لرزش موتور به‌چند عامل بستگی دارد و بسته به‌نوع طراحی موتور متفاوت است. البته منشأ لرزش یا ارتعاش را در موتور می‌توان شناسایی کرد و مهم‌ترین دلیل آن تنظیم نبودن موتور است.

به گزارش «اخبار خودرو»،خیر؛ زیرا لرزش موتور به‌چند عامل بستگی دارد و بسته به‌نوع طراحی موتور متفاوت است. البته منشأ لرزش یا ارتعاش را در موتور می‌توان شناسایی کرد و مهم‌ترین دلیل آن تنظیم نبودن موتور است. به‌بیان دیگر اگر میزان پاشش سوخت در سیلندر و زمان جرقه‌زنی شمع‌ها مناسب نباشد، منجر به‌ایجاد لرزش در موتور می‌شود.
درمورد موتورهای احتراق‌داخلی بنزینی با وجود ماهیت سوخت بنزین که نیاز به‌انفجار دارد. اگر اکتان سوخت درسطح پایینی باشد، به‌دلیل احتراق زودرس لرزش و ارتعاش در موتور ایجاد می‌شود. یعنی هر قدر که عدد اکتان یک سوخت بالاتر باشد، تمایل آن سوخت به خودسوزی کمتر خواهد بود. اما اگر عدد اکتان یک سوخت پایین باشد، امکان متراکم کردن بیش از حد آن وجود ندارد و از طرفی اگر سوختی دارای اکتان بالا باشد، قابلیت تراکم‌پذیری بیشتری دارد.
بنابراین اغلب لرزش موتورهای احتراق داخلی بنزینی به‌دلیل کمبود یا فقر اکتان موجود در سوخت است. درعین حال نوع روغن‌موتور نیز در کاهش لرزش موتور بسیار موثر است. زیرا روغن‌موتور باتوجه به‌قابلیت جذب نیرو، اگر در زمان مناسب خود تعویض نشود یا از نوع نامرغوب آن درخودرو استفاده شود، چنین مشکلی را به‌وجود می‌آورد. همچنین در پیشرانه‌های مجهز به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، لرزش موتور به‌خرابی سنسورهای موتور و قطعات مهم الکترومکانیکی آن نیز مربوط می‌شود. اما درپیشرانه‌های کاربراتوری، لرزش موتور به‌دلیل خرابی سیستم سوخت‌رسانی و جرقه‌زنی است.
یعنی در هر دو پیشرانه باید قطعات مهمی که در رساندن سوخت و تنظیم دقیق جرقه نقش دارند، بررسی شوند و درصورت خرابی هر یک از این سیستم‌ها، باید قطعات مربوط به‌آن را تعویض کرد.
فراموش نکنید که هر قطعه دارای عمر مفیدی است؛ بنابراین برای جلوگیری از هرگونه خرابی و کاهش هزینه‌ها باید به‌نگهداری صحیح از خودرو اهمیت داد. این نکته را فراموش نکنید که به‌هرمیزان سوخت باکیفیت‌تر می‌شود، به‌همان میزان لرزش درموتور کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =