معاینه‌ فنی

یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که با ظهور خودرو پدیدار شد مساله ایمنی و تبعات زیست‌محیطی خودرو است. در سال ۱۳۵۳ برای اولین‌بار بحث بررسی میزان آلایندگی و وضعیت سلامت خودروها در ایران به طور رسمی مطرح و در قوانین راهنمایی‌ورانندگی عنوان شد انجام معاینه‌فنی الزامی است.

به گزارش «اخبار خودرو»،از روزی که خودروها در خیابان‌های به‌حرکت درآمدند معایب و محاسن آنها نیز زیر نگاه تیزبین متخصصان مورد بررسی قرار گرفت. یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که با ظهور خودرو پدیدار شد مساله ایمنی و تبعات زیست‌محیطی خودرو است. در سال ۱۳۵۳ برای اولین‌بار بحث بررسی میزان آلایندگی و وضعیت سلامت خودروها در ایران به طور رسمی مطرح و در قوانین راهنمایی‌ورانندگی عنوان شد انجام معاینه‌فنی الزامی است. اما با این حال با توجه به مواردی همچون تغییرات قیمت‌بنزین، تحولات اساسی درپی انقلاب اسلامی و تغییر اولویت‌های اساسی کشور تا سال ۱۳۶۹ اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداد.

پول نظارت بر معاینه‌فنی سختگیرانه‌تر شود
به‌دنبال ابطال «آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک» درباره «تعیین سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه» ازسوی شورای نگهبان، کارشناسان آلودگی هوا معتقدند معاینه‌فنی می‌تواند ملاک خوبی برای تعیین سن اسقاط وسایل نقلیه باشد اما لازم است سختگیری‌ و نظارت‌های جدی‌تری در این زمینه اعمال شود. در همین‌زمینه چندی قبل، رامین عزتی، عضو هیات‌علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه خودروهای فرسوده چندبرابر خودروهای نو آلودگی تولید می‌کنند، تاکید کرد: «رها کردن خودروهای فرسوده به حال خود می‌تواند تبعات بسیار سنگینی به‌ دنبال داشته باشد. اگر با کمک شهرداری و نیروی انتظامی معاینه‌فنی سالانه به‌صورت جدی‌تر انجام و از تردد خودروهایی که در معاینه‌فنی رد شده‌اند، جلوگیری شود، می‌توان آلودگی ناشی‌از خودروها را کاهش داد.» وی ادامه داد: «هر وسیله‌نقلیه تاریخ مصرف دارد و اجزای درونی آن براساس سال‌هایی که می‌گذرند، فرسوده می شوند و کارآیی خود را از دست می‌دهند. اما درصورتی‌که اجزای داخلی خودروهای فرسوده ترمیم شوند عملا با خودرو نو تفاوتی نخواهند داشت.» وی ضمن تاکید بر لزوم افزایش نظارت بر مراکز معاینه‌فنی کشور، گفت: «برخی مراکز معاینه‌فنی راحت‌تر از سایر مراکز، گواهی معاینه‌فنی صادر می‌کنند این در حالی است که سختگیری در این زمینه می‌تواند باعث تعمیر خودرو و کاهش آلودگی هوا شود. بنابراین نظارت جدی بر مراکز معاینه‌فنی ضروری است.» وی ادامه داد: «پلیس راهور نیروی انتظامی نیز باید تمهیداتی درخصوص تردد خودروهای فرسوده در نظر بگیرد و در صورت مشاهده خودرویی که آلودگی تولید می‌کند و به نظر فرسوده می‌رسد، مدارک و وضعیت آن را بررسی و در صورت لزوم از تردد خودرو تا دریافت گواهی معاینه‌فنی جلوگیری کند.»

سختگیری کارشناسان معاینه‌فنی تهران !
آمارها نشان می‌دهند در تهران بیش‌از 3میلیون خودرو وجود دارد که حدود یک میلیون و 200 هزار دستگاه آن به مراکز معاینه‌فنی تهران مراجعه کده و 60درصد دیگر به‌دلیل انجام معاینه‌فنی استاندارد و سختگیرانه در مراکز مکانیزه معاینه‌فنی تهران به مراکز اطراف شهر مراجعه می‌کنند. البته در این میان بسیاری از شهروندان از روند سختگیرانه مراکز معاینه‌فنی گلایه‌مند هستند. در این باره یکی از شهروندان گفت: «صف طولانی معاینه‌فنی و برخی ایرادهای بی‌اساس در مراکز معاینه‌فنی تهران باعث شده در ۲ سال گذشته از خارج شهر معاینه‌فنی بگیرم.» این مالک خودرو پراید افزود: «چراغ خطر خودرویم خراب بود، به مرکز آبشناسان برای دریافت معاینه‌فنی مراجعه کردم اما نتیجه نگرفتم و مجبور شدم اطراف تهران بروم و معاینه‌فنی بگیرم. کارشناسان معاینه‌فنی تهران مو را از ماست بیرون می‌کشند و در بیشتر مواقع مجبورید به مکانیکی بروید و برای خودرو هزینه کنید تا بتوانید معاینه‌فنی بگیرید.» این راننده ادامه داد: «معاینه، معاینه است! حالا چه تهران، چه رودهن و رباط کریم! مهم این است با گرفتن معاینه‌فنی جریمه نشویم! » راننده دیگری نیز در این خصوص گفت: « مدتی است شیشه خودرویم ترک خورده، تعویض این شیشه چند میلیون تومان هزینه دارد اما درنهایت با پرداخت ۲۰۰هزار تومان معاینه‌فنی می‌گیرم.»

مراکز معاینه‌فنی در تهران از استانداردهای جهانی تبعیت می‌کنند
سیدنواب حسینی‌منش، کارشناس معاینه‌فنی تهران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره گلایه‌مندی مردم نسبت به سختگیری‌های مراکز معاینه‌فنی استان تهران گفت‌: «مردم حق دارند که از سختگیری‌های مراکز معاینه‌فنی تهران گلایه‌مند باشند، چراکه نقص برخی خودروهای داخلی در مراکز معاینه‌فنی مربوط به خودروسازی است اما این مردم هستند که تاوان ضعف خودروسازها را می‌پردازند.» وی ادامه داد: «نظارت‌های مراکز معاینه‌فنی براساس استاندارد جهانی پیش می‌رود، بنابراین نمی‌توان این اصول را سخت یا سهل گرفت‌. اصول معاینه‌فنی مانند اصول خط‌کشی خیابان‌هاست، نمی‌توان ۵‌سانتی‌متر از آن کم یا زیاد کرد. اما در این راستا حق با شهروندان است چون کیفیت خودروها روزبه‌روز تحلیل می‌رود.» سیدنواب حسینی‌منش در رابطه با بهبود شرایط تاکید کرد: «باید فشار بر خودروسازها افزایش یابد تا مشکلات خودروها اصلاح شود. درحال‌حاضر آلایندگی هوا روزبه‌روز بیشتر می‌شود و نشان‌دهنده آن است که صنعت خودرو در ایران به شدت ضعف دارد و خودروها از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.» این کارشناس افزود: «معتقدم باید در هر دو طرف سختگیری وجود داشته باشد؛ هم سلامت خودروها توسط سازندگان افرایش یابد و هم مراکز معاینه‌فنی نظارت‌های اصولی را به‌دقت انجام دهند.» حسینی‌منش درباره نظارت بر مراکز معاینه‌فنی در حاشیه شهر تهران تاکید کرد: «تجهیزات موجود در مراکز معاینه‌فنی تهران، تحت استاندارد جهانی هستند و این سیستم‌ها نیز هر ۶ماه یک‌بار بررسی می‌شوند. اما تجهیزات مراکز معاینه‌فنی در حواشی شهر تهران و بعضی شهرستان‌ها از کیفیت‌ پایین‌تری برخوردارند و همین موضوع باعث جذب شهروندان به این مراکز برای گرفتن معاینه‌فنی می‌شود.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =