نبود قدرت کافی برای روشن شدن موتور در زمان استفاده از استارت و ایجاد صدای خاص حین استفاده از آن تنها به‌ضعیف بودن باتری منتهی می‌شود. به‌عبارت دیگر باید باتری باز شود و زیر دستگاه شارژ قرار گیرد تا توان و قدرت لازم را برای روشن کردن موتور در زمان استارت داشته باشد.

موتورسیکلت باجاج یوجی‌فور 180 مدل 90 دارم و چندروزی است در زمان استارت زدن و نگه داشتن دکمه استارت، صدای تیک‌تیک از آن به‌گوش می‌رسد. از طرفی باید دکمه استارت را نگه دارم تا موتور روشن شود؛ چراکه توان روشن شدن برای مدت‌زمان کوتاه را ندارد. اما به‌محض روشن شدن صدای جیرجیرمانندی از موتور برمی‌خیزد و علاوه‌بر آن، صدای خاصی هم از سمت راست پیشرانه به‌گوش می‌رسد و موقع رها کردن گاز و هنگام حرکت نیز، پس از گذشت مدتی زنجیرموتور صدای بسیار زیادی می‌دهد. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»، نبود قدرت کافی برای روشن شدن موتور در زمان استفاده از استارت و ایجاد صدای خاص حین استفاده از آن تنها به‌ضعیف بودن باتری منتهی می‌شود. به‌عبارت دیگر باید باتری باز شود و زیر دستگاه شارژ قرار گیرد تا توان و قدرت لازم را برای روشن کردن موتور در زمان استارت داشته باشد. اگر قبلا باتری شارژ شده باشد، باید باتری را تعویض کرد تا مشکل برطرف شود. اما به‌گوش رسیدن صدای جیرجیر از موتور آن هم هنگام روشن شدن به‌تنظیم نبودن قطعات دوار موتور مربوط می‌شود. درواقع تولید چنین صدایی نشانگر تنظیم نبودن سوپاپ‌های موتور است و هنگامی که سوپاپ‌های موتور از حالت استاندارد خارج شود و لقی میان قطعات دوار بیش‌تر شود، چنین اشکالی را ایجاد می‌کند. برای رفع چنین مشکلی باید سوپاپ‌های موتور را فیلر و میزان لقی را نیز تنظیم کرد. از سوی دیگر تولید صدا از سمت راست موتور یکی از دلایل خرابی بلبرینگ کلاچ موتورسیکلت شماست. باتوجه به‌ماهیت بلبرینگ، اگر این قطعه مکانیکی معیوب شود، یکی از نشانه‌های خرابی این قطعه، تولید صداست. درچنین حالتی ابتدا باید درِ سمت راست موتور را باز و بلبرینگ را بررسی و درصورت نیاز این قطعه مکانیکی را تعویض کنید. اما درپاسخ به‌این‌که پس از رها کردن گاز صدای عجیبی تولید می‌شود، باید گفت که باتوجه به‌این‌که موتورسیکلت شما دارای سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری است، این مشکل به‌تنظیم نبودن سیستم سوخت‌رسان مربوط می‌شود. به‌بیان دیگر اگر در زمان رها کردن گاز صدایی تولید شود تنها به‌دلیل تنظیم نبودن پیچ هوای کاربراتور است. درچنین حالتی باید این پیچ درحالت استاندارد خود قرار گیرد تا میزان هوای ورودی به‌سیلندر در حالت استاندارد قرار گیرد تا مشکلی را ایجاد نکند. تولید صدا از سوی قطعه متحرک سیستم انتقال قدرت یعنی زنجیر، چهار علت اصلی دارد.
1- اگر زنجیر موتورسیکلت شما به‌اصطلاح خشک کار کند، با در نظر گرفتن حرکت این قطعه و انتقال نیرو و کمبود سیال روانکاری برای کاهش اصطکاک، صدای مورد نظر تولید می‌شود. بنابراین باید زنجیر روغن‌کاری شود.2- با توجه به‌این‌که هر قطعه‌ مکانیکی دارای عمر مفید خاص و مشخصی است، اگر زنجیر موتورسیکلت شما بیش از حد استاندارد کار کرده باشد، معیوب شده و نیرو و قدرت را به‌درستی منتقل نمی‌کند و همین امر منجر به‌تولید صدا می‌شود. در این صورت زنجیز باید تعویض شود.
3- عدم‌تنظیم این قطعه و سفت یا شل بودن آن می‌تواند به‌تولید صدا منتهی شود. بنابراین برای رفع مشکل باید زنجیر تنظیم شود. 4- اگر زنجیر در زمان کارکردش با پدیده کشیدگی مواجه شده باشد، به‌دلیل خارج شدن فرم آن از حالت استاندارد صدا ایجاد می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =