مرسدس‌بنز E200 سدان

کواتراپورته نیز از نظر ابعاد و کلاس‌بندی یک سر و گردن از E کلاس بالاتر بوده و همچون آخرین نسل این خودرو دربازار کشورمان کمیاب است. درادامه ضمن معرفی هر دو سدان اروپایی، ویژگی‌هایشان را با هم مقایسه خواهیم کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، آخرین بازمانده مرسدس‌بنز E کلاس از همان لحظه ورودش به‌بازار ایران با قیمتی فضایی و غیرمنطقی عرضه شد و درحال حاضر نیز نمونه‌های کارکرده آن همچنان قیمت نجومی به‌خود می‌بینند. قیمت‌هایی که آن را فراتر از کلاس خود با رقبایی به‌مراتب گردن‌کلفت‌تر قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال این سدان متوسط لوکس به‌خاطر قیمت‌گذاری نادرستش دربرابر سدان بزرگ لوکسی همچون BMW 730Li قرار می‌گیرد که از نظر فنی به‌طور کامل و مطلق رقابت را به‌آن خواهد باخت. اما امروز قصد نداریم این خودرو را به‌بازی از پیش‌باخته در برابر 730Li بفرستیم. چون این روزها نمونه‌های کارکرده از مرسدس‌بنز E200 مدل 2017 درمحدوده قیمتی شش تا 6.5 میلیاردتومان یک رقیب دیگر به‌نام مازراتی کواتراپورته S مدل 2012 را به‌خود می‌بیند که این روزها در محدوده 5.8 تا 6.2 میلیاردتومان قیمت‌گذاری می‌شود. کواتراپورته نیز از نظر ابعاد و کلاس‌بندی یک سر و گردن از E کلاس بالاتر بوده و همچون آخرین نسل این خودرو دربازار کشورمان کمیاب است. درادامه ضمن معرفی هر دو سدان اروپایی، ویژگی‌هایشان را با هم مقایسه خواهیم کرد.

مقایسه مرسدس‌بنز E200 با مازراتی کواتراپورته S کارکرده در محدوده 6 میلیارد و 200 میلیون‌تومان


خودروهای اصیل اروپایی
مازراتی مدل کواتراپورته را به‌عنوان یک سدان بزرگ لوکس برای نخستین‌بار درسال 1963 معرفی و تولید کرد و درحال حاضر 58 سال از تولید کواتروپورته توسط این لوکس‌ساز ایتالیایی می‌گذرد؛ اما نمی‌توان سن و سال واقعی این خودرو اهل مودنا را بیش از نیم‌قرن دانست. دلیل این امر تولید ناپیوسته کواتراپورته بوده که تاکنون سه‌بار شاهد وقفه در برنامه تولید این خودرو بوده‌ایم. درحال حاضر نسل ششم کواتراپورته از سال 2012 وارد ویترین محصولات مازراتی شده و تولید آن همچنان ادامه دارد. کواتراپورته S مورد نظر ما در این نوشتار متعلق به‌نسل پنجم این خودرو بوده که در بازه زمانی 2003 تا 2012 تولید شده است. نسخه فیس‌لیفت‌شده از نسل پنجم کواتراپورته در سه‌نسخه معمولی، S و GTS درکشور عرضه شد و درنهایت فروش آن با وضع قانون جدید واردات خودرو که ورود خودروهای بالای 2500 سی‌سی را ممنوع می‌کرد متوقف شد. با وجود این‌که گفته می‌شود ریشه‌های مدل E کلاس به‌سال 1953 و خودرو W120 بازمی‌گردد، اما مرسدس‌بنز برای نخستین‌بار در سال 1993 از نام E کلاس برای این خودرو استفاده کرد. نسل اول E کلاس در چهار مدل سدان، استیشن، کوپه و کانورتیبل به‌بازارهای جهانی عرضه شد که به‌تنهایی پاسخگوی نیاز خانوادگی و اسپرت مشتریان باشد. دراصل خودرو W124 که از سال 1985 در سبد محصولات مرسدس‌بنز بود در سال 1993 به E کلاس تغییر نام داد و پس از آن نسل‌های دوم، سوم و چهارم به‌ترتیب درسال‌های 1995، 2002 و 2009 معرفی و روانه بازار شدند. درحال حاضر نیز نسل جدید مرسدس‌بنز E کلاس به‌عنوان نسل پنجم از سال 2016 وارد خط‌تولید شده و نمونه فیس‌لیفت‌شده آن از سال جاری میلادی درهمان چهار نسخه ذکرشده به‌بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

کواتراپورته خاص، E کلاس جدید
بسیاری بر این باورند که درمیان شش نسل موجود از مازراتی کواتراپورته، نسل مورد نظر زیباترین است. حتی با وجود این‌که اکنون 18 سال از طراحی نسل پنجم کواتراپورته می‌گذرد و نسل جدید آن با ظاهری مدرن‌تر هشت‌سالی است که میهمان بازارهای جهانی شده اما همچنان زیبایی نسل پنجم کواتراپورته جایگاه ویژه‌ای نزد علاقه‌مندان به‌خودرو دارد. هنوز هم می‌توان با این نسل کواتراپورته درمیهمانی‌های مهم ثروتمندان خوش درخشید و با کلاس به‌نظر رسید. سبک طراحی این کواتراپورته به‌هیچ‌یک از مدل‌های قبلی این خودرو شبیه نبوده و از این حیث می‌توان طراحی آن را درنوع خود منحصربه‌فرد دانست. البته درزمان ورود به‌کابین برخلاف ظاهر خودرو با طراحی ساده و قدیمی مواجه می‌شوید که چندان خوشایند نیست. درواقع گویی نسل مورد نظر از کواتراپورته بین اسپرت بودن، لوکس بودن و کلاسیک بودن سردرگم است. به‌هرحال هرچه‌هست کواتراپورته همچنان یک انتخاب بسیار خاص و متفاوت به‌حساب می‌آید. برخلاف کواتراپورته، E کلاس جدید نتوانسته شخصیت منحصر به‌فردی از خود به‌نمایش بگذارد و برند مرسدس‌بنز در سال 2013 با معرفی نسل جدید پرچمدار خود یعنی مرسدس‌ S کلاس سبک جدید طراحی خود را به‌جهان معرفی کرد. سبکی که نسل‌های جدید دو مدل C کلاس و E کلاس نیز از آن پیروی کرده‌اند و ظاهری مشابه هم دارند. سبک طراحی این سه‌مدل از مرسدس‌بنز به‌قدری شبیه هم هستند که اگر از علاقه‌مندان با تجربه مرسدس‌بنز نباشید تشخیص مدل دقیق از روی تصویر کمی دشوار خواهد بود. اما دربخش کابین، این مرسدس E کلاس است که وضعیت بهتری دارد و با کابینی زیبا که تلفیقی از سبک کلاسیک و مدرن است، از شما استقبال می‌کند.


رقابت نفسگیر بر سر آپشن
درنگاه نخست به‌کابین کواتراپورته، شاید به‌این نتیجه برسید که انتظارات یک مشتری از نظر امکانات رفاهی را در سال 2021 نمی‌تواند برآورده سازد. اما حقیقت ماجرا این‌گونه نیست و مازراتی کواتراپورته S متعلق به‌یک دهه پیش درون کابینش آپشن‌های فراوانی همچون کروزکنترل، کنترل ایستایی درسربالایی، کنترل کشش و پایداری، حالت رانندگی اسپرت، تعلیق هوشمند الکترونیکی، کنترل گشتاور پیشرانه، سنسور جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، سیستم‌ ترمز مجهز به‌توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، ترمز پارک برقی، دی‌لایت، اتولایت، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، چراغ‌شور، چراغ خوش‌آمدگویی، نورپردازی داخلی، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهار حالته برقی، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی، پدال شیفتر و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی BOSE با 11 اسپیکر، ساب‌ووفر، هندزفری و قابلیت تشخیص صدا، مانیتور هفت‌اینچی، نویگیشن، دوربین عقب، شش عدد ایربگ‌، ورود بدون کلید، سیستم تهویه‌اتوماتیک چهارگانه با دریچه تهویه عقب و کنترل رطوبت، کول‌باکس، صندلی‌ راننده 14 حالته برقی با مموری سه‌حالته و ایزی‌اکسس، صندلی سرنشین جلو با تنظیم برقی، صندلی عقب با تنظیم برقی و کنسول تاشو، قابلیت تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو توسط سرنشین عقب، گرمکن و سردکن صندلی جلو و عقب، روکش صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، تریم چوب، ساعت آنالوگ، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن، سانروف، بلوتوث، درگاه USB و AUX، پرده برقی و جانبی عقب، شیشه‌دودی و ... را جای داده است. مرسدس‌بنز E200 با تکیه بر جدیدترین دستاوردهای مرسدس رقیبی گردن‌کلفت برای مازراتی کواتراپورته به‌حساب می‌آید. کروزکنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، اتو پارک، تعلیق هوشمند، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، سنسور خواب‌آلودگی راننده، رادار نقطه‌کور، رادار تغییر لاین، رادار تصادف جلو و عقب، رادار تابلوخوان، سنسور تشخیص عابرپیاده، سیستم‌ ترمز مجهز به‌توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل، کمکی و اضطراری، ترمز پارک برقی، دی‌لایت، اتولایت، نوربالا و ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ چرخشی، چراغ خوش‌آمدگویی، نورپردازی داخلی، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهار حالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی، پدال شیفتر، گرمکن و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی Burmester با 13 اسپیکر 590 واتی، هندزفری و قابلیت تشخیص صدا، مانیتور هفت‌اینچی با کنترلر، نویگیشن، هدآپ، دوربین 360، تاچ‌پد، 9 عدد ایربگ، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه با دریچه تهویه عقب و خوش‌بو کننده، صندلی‌ راننده و سرنشین جلو 12 حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر و مموری، صندلی عقب تاشو سه‌تکه، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن و ماساژور صندلی جلو، روکش صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، صندوق برقی با جک، صندوق‌پران هوشمند، ساعت آنالوگ، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن و مموری، سقف پانوراما، سانروف، بلوتوث، درگاه USB و AUX، پرده برقی و جانبی عقب، شیشه دودی و عایق گرما و ... امکانات استاندارد این مرسدس در بازار کشور است.


وقتی کواتراپورته S، E200 را رنده می‌کند!
اگر طرفدار مرسدس هستید پیشنهاد می‌کنم بخش پایانی این نوشتار را نخوانید. چراکه اعداد و ارقام پیش رو برایتان آزاردهنده خواهد بود. موتور کواتراپورته S 2 برابر E200 سیلندر داشته و بیش از 2 برابر آن حجم دارد. حتی توربوشارژر مورد استفاده در E200 نیز نتوانسته از پس این اختلاف عمیق برآید. حدود 250 اسب‌بخار قدرت و 190 نیوتون‌متر گشتاور بیش‌تر از کواتراپورته S یک برنده از پیش‌تعیین‌شده ساخته و شتاب سریع‌تر و سرعت بیش‌تر این رقیب ایتالیایی قابل پیش‌بینی بوده و حرف و حدیثی در آن نیست. البته این به‌معنی شکست مطلق رقیب آلمانی نیست و E200 نیز می‌تواند به‌کارکرد پایین و مصرف سوخت کمتری که دارد بنازد. مصرف سوختی که 57 درصد کم‌تر از کواتراپورته S است. درنهایت باید گفت هزینه نگهداری کواتراپورته بسیار بالا بوده و درمقابل پیشرانه توربوشارژر E200 نیز حساس به‌سوخت بی‌کیفیت است که برای مالک خودرو آزاردهنده خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =