کد خبر: 238467
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹

انجمن قطعه‌سازان در زمینه ورود سازمان بازرسی به موضوع خودروهای ناقص ایران خودرو و سایپا توسط سازمان بازرسی کل کشور بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،انجمن قطعه‌سازان در زمینه ورود سازمان بازرسی به موضوع خودروهای ناقص ایران خودرو و سایپا توسط سازمان بازرسی کل کشور بیانیه‌ای صادر کرد.
براساس این بیانیه؛ تکمیل خودروهای ناقص که تعداد آن حدود 150 هزار دستگاه ارزیابی می‌شود نیازمند تزریق سرمایه در گردش به واحدهای قطعه‌سازی است. با توجه به اعمال قیمت‌گذاری دستوری و افزایش زیان انباشته خودروسازان به بیش‌از 83هزارمیلیاردتومان و همچنین فراتر رفتن بدهی دوخودروساز اصلی از 120هزارمیلیاردتومان، واحدهای قطعه‌سازی ابزارهای تجهیز منابع برای متوقف نشدن خطوط تولید را به‌کار گرفته‌اند اما در مرحله‌ای قرار دارند که در صورت تزریق نشدن منابع و عدم پرداخت معوقات فعالیت فعلی به‌زودی با چالش مواجه خواهد شد.
دریافت مطالبات قطعه‌سازان عمدتا از طریق قراردادهای سه‌جانبه و در قالب خرید دین صورت می‌گیرد. در این روش خودروساز عموما پس از سررسید شدن تعهدات، چک بلندمدت در اختیار قطعه‌ساز می‌گذارد که همین فرآیند گاه نزدیک به یک‌سال به‌طول می‌انجامد. قطعه‌ساز چک را از مسیر اعتبار خود در بانک تنزیل و در جریان تنزیل، بانک حدود 20درصد مبلغ را بلوکه می‌کند. به‌عبارت‌دیگر در شرایطی که قطعه‌ساز باید پول مواد اولیه و سایر نهاده‌های تولید را نقد پرداخت کند، به بخشی از مطالبات خود (حدود 80) درصد پس از یکسال دسترسی پیدا می‌کند. همین فرآیند نیز به دلیل پایین بودن میزان سرمایه بانک‌ها و سقف پرداخت‌ها با مشکل مواجه شده است. البته تورم ناشی‌از افزایش قیمت مواداولیه، دستمزد و سایر نهاده‌ها به گواهی آمار رسمی اعلام‌شده شاخص بهای تولیدکننده در یک‌سال اخیر بیش‌از 70درصد بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =