تری نسبت به GS250 تولید می‌کند و شتاب بهتر و حداکثر سرعت بیش‌تری نسبت به آن دارد. البته تنها بخشی که GS250 می‌تواند برتر باشد بخش مصرف سوخت و کارکرد پایین آن است. درنهایت با این‌که GS250 با مصرف سوخت ترکیبی نزدیک به 10 لیتر در هر 100 کیلومتر یک خودرو پرمصرف به‌حساب می‌آید، اما باز هم شرایط نسبتا بهتری نسبت به LS460 دارد که میزان مصرف سوخت آن سر به‌فلک کشیده است!

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =