بازار خودرو

بازار آزاد خودروهای داخلی درحالی دستخوش تغییرات قیمتی شده که نرخ ارز از کانال 30 هزارتومان به 27 هزارتومان کوچ کرده و تاثیر مستقیم خود را بر بازار خودرو گذاشته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار آزاد خودروهای داخلی درحالی دستخوش تغییرات قیمتی شده که نرخ ارز از کانال 30 هزارتومان به 27 هزارتومان کوچ کرده و تاثیر مستقیم خود را بر بازار خودرو گذاشته است. این درحالی است که در هفته گذشته نوسان قیمت خودرو کاملا صعودی بوده و جدول قیمتی خودرو با رنگ سبز نشانگر افزایش قیمت خودروها بود. اما خوشبختانه از اول هفته جاری جدول قیمت خودروها در بازار آزاد کاملا قرمز بوده و روندی نزولی را در پیش گرفته است.
درشرایطی که چندهفته‌ای بود خبرها از بازار خودرو حتی با وجود کاهش نرخ ارز حول افزایش قیمت بود، اما به‌یکباره با تغییرات چشمگیر در بازار ارز، قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد نتوانست روند افزایشی خود را حفظ کند و با سقوط دو تا هشت‌میلیونی مواجه شد اگر درچند روز اخیر هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود اما این وضعیت سبب شده است خریداران خودروهای داخلی منتظر کاهش قیمت بیشتر خودرو در بازار آزاد باشند. کاهش قیمت در بازار آزاد می‌تواند به‌جز کاهش نرخ ارز دلایل دیگری نیز داشته باشد. درحال حاضر این کاهش قیمت چندمیلیونی در بازار بعد از کنار رفتن شورای‌رقابت از قیمت‌گذاری و سپرده شدن تعیین قیمت به‌دست ستاد تنظیم بازار اتفاق افتاده است. جایی که نمی‌توان فهمید بازار خودرو به‌دست مسئولان ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت درحال سروسامان دادن است یا این کاهش قیمت از تاثیرات مستقیم کاهش نرخ ارز، طلا و مذاکرات برجام در وین است. البته شاید هم وعده‌های خودروسازان مبنی‌بر افزایش تولید و عرضه در بازار تا حدودی درحال محقق شدن باشد. باید گفت تمام این دلایل می‌تواند موجب کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد شود؛ اما باید منتظر ماند و دید که درصورت افزایش دوباره نرخ ارز قیمت خودرو بالا خواهد رفت یا خیر.درحال حاضر یکی از نمایندگان مجلس معتقد است مجلس یازدهم دنبال سامان‌دهی بازار خودرو با نگاه کیفیت‌محور است. نظارت بر بازار عرضه و تقاضا مرحله بعد از اصلاح کیفیت است و متاسفانه این روند زمان‌بر است و تا به‌سرانجام برسد زمان خواهد برد. این نماینده مجلس با اشاره به‌برابر نبودن عرضه و تقاضا خودرو در کشور گفته است که چاره مجلس در این وضعیت افزایش واردات خودرو خارجی بود. وی افزود: «ما پیشنهاد کردیم در ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر صنایع نیروی محرکه یا هر ارزی که منبعش مشخص باشد، واردات خودرو صورت بگیرد.» این درحالی است که باید گفت اگر این اتفاق رخ بدهد، به‌نفع همه اقشار جامعه است. این موضوع به‌نفع خریداران، فروشندگان و حتی به‌نفع وضعیت بازار است. درحال حاضر واردات خودرو در گرو تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام است و اگر این مجمع همراهی کند، میزان محدودی واردات خودرو صورت خواهد گرفت و درنتیجه وضعیت بازار خودرو از این وضعیت بحرانی بیرون خواهد آمد. البته هنوز مشخص نیست که مجمع تا چه‌میزان با واردات خودرو موافقت خواهد کرد.درحال حاضر روزهایی را در بازار خودرو می‌گذرانیم که سرگردانی خریداران و فروشندگان خودرو را به‌شدت به‌همراه دارد. مشخص نبودن آینده قیمت ارز درحالی که تا هفته گذشته روند صعودی داشت و درحال حاضر وارد کانال 27 هزارتومان شده است در کنار روندی که مذاکرات هسته‌ای در وین دارد و هر از گاهی اخبار دلگرم‌کننده‌ای از آن منتشر می‌شود، سبب شده است تکلیف بازار مشخص نباشد.
از تعداد معاملات خرید و فروش هر روز کاسته می‌شود و هیچ‌یک از طرفین معامله تمایل زیادی به‌انجام آن ندارند. اما نکته‌ای که خیلی به‌چشم می‌آید، مقاومت در برابر کاهش قیمت در بازار بود. اتفاقی که بالاخره بعد از چند هفته و با ریزش دو تا سه‌هزارتومانی نرخ ارز در بازار رخ داد. اتفاقی که هنوز می‌توان گفت تغییر محسوسی در آن دیده نمی‌شود. اما وقتی نگاهی به‌تعداد شرکت‌کنندگان درطرح فروش فوری ایران‌خودرو می‌اندازیم، درمی‌یابیم که بیشتر مردم تمایل به‌سرمایه‌گذاری روی خودرو را دارند تا اینکه برای مصرف شخصی اقدام به‌خرید کنند. چراکه تحت هر شرایطی ضرر نخواهند کرد و ممکن است درصورتی که قیمت‌ها ریزش کنند تنها از سودشان کم شود. فروشندگان خودرو می‌گویند روند کاهشی قیمت ارز در تشدید رکود بازار تاثیر گذاشته و البته این‌گونه که مشخص است خودروسازان نیز سیاست کاهش عرضه محصول به‌بازار را همچنان ادامه می‌دهند و با روندی کاهشی که قیمت ارز در چندروز اخیر به‌خود گرفته و همچنین تقاضای خرید خودرو که به‌شدت کاهش‌ یافته است، انتظار می‌رود روند کاهش بها در بازار آزاد در خودروهای داخلی همچنان ادامه داشته باشد.
صبر خریداران خودرو سرانجام جواب خواهد داد و این امید می‌رود که بتوانند خودرو مورد نظر خود را با قیمت‌های مناسب‌تری تهیه کنند. اگر اخبار مثبتی از نتیجه مذاکرات هسته‌ای در وین به‌بیرون درز کند، این امکان وجود دارد که اختلاف قیمت محصولات داخلی خودروسازان بین کارخانه تا بازار به‌پایین‌ترین حد خود در این ماه‌ها برسد. البته اگر باز شاهد کاهش عرضه از طرف دو خودروساز بزرگ کشور به‌بازار نباشیم. با ادامه روند نزولی قیمت دلار مطمئنا بهای مواداولیه و قطعات مورد نیاز خودروسازان نیز کاهش می‌یابد و حتی می‌توان انتظار داشت که دیگر مجوزی به‌خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات خود درکارخانه داده نشود. همچنین درصورت ادامه طرح‌های فروش فوری و فوق‌العاده ایران‌خودرو و سایپا، عرضه خودرو به‌بازار درحدی خواهد بود که جوابگوی تقاضای موجود خواهد بود و امکان این‌که در کوتاه‌مدت جذابیت سرمایه‌گذاری در زمینه خودرو کاهش یابد، زیاد است.
به‌گزارش «دنیای‌خودرو» در مهم‌ترین معاملات روز گذشته خودروهای تولید داخل از شرکت ایران‌خودرو درمدل‌های 1400، خودرو سمند LX، سمند سورن، سورن پلاس، پژو 405GLX، پژو 405SLX، پژو پارس سال، پژو پارس TU5، پژو 207 دنده‌ای، پژو 207 با سقف شیشه‌ای (پانوراما)، پژو 207 اتومات، پژو 206 تیپ 2، رانا پلاس، دنای معمولی با کروزکنترل، دنا پلاس، دنا پلاس توربو و تارا دنده‌ای به‌ترتیب با قیمت 258، 266، 309، 273، 314، 277، 337، 364، 373، 550، 267، 268، 364، 417، 490، 512 و 409 میلیون‌تومان و همچنین پژو 206 تیپ 5 مدل 99 با قیمت 328 میلیون‌تومان و رانا LX مدل 99 با قیمت 247 میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند.
همچنین درمعاملات روز گذشته بازار در خودروهای شرکت سایپا، پراید 111 و 131 هردو مدل 99 با قیمت 186 میلیون‌تومان و پراید مدل 99 با قیمت 170 میلیون‌تومان، پراید 132 مدل 98 با قیمت 166 میلیون‌تومان و در مدل‌های 1400 این گروه خودروسازی، تیبا صندوقدار، تیبا صندوقدار آپشنال، تیبا 2، تیبا 2 پلاس، ساینا، ساینا پلاس، کوییک دنده‌ای، کوییک R سفید-قرمز، کوییک R سفید-مشکی، کوییک پلاس اتومات و شاهین با سند آزاد به‌ترتیب با قیمت 182، 195، 185، 202، 193، 219، 195، 199، 200، 284 و 342 میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =