تیگو7 پرو

شارژ وایرلس تلفن همراه و در برقی صندوق عقب از جمله آپشن‌های جدیدی هستند که به این خودرو افزوده شده‌اند

یکی از توقعاتی که از بدو ورود خودروهای چینی درخصوص آن‌ها وجود داشت، ارتقای طراحی و ساخت داشبورد و کابین از منظر زیبایی‌شناسی و کیفیت متریال به‌کاررفته در آن بود. از سوی دیگر، درخصوص قوای محرکه خودروهای اتوماتیک چینی به‌ویژه مدل‌های دارای وزن بالاتر، این انتظار وجود داشت که هم به موتورهای قوی‌تری مجهز شوند و هم به‌جای گیربکس‌های دچار تأخیر و ضربه، از جعبه‌دنده‌های هوشمندتر و به‌اصطلاح گوش‌به‌زنگ‌تری برخوردار باشند.

تیگو۷ پرو؛ پرچمدار پیشین در شمایلی نوین 

می‌توان گفت خودرو تیگو۷ که همزمان با رنوکولئوس وارد ایران شد، از یک‌سو به‌واسطه برخورداری از طراحی داخلی نسبتا لوکس و قسمت‌های چرمی به‌کاررفته در تزئینات داخلی و از سوی دیگر به دلیل تجهیز موتور به فناوری توربوشارژ و گیربکس شش‌دنده اتومات دوکلاچه، تا حدود زیادی این انتظار را برآورده کرد و از این لحاظ تیگو۷ در میان خودروهای چینی طلایه‌دار بود، به‌خصوص که بقیه خودروهای چینی دارای قوای محرکه مشابه، مصرف سوخت بسیار بالایی داشتند.

تیگو۷ پرو؛ پرچمدار پیشین در شمایلی نوین 

معرفی تیگو۷ حکایت از آن داشت که خودروسازان چینی دیگر به‌عنوان صنعتگرانی مقلد و کپی‌کار شناخته نمی‌شوند، زیرا آن‌ها موفق به انتقال و استحصال بسیاری از فناوری‌های استراتژیک در صنعت خودرو شده و با به‌کارگیری طراحان برتر جهانی به امضای خاص خود در طراحی و ساخت محصول دست یافته‌اند. گرچه با معرفی «تیگو۸ پرو» به بازار ایران به‌عنوان برادر بزرگ‌تر «تیگو۷» و لوکس‌ترین محصول مدیران‌خودرو، اکنون «تیگو۸ پرو» پرچمدار محصولات این خودروساز محسوب می‌شود، اما هنوز هم به‌واسطه سابقه خوب و قیمت مناسب‌تر، بسیاری از مشتریان بازار دل در گرو تیگو۷ دارند که اکنون به‌عنوان پرچمدار پیشین در شمایلی نوین و با امکاناتی بیش‌تر به بازار ایران آمده است.

* آرایش جنگی جدید برای میدانی با حریفانی جدید

تیگو۷ کراس‌اوور میان‌سایزی بود که در سری نخست نیز با امکانات قابل قبولی به ایران آمد. اما با این‌حال به فاصله کوتاهی از عرضه این خودرو در سال ۹۶ با تیپ اکسلنت، در سال ۹۷ چند آپشن جذاب در تیپ IE به این خودرو افزوده شد؛ آپشن‌هایی مانند ترمزپارک برقی، اتوهلد، رینگ‌های ۱۰پره‌ای، دو عدد پورت USB برای ردیف عقب، سیستم کنترل سرعت در سرازیری (DAC)، چراغ مطالعه ردیف عقب و... . مدیران‌خودرو همچنین از پاییز ۱۴۰۰ تیپ جدیدی با نام IE Sport را معرفی کرد که به رکاب برقی مجهز بود. این در حالی بود که کمپانی سازنده در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه گوانژو کانسپت تیگو۷ پرو را معرفی کرده و سپس نسخه تولیدی آن را در چین و دیگر بازارهای هدف عرضه کرده بود.

اما با عرضه کراس‌اوورهای جدید چینی به بازار ایران که ظاهر به‌روزتری نیز دارند، وقت آن رسیده و حتی کمی هم دیر شده بود که مدیران‌خودرو هم با تیگو۷ پرو به میدان بیاید و سهمی از فروش کراس‌اوورهای چینی در محدوده یک‌میلیارد تومان و تا حدودی بالاتر از آن را داشته باشد.

* یک تغییر چهره کامل!

تغییر چهره تیگو۷ پرو در مقایسه با نسخه پایه تیگو۷ نه‌تنها حکایت از یک فیس‌لیفت تمام‌عیار دارد، بلکه این تغییرات تا حدی پیش رفته است که با سبکی به‌کلی متفاوت در طراحی نسخه جدید این خودرو روبه‌رو هستیم. تیگو۷ پرو جلوپنجره بزرگی دارد که با چیدمان ماتریسی اِلمان‌های الماس‌گونه‌اش، جلوه خاصی به نمای جلو بخشیده است.

تیگو۷ پرو؛ پرچمدار پیشین در شمایلی نوین 

چراغ‌های باریک و کشیده ال‌ای‌دی در طرفین جلوپنجره و فلاپ مشکی رنگ دور خودرو با ورودی‌های هوای مشکی در قسمت جلو به همراه قطعات نقره‌ای رنگ دور تا دور خودرو، تضاد رنگی خوبی را به وجود آورده که چهره تیگو۷ پرو را اسپرت‌تر کرده است. در نمای جانبی تیگو۷ پرو، سه خط اصلی به چشم می‌خورد که در زیر آینه، بالای گلگیر عقب و پایین درها قرار گرفته‌ و باعث شده‌اند طراحی این خودرو نسبتا به دیگر کراس‌اوورهای این رده قدری پیچیده‌تر و مدرن‌تر به نظر برسد.

تیگو۷ پرو به رینگ‌های ۱۸ اینچی جدید با الگوی Y مجهز شده است که با طراحی کلی بدنه تناسب دارد. طراحی این خودرو در نمای عقب، نسبت به قسمت جانبی و جلو ساده‌تر است و چراغ‌های پیوسته آن تداعی‌گر چراغ‌های عقب در محصولات رنو مانند کولئوس و تلیسمان هستند. در قسمت بالای سپر عقب شاهد اسپویلر همرنگ بدنه هستیم و در دو گوشه سپر نیز خروجی‌های دوگانه اگزوز تعبیه شده‌اند. در مقایسه با نسخه قبلی، تیگو۷ پرو در قسمت عقب مدرن‌تر و عریض‌تر به نظر می‌رسد که به برجستگی‌های جانبی بالای گلگیر عقب برمی‌گردد.

* کابین نو با امضای محفوظ

هرچند امضای سازنده در طراحی کابین تیگو۷ پرو تداعی‌گر همان امضای پیشین است، اما سبک طراحی این خودرو و متریال به‌کاررفته در کابین، داشبورد، کنسول و تودری‌ها مشابه چیزی است که در «تیگو۸ پرو» هم دیده می‌شود. تریم مشکی، طراحی مدرن دریچه‌های سیستم تهویه و دسته‌دنده، جلوآمپر تمام‌دیجیتال و صفحه نمایش افقی و بزرگ سیستم اطلاعات و سرگرمی در قسمت وسط داشبورد، ازجمله مواردی هستند که در همان بدو ورود به کابین خودرو به چشم می‌آیند. صفحه لمسی مربوط به تنظیمات سیستم تهویه نیز در قسمت پایین داشبورد قرار دارد.

دو آپشن جدیدی که در مقایسه با نسخه قبلی تیگو۷ شاهد آن هستیم، شارژر وایرلس تلفن همراه و درِ برقی صندوق عقب هستند. استارت دکمه‌ای، دوربین ۳۶۰ درجه، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم فشار باد تایرها، اتوهلد، ترمز پارک برقی، ۶ کیسه هوا، تهویه اتوماتیک دوکاناله و سقف پانارومیک از دیگر آپشن‌های این خودرو هستند.

حجم فضای بار تیگو۷ پرو ۴۷۵ لیتر است که با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم به ۱۵۰۰ لیتر افزایش می‌یابد. در مقایسه با نسخه پایه تیگو ۷، فضای سر و پای سرنشینان و همچنین فضای بار در تیگو۷ پرو به‌مراتب مناسب‌تر شده است. اما باید اذعان داشت جای بعضی آپشن‌ها همچون حافظه صندلی راننده که حتی در نسخه قدیمی برخی خودروهای چینی مانند جک اس۵ موجود بوده، همچنان در تیگو۷ پرو خالی است.

* تیگو۷ پرو در حرکت

تیگو۷ پرو مجهز به همان پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که ۱۵۵ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور را در ۱۷۵۰ دور در دقیقه ارائه می‌دهد. اما سیستم انتقال قدرت ششسرعته دوکلاچه در نسخه قبلی، جای خود را به جعبه‌دنده CVT نه‌سرعته‌ای داده که در آریزو۶ و آریزو۵ جدید هم به کار رفته بود و در تست «آریزو۵ جدید» توسط «دنیای خودرو» عملکرد خوبی را از آن شاهد بودیم. تجربه رانندگی با تیگو۷ پرو هم همراه با شتاب خوبی بود که این سیستم انتقال قدرت به همراه می‌آورد.

تست و بررسی تیگو۷ پرو توسط دنیای خودرو
تست و بررسی تیگو۷ پرو توسط دنیای خودرو

هرچند ممکن است برخی علاقه‌مندان این خودرو جعبه‌دنده قبلی تیگو۷ را بیش‌تر بپسندند و آن‌ را اسپرت‌تر از گیربکس جدید بدانند، اما باید یادآور شد که گیربکس ۹سرعته فعلی در بحث استهلاک برتر خواهد بود و با راندمان مناسب خود، مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری را در سطح معقولی نگاه خواهد داشت. به عبارت دیگر باید گفت؛ از نظر پیشرانه و جعبه‌دنده، تیگو ۷ پرو دقیقا مشابه آریزو۶ است.

در سیستم تعلیق نیز به سبک دیگر کراس‌اوورهای این رده، شاهد سیستم مک‌فرسون در جلو و چنداتصاله در عقب هستیم که تعلیق و هندلینگ نسبتاً نرمی را برای این خودرو به ارمغان آورده است.

درخصوص سیستم پایداری این خودرو نیز باید گفت؛ هرچند براساس نتایج تست‌های ما، عملکرد این سیستم در برادر بزرگ تیگو۷ پرو یعنی «تیگو۸ پرو» موفق‌تر به نظر می‌رسید، اما سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یا ESP این خودرو نیز عملکرد قابل قبولی دارد و در هماهنگی کامل با فرمان برقی و کنترل گردش چرخ‌ها و مدیریت نیروی ترمز در هر چرخ، پایداری خودرو را تضمین می‌کند.

گفتنی است؛ عملکرد ESP این خودرو با سرعت ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت در پیچ‌های نسبتا تند تست شد و شاید اگر صندلی‌های جلو از نظر دیزاین کمی دربرگیرنده‌تر بودند، حس امنیت بیشتری را نیز به راننده و سرنشین جلو القا می‌کرد.

تیگو۷ پرو؛ پرچمدار پیشین در شمایلی نوین 

* کدام راسته بازار منتظر تیگو۷ پروست؟

بنا بر شنیده‌ها، تیگو۷ پرو قرار است در محدوده ۱.۲ تا ۱.۳ ‌میلیارد تومان قیمت‌گذاری شود که گرچه نسبت به رقبایی چینی خود گران‌تر به نظر می‌رسد، اما برخلاف برخی محصولات رقیب که بازارشان را دلالان در دست گرفته‌اند و خریدشان از کارخانه میسر نیست، امکان خرید مستقیم، بدون محدودیت و همراه با تسهیلات آن از مدیران‌خودرو وجود خواهد داشت.

علاوه بر رقبای چینی، این خودرو با توجه به مشخصات و ویژگی‌های خود می‌تواند رقیب نسخه‌های موجود در بازار ایران (مدل‌های ۲۰۱۸ به قبل) از هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و میتسوبیشی ای‌اس‌ایکس نیز باشد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مدافع IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    0 0
    ی سوال دارم ایشون که این مطلب رو نوشته چرا همش داره اقرار میکنه؟ کجای تیگو7 پرو خودروی نرم و باکیفیتی؟ خدایش اصلا ایشون پشت فرمان این ماشین نشسته؟؟؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =