هوندا CR-V

هوندا CR-V در محدوده‌قیمت یک‌میلیارد و 700 تا دومیلیارد و 500 میلیون‌تومان قرار داشته و درمقابل ولوو XC60 کمی ارزان‌تر در بازه قیمتی یک‌میلیارد و 300 تا دو میلیارد و 300 میلیون‌تومان خریدوفروش می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،امروز به‌سراغ دو کراس‌اوور سایز کامپکت رفته‌ایم که شاید بسیاری آن‌ها را فراموش کرده‌اند. کراس‌اوورهایی از دو برند خودروسازی اصیل و خوشنام درسطح جهانی که به‌دلیل فعالیت نادرست نمایندگی در ایران، حضور موفقیت‌آمیزی را در کشورمان تجربه نکردند و درحال حاضر جزو خودروهای کمیاب بازار، بی‌سروصدا در گوشه و کنار بازار خودروهای دست‌دوم با استقبال کم‌رمقی خرید و فروش می‌شوند. خودرو CR-V مدل 2016 به‌عنوان یک کراس‌اوور کامپکت از برند خوشنام ژاپنی هوندا و خودرو XC60 مدل 2014 به‌عنوان یک کراس‌اوور کامپکت پرمیوم از برند پرمیوم سوئدی یعنی ولوو، دو خودرو مورد نظر ما هستند که این روزها در محدوده قیمتی مشترکی قرار گرفته‌اند. شاید از نظر فنی این دو کراس‌اوور دقیقا رقیب مستقیمی برای هم نباشند، اما اکنون می‌توانید هر دوی آن‌ها را در یک محدوده قیمتی خریداری کنید. هوندا CR-V در محدوده‌قیمت یک‌میلیارد و 700 تا دومیلیارد و 500 میلیون‌تومان قرار داشته و درمقابل ولوو XC60 کمی ارزان‌تر در بازه قیمتی یک‌میلیارد و 300 تا دو میلیارد و 300 میلیون‌تومان خریدوفروش می‌شود. در این نوشتار قصد داریم ضمن یادآوری ویژگی‌های این دو کراس‌اوور فراموش‌شده، به‌مقایسه آن‌ها بپردازیم.
آشنایی با CR-V و XC60
برای نخستین‌بار هوندا در سال 1995 خودرو CR-V را وارد خط‌تولید کرد و نسل اول CR-V به‌مدت شش سال روی خط‌تولید قرار داشت و در سال 2001 نسل دوم آن به‌بازار عرضه شد. پس از آن سومین نسل CR-V در بازه زمانی 2006 تا 2011 به‌مدت پنج سال در سبد محصولات هوندا قرار گرفت. سپس نسل چهارم این شاسی‌بلند ژاپنی روی کار آمد و پس از پنج سال در سال 2016 جای خود را به‌جدیدترین نسل CR-V داد. نسل پنجم این خودرو اکنون شش سال است که به‌بازار جهانی عرضه می‌شود و احتمال دارد در آینده نزدیک جای خود را به‌نسل جدیدتر دهد. در بازه زمانی 2015 تا 2016 شاهد عرضه نسل چهارم هوندا CR-V در کشور بودیم و این کراس‌اوور موفق ژاپنی برخلاف بازار جهانی، در بازار ایران نتوانست سهم قابل توجهی از بازار را کسب کند. این روزها بیشتر مدل 2016 هوندا CR-V دربازار برای خرید یافت می‌شود و در سال 2008 مهندسین کمپانی ولوو نتیجه کار خودشان را در زمینه ساخت کراس‌اوور کامپکت با نام XC60 روی خط‌تولید فرستاند تا به‌عنوان محصول 2009 به‌بازارهای جهانی عرضه شود. نسل اول XC60 عمر طولانی داشت و نزدیک به‌یک دهه به‌بازارهای جهانی عرضه شد. رقابت در سطح خودروهای پرمیوم بدون تغییرات اساسی در محصول به‌مدت تقریبی یک دهه سبب افت توان رقابتی آن دربرابر حریفان اروپایی همچون BMW، مرسدس، آئودی، جگوار و ... خواهد بود. در سال 2017 بالاخره نسل اول این شاسی‌بلند شهری سوئدی از خط‌تولید برکنار و نسل دوم آن به‌عنوان محصول 2018 جایگزین شده که تولیدش تا به‌امروز ادامه دارد. نسل اول ولوو XC60 در بازه زمانی 2013 تا 2015 وارد کشورمان شده؛ اما اکثر مدل‌های موجود در بازار اکنون متعلق به‌سال 2014 هستند.

کراس‌اوور پرمیوم بخریم یا کراس‌اوور بی‌دردسر؟

چهره‌هایی نه‌چندان جدید، اما متفاوت
طراحی ولوو XC60 و هوندا CR-V مورد نظر یک وجه اشتراک با هم دارند. طراحی XC60 در فیس‌لیفت سال 2013 ارائه شده و طراحی CR-V هم در فیس‌لیفت سال 2014 روی آن نقش بسته است. بنابراین طراحی این دو کراس‌اوور از نظر زمانی اختلاف زیادی با هم ندارند و تقریبا می‌توان آن‌ها را متعلق به‌یک بازه زمانی دانست. این طراحی‌های هشت، 9 ساله نه‌ جدید و جذاب به‌شمار می‌روند و نه‌ برای ما ایرانی‌ها قدیمی و تکراری هستند. به‌دلیل عرضه محدود هر دو مدل در بازار، این روزها XC60 و CR-V تبدیل به‌خودروهایی کمیاب شده‌اند که هنوز ما ایرانی‌ها بعد از گذشت این همه سال به‌چهره‌شان عادت نکرده‌ایم. با وجود این‌که کمیاب بودن یک خودرو در بازار از نظر خدمات پس از فروش، گستردگی قطعات یدکی و بسیاری موارد دیگر یک ایراد به‌حساب می‌آید اما تکراری نبودن چهره آن درسطح شهر یک مزیت است. البته اگر XC60 را با پکیج ظاهری R دیزان خریداری کنید، خودرو شما در خیابان همچنان جذاب به‌نظر خواهد رسید. هنگام ورود به‌کابین نیز همچنان شاهد طراحی منطقی از سوی هر دو برند ژاپنی هستیم؛ نه‌خبری از طراحی‌های عجیب و غریب است و نه می‌توان کابین آن‌ها را زشت نامید. یک کابین مناسب برای استفاده روزمره که به‌شکل کاملا معمولی و ساده طراحی شده است. البته باید گفت فرم عجیب چیدمان دکمه‌ها در داشبورد میانی XC60 که به‌سبک منحصر به‌فرد نسل قبلی خودروهای ولوو طراحی شده، یکی از ویژگی‌های جالب درون کابین آن است. درمقابل محل قرارگیری اهرم تعویض دنده در مدل CR-V نیز در نوع خود جالب است. در این کراس‌اوور خبری از کنسول میانی کامل نبوده و اهرم تعویض دنده به‌قسمت میانی داشبورد چسبیده است.
آپشن‌های کدام بیشتر است؟
سطح امکانات هوندا CR-V برای دوستداران خودروهای ژاپنی که آپشن برایشان اولویت اول نیست، رضایت‌بخش خواهد بود. این کراس‌اوور ژاپنی مجهز به‌امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، حالت رانندگی تک‌حالته اکو، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه‌کور، رادار تغییر لاین، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو، ترمز ضدقفل و کمکی، دی‌لایت، اتولایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی تنظیم موقعیت چهارحالته، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی با شش اسپیکر 160 واتی، هندزفری و قابلیت تنظیم هوشمند بلندی صدا، مانیتور هفت‌اینچی لمسی، دوربین عقب و جانبی سمت راست، نمایشگر پنج اینچی داشبورد، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، مجموع ایربگ‌ها دو عدد، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه تهویه عقب، صندلی‌ راننده 10 حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر، صندلی سرنشین جلو چهارحالته دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه، گرمکن صندلی‌های جلو، روکش‌صندلی پارچه‌ای، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی، سانروف، بلوتوث، درگاه USB و AUX، شیشه‌دودی عقب و ... بوده که نمره قبولی را می‌تواند دریافت کند. درمقابل با توجه به‌این‌که XC60 یک کراس‌اوور پرمیوم بوده، طبیعی است که آپشن‌های رفاهی بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار دهد. این کراس‌اوور سوئدی با امکاناتی همچون کروزکنترل هوشمند، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، ضدواژگونی، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، سنسور خواب‌آلودگی راننده، رادار نقطه‌کور، رادار تغییر لاین، رادار تصادف جلو، رادار تابلوخوان، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو، ترمز ضدقفل، کمکی و اضطراری، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دی‌لایت، اتولایت، نوربالای اتوماتیک، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ مه‌شکن عقب، چراغ چرخشی، چراغ‌شور، نورپردازی داخلی، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهارحالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی، روکش چرم و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی با هشت اسپیکر و هندزفری، مانیتور هفت‌اینچی لمسی، هدآپ، دوربین عقب، مجموع ایربگ‌ها شش عدد، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه هوشمند با قابلیت کنترل رطوبت، صندلی‌ کامفورت راننده هشت‌حالته برقی با مموری، صندلی کامفورت سرنشین جلو با تنظیم برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، روکش صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، پدال اسپرت، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و گرمکن، سقف پانوراما، سانروف، بلوتوث، درگاه USB و AUX، شیشه‌دودی عقب و ... از سرنشینان خود پذیرایی می‌کند که برای دوستداران آپشن گزینه جذاب‌تری است.
مشخصات فنی کدام بهتر است؟
این‌که ولوو XC60 با یک موتور کوچک‌تر و پرخوران توربوشارژر قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کند و شتاب و سرعت بیشتری دارد، شکی نیست. اما این کراس‌اوور یک نکته منفی بسیار مهم دارد و آن پلت‌فرم تک‌دیفرانسیل است. کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها معمولا خودروهای چهارچرخ‌محرک یا دو دیفرانسیل هستند؛ اما XC60 مورد نظر درکمال تعجب جزو معدود کراس‌اوورهایی است که از پلت‌فرم دیفرانسیل‌جلو بهره می‌برد. این آیتم در مقابل سیستم چهارچرخ‌محرک هوندا یک امتیاز منفی قابل توجه است. البته گیربکس CVT هوندا نیز عملکرد لازم گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک ولوو را ندارد. موتور هر دو خودرو از نوع چهار سیلندر بوده اما ولوو 0.4 حجم کمتر را با استفاده از توربوشارژر جبران کرده و حتی عملکردی بهتر نسبت به‌رقیب ژاپنی خود ارائه می‌دهد. درنتیجه ولوو 57 اسب‌بخار قدرت و 105 نیوتون‌متر گشتاور بیشتر نسبت به‌هوندا تولید می‌کند. XC60 به‌لطف موتور قوی‌تر و گیربکس بهتر، 1.3 ثانیه سریع‌تر از CR-V از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن 10 کیلومتر برساعت بیشتر است. البته موتور توربو درکشورمان یک ایراد مهم هم دارد و آن، حساسیت بالا نسبت به‌سوخت بی‌کیفیت است. مشکلی که هوندا از آسیب آن در امان بوده و با موتور تنفس‌طبیعی که دارد، خیال مالک خود را نسبت به‌این مسائل راحت کرده است. البته خدمات پس از فروش و قطعات‌یدکی محدود گریبان هر دو کراس‌اوور مورد نظر را در بازار کشورمان گرفته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =