زمانی که راننده دست خود را روی دسته‌دنده قرار می‌دهد فشار مضاعفی را به‌چرخدنده‌ها و مکانیزم گیربکس وارد می‌کند و این عامل سبب می‌شود مجموعه چرخدنده‌ها دچار فرسودگی سریع شوند. 

خودرو پژو پارس دارم و در زمان رانندگی عادت دارم دستم را روی دسته‌دنده قرار ‌دهم. اما به‌تازگی در یکی از پیج‌های اینستاگرامی مطلبی دراین‌باره خواندم با این مضمون که قرار دادن دست روی دسته‌دنده دربلندمدت موجب خرابی گیربکس می‌شود. آیا این موضوع صحت دارد؟

به گزارش «اخبار خودرو»،بله؛ زمانی که راننده دست خود را روی دسته‌دنده قرار می‌دهد فشار مضاعفی را به‌چرخدنده‌ها و مکانیزم گیربکس وارد می‌کند و این عامل سبب می‌شود مجموعه چرخدنده‌ها دچار فرسودگی سریع شوند.
متاسفانه این عادت بد اغلب در بین رانندگان کشور به‌چشم می‌خورد و کمپانی‌های خودروسازی نیز توجهی به‌این مساله ندارند. این درحالی است که بیش‌تر کمپانی‌های خارجی در طراحی داخلی خودرو به‌این مورد به‌دقت توجه می‌کنند و اغلب کنسول بلندی را در داخل خودرو تعبیه می‌کنند تا راننده دست خود را روی آن قرار دهد و این‌گونه از وارد آمدن فشار به‌دسته‌دنده جلوگیری می‌شود. شاید شما تصور کنید که قرار دادن دست روی دسته‌دنده، فشار یا نیرو زیادی به‌آن وارد نمی‌کند.
اما درنظر داشته باشید که کمترین نیروی وارده به‌گیربکس در بلندمدت سبب افزایش خرابی در ماهک و اهرم‌های تعویض دنده خواهد شد. بنابراین همواره توصیه می‌شود در گیربکس‌های دستی و به‌ویژه اتوماتیک دست‌تان را روی دسته‌دنده قرار ندهید تا از خرابی‌های بی‌مورد جلوگیری شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =