تست و بررسی X22 پرو توسط دنیای خودرو

نخستین ‌هاچ‌بک‌کراس موفق ام‌وی‌ام که از سال 95 به بازار ایران آمد، با نام X22 معرفی شد. این خودرو که بیش از پنج سال است در بازار ایران حضور دارد؛ جزو یکی از محصولات پرفروش مدیران‌خودرو شناخته می‌شود. از آن‌جا که بازار خودرو جهانی این روزها سرگرم محصولات جدید کمپانی‌های مطرح است، چینی‌ها نیز با گزینه‌های جدید خود به بازار ایران آمده‌اند تا جایگاه خود را وزین‌تر کنند.

روز شنبه (یکم آبان‌ماه) مدیران خودرو میزبان تست رانندگی اصحاب رسانه خودرویی در پیست اتومبیل‌رانی آزادی بود. در این تست رانندگی، نسخه فیس‌لیفت X22 موسوم به X22 پرو مورد بررسی خبرنگاران خودرویی قرار گرفت که در ادامه به تست و بررسی فنی این خودرو می‌پردازیم.

* هیوندای کونا یا ام‌وی‌ام ایکس22؟

در سال 2016 میلادی هاچ‌بک کراس ساب‌کامپکتی که بر پایه هاچ‌بک محبوب Fulwin2 یا A13 (ام‌وی‌ام 315) ساخته شده بود، با نام تیگو2 معرفی شد. بازارهای هدف تیگو2، مصر، برزیل و شیلی بود. اما این خودرو در سال 1395 با نام X22 توسط مدیران‌خودرو به کشور ایران نیز آمد. در واقع این مدل که همان نسخه کراس ام‌وی‌ام 315 است، با ظاهری جوان‌پسند توانست در بازار موفق ظاهر شود.

X22 پرو ؛ یک فیس‌ لیفت دلچسب

نسخه‌های فعلی X22 به لحاظ طراحی، چهره‌ای اسپرت و نسبتا به‌روزی دارد. اما این خودرو هاچ‌بک‌کراس که آگوست سال 2020 با نام تیگو 3x فیس‌لیفت شد؛ اخیرا به کشور ایران آمده است تا بتواند بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در نسخه فیس‌لیفت X22 موسوم به X22 پرو نخستین پارامتری که به چشم می‌آید؛ سبک طراحی مشابه محصولات جدید هیوندای است. در حقیقت قسمت جلو خودرو طوری طراحی شده که گویی با کراس‌اوور ساب‌کامپکت هیوندای یعنی کونا مواجه شده‌اید. البته این جلوپنجره با چیدمان ماتریسی الِمان‌های الماس‌گونه را در تیگو8 پرو هم شاهد هستیم.

گسترده‌ترین تغییرات X22 در طراحی و سپر جلو، زیر سپر عقب و رینگ‌های خودرو هستند. در نگاه اول به X22 پرو شاهد چراغ‌های باریک نواری LED با جلوپنجره بزرگ شش‌ضلعی کهکشانی شکل هستیم و چراغ‌های اصلی خودرو در پایین‌ترین بخش سپر طراحی شده‌اند. این نوع طراحی که ترند این روزهای خودروسازان است؛ پرستیژ قوی و جذابی را به X22 پرو بخشیده است.

اما در نمای عقب تغییرات خاصی به چشم نمی‌آید؛ گرافیک‌ چراغ‌ها به همان شکل باقی مانده است و تنها تغییر اساسی به سپر با دو خروجی نمادین منتج می‌شود. همچنین خط کروم افقی که لوگوی ام‌وی‌ام در میان آن طراحی شده، به رنگ مشکی در آمده است تا چاشنی اسپرت بودن X22 پرو دوچندان کند. رینگ‌های اسپرت 16 اینچی با طراحی لوزی شکل نیز کاراکتر خودرو را اسپرت‌تر جلوه می‌دهد.

* کابین مدرن با امکانات جدید

در زمان قرارگیری پشت فرمان X22 پرو حس خوب و اسپرتی به شما القا می‌شود. زیرا داشبورد خودرو کاملا ری‌دیزاین شده است. داشبورد X22 پرو همانند نسخه قبلی مینیمال و کاربردی است؛ با این تفاوت که نمایشگر کنسول میانی بزرگ‌تر از نسخه قبلی شده است. در نسخه‌های فعلی X22 شاهد نصب یک نمایشگر لمسی 8 اینچی هستیم، اما در نسخه X22 پرو نمایشگر 9 اینچی لمسی طراحی شده است. دریچه‌های ورودی هوا و سیستم تهویه مطبوع نیز با تغییراتی مواجه شده که با نصب نمایشگر، فضای کاملا دلنشینی را به وجود آورده است.

X22 پرو ؛ یک فیس‌ لیفت دلچسب

نخستین پارامتری که بسیار جلوه توجه می‌کند، فرمان دی‌کات خوش‌دست و اسپرت این هاچ‌بک کراس چینی است که در زمان رانندگی حس اسپرت به راننده القا می‌کند. با توجه به این‌که X22 پرو تست‌شده همگی مجهزبه گیربکس اتوماتیک هستند، دسته‌دنده آن نیز مشابه آریزو5 جدید در کنار ترمز دستی دکمه‌ای برقی و اتوهلد تعبیه شده است تا مدرن بودن X22 پرو را به نمایش بگذارد.

اگرچه طراحی کابین به‌روز و مدرن‌تر شده و همچنان استفاده از تریم دو رنگ مشکی-نارنجی فضای داخلی را اسپرت جلوه می‌دهد، اما همچنان جای استارت دکمه‌ای و تنظیم برقی صندلی خالی است. بدین ترتیب، از مهم‌ترین آپشن‌ها و امکانات X22 پرو می‌توان به فرمان برقی، کروز کنترل، سانروف، نمایشگر 9 اینچی لمسی، ترمز دستی برقی و اتوهلد اشاره کرد. برای نخستین بار است که X22 در نسخه پرو به فرمان برقی و ترمز دستی برقی و اتوهلد مجهز می‌شود.

* قلب تپنده جدید

طراحی خارجی و داخلی X22 پرو دستخوش تغییرات قرار گرفته است. این تغییرات شامل بخش فنی به‌ویژه قوای محرکه این هاچ‌بک کراس ساب‌کامپکت نیز شده است. با توجه به این‌که خودروسازان مطرح هر یک برای محصولات کامپکت خود از پیشرانه‌های سه‌سیلندر بهره گرفته‌اند، کمپانی ام‌وی‌ام نیز در نسخه X22 پرو از یک موتور کم‌حجم سه‌سیلندر بهره گرفته است. در حقیقت قلب تپنده X22 پرو را یک موتور سه سیلندر 998سی‌سی مزین شده به توربوشارژ را تشکیل می‌دهد. این پیشرانه در بخش فوقانی با 12 سوپاپ و تجهیز به توربوشارژ و سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها می‌تواند 102 اسب‌بخار قدرت را در 5500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 150 نیوتون‌متر گشتاور را در 3500 آرپی‌ام تولید کند.

X22 پرو ؛ یک فیس‌ لیفت دلچسب

سیستم انتقال قدرت 9سرعته CVT برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو این خودرو در نظر گرفته شده است. بر اساس ادعای کمپانی ام‌وی‌ام، موتور سه‌سیلندر یک لیتری با هماهنگی با گیربکس CVT 9 سرعته کمترین میزان مصرف سوخت را خواهد داشت. این گیربکس تیپ‌ترونیک در حالت اتوماتیک عملکرد خوبی دارد، اما در زمان استفاده از حالت منوال اختیار کامل تعویض دنده را به راننده نمی‌دهد و با بالا رفتن دور موتور به سرعت دنده را سبک می‌کند که از شتاب خودرو می‌کاهد. یکی دیگر از نکات قابل ذکر درخصوص X22 پرو نفوذ صدای موتور به کابین است که در صورت تقویت عایق‌بندی خودرو از سوی سازنده می‌تواند کاهش یابد.

* فرمان‌پذیری عالی، پایداری متوسط !

X22 پرو ؛ یک فیس‌ لیفت دلچسب

ایکس22 پرو به‌واسطه تجهیز به سیستم فرمان برقی (EPS) نسبت به نسخه قبلی (که خودرویی کم‌فرمان بود) هندلینگ قابل اطمینان‌تری دارد و عملکرد این سیستم را در زمان حرکت در پیچ‌ها به خوبی مشهود است. اگر سیستم کنترل کشش برای این خودرو (با توجه به مرکز ثقل پایین آن) تعبیه می‌شد، عملکردی به‌مراتب بهتر از خود نشان می‌داد. اما رینگ‌های 16 اینچی با تایرهای 55/205 موجب می‌شد ایکس22 سواری نسبتا باکیفیتی ارائه دهد. هرچند با تعویض تایرها با نسخه‌های وارداتی می‌توان شاهد سواری باکیفیت‌تری نیز بود.

* X22 پرو بخریم؟

X22 پرو ؛ یک فیس‌ لیفت دلچسب

X22 پرو یک هاچ‌بک کراس به‌روز و مدرن است که گرچه پیشرانه‌ای کم‌توان دارد، اما گزینه‌ای مناسب برای استفاده در شهر خواهد بود. این خودرو با توجه به خدمات پس از فروش، طراحی اسپرت و جدید و کابین مدرن با ویژگی‌های جدید به‌عنوان گزینه خرید یک خودرو بی‌دردسر شهری مناسب است.

محمدعلی دیانتی‌زاده، حمید محمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =